حسام

فرهنگی، اجتماعی، سیاسی

حسام

فرهنگی، اجتماعی، سیاسی

۹ شهید و ۲۱ زخمی در حادثه تروریستی اهواز /دستگیری ۲ نفر از تروریست‌ها

اقتصادنیوز: معاون سیاسی امنیتی استانداری خوزستان از کشته شدن ۲ نفر از حمله کنندگان و دستگیری ۲ نفر دیگر در حمله تروریستی به مراسم رژه اهواز خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، علی‌حسین حسین‌زاده معاون سیاسی استانداری اهواز درباره جزییات بیشتر این حادثه گفت: در این تیراندازی حمله‌کنندگان به نیروهای مسلح چهار نفر بودند که  ۲ نفر آنها  توسط نیروهای نظامی کشته و ۲ نفر دستگیر شدند.

معاون سیاسی استانداری اهواز گفت: تاکنون ۲۱ نفر از مجروحان حادثه تیراندازی صبح امروز در شهرستان اهواز به  بیمارستان های گلستان و رازی اهواز منتقل شده اند.

وی ادامه داد: ۹ نفر در این اقدام تروریستی به شهادت رسیده‌اند.

اسامی تعدادی از مجروحان به شرح زیر است:

مرتضی کردزنگنه ۳۰ ساله از نیروهای سپاه

حسن خادم هویزه ۲۵ ساله از نیروهای سپاه

صادق شهریاری ۲۵ ساله از نیروهای سپاه

موسی باقری فارسی ۳۳ ساله از نیروهای ارتش

بهمن بیرانوند ۴۶ ساله از شهروندان حاضر در مراسم

 

جزئیات حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز/ ارتش، مردم و خبرنگاران را در پادگان لشکر ۹۲ زرهی پناه داد

پس از آغاز مراسم رژه نیروهای مسلح دو نفر از پارک شهید سبحانی که پشت استیج رژه قرار دارد با به رگبار بستن مردم قصد حمله به جایگاه رژه را داشتند که نیروهای مسلح مستقر در محل رژه با دعوت مردم به پناه گرفتن با افراد مسلح درگیر شدند.
به گزارش نامه نیوز، بر اساس مشاهدات میدانی از خوزستان:

۲ نفر موتورسوار که به رژه نیروهای مسلحانه در اهواز حمله کردند بودند پس از زخمی کردن چند نفر از محل تیراندازی گریختند.

شهروندان حاضر در محل رژه ابتدا گمان می‌کردند که تیراندازی سهوی بوده اما با زخمی شدن چند نفر از شهروندان متوجه حمله تروریستی شدند.

هنوز از تعداد شهدای این حادثه و افراد زخمی شده خبری منتشر نشده اما آمبولانس‌های مرکز فوریت پزشکی اهواز با حضور در محل رژه در حال انتقال مجروحان به مراکز درمانی هستند.

پس از این حمله تروریستی نیرو‌های ارتش حاضر در محل رژه، برخی از مردم و خبرنگاران را در پادگان لشکر ۹۲ زرهی اهواز پناه دادند.

آیت الله موسوی‌جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، آیت الله حیدری، عضو مجلس خبرگان رهبری، شریعتی استاندار خوزستان و عالمی نیسی فرماندار اهواز از جمله مسؤولان حاضر در جایگاه رژه بودند که به آنها آسیبی نرسیده و در سلامت کامل هستند

زیباکلام: احمدی نژاد استاد و پیر دیر پوپولیست و عوام فریبی هستند/هنوز بخشی از مشکلات کشور در نتیجه سیاست های ویرانگرانه او است/

حیات سیاسی احمدی نژاد در گرو این گونه شعارها است.
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آقای احمدی نژاد استاد و پیر دیر پوپولیست و عوام فریبی هستند و حیات سیاسی ایشان در گرو این گونه شعارها است.

«صادق زیباکلام»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با  برنا، در خصوص "اظهارات احمدی نژاد مبنی بر افزایش یارانه ها تا سقف یک میلیون" گفت: آقای احمدی نژاد استاد و پیر دیر پوپولیست و عوام فریبی هستند و حیات سیاسی ایشان در گرو این گونه شعارها و این گونه صحبت‌ها است.

او ادامه داد: هنوز بخشی از مشکلات کشور در نتیجه سیاست های ویرانگرانه ای است که در زمان اقای احمدی نژاد به اجرا گذاشته شد. اگر مفاسد اقتصادی را کنار بگذاریم، احمدی نژاد سیاست های غلط اقتصادی را به اجرا در آورد که پراخت یارانه فله ای یکی از آنهاست. هم چنان احمدی نژاد به دنبال همان شعارها و همان راه و رویه ها است.

عباس عبدی: همه‌پرسی در ایران امکان عملی شدن ندارد/

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:کلمه «رفراندوم» و «همه‌پرسی» برای بخشی از اصولگرایان گویی که تبدیل به ناسزا شده است و با شنیدن آن از کوره در می‌روند و اعصاب‌شان به هم می‌ریزد. اصلاح‌طلبان و منتقدان نیز متوجه ماجرا هستند. هرگاه بخواهند حال طرف مقابل را بگیرند و آنها را در موضع تدافعی قرار دهند، پیشنهاد رفراندوم می‌دهند!
 مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که رفراندوم و همه‌پرسی به عنوان یک اصل در قانون اساسی پذیرفته شده است؛ حتی قانون اساسی موجود نیز به دلیل رای مردم و گذاشته شدن به همه‌پرسی، اعتبار و مشروعیت یافته است. پس چرا مراجعه به آن تا این حد حساسیت‌برانگیز شده است؟ به طوری که آن را شعاری براندازانه می‌دانند!

همه‌پرسی به منزله پذیرش فصل‌الخطاب و داوری نهایی مردم در اداره امور کشور است. اگر این اصل و مفهوم را بپذیریم، در این صورت در همه اموری که دچار اختلاف می‌شویم و با استفاده از سازوکار عادی نمی‌توانیم آن را حل کنیم، به این مرجع مراجعه می‌کنیم. نمونه روشن آن برگزیت یا همان سیاست خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. جامعه بریتانیا از این نظر به دو گروه متضاد تبدیل شده بود.

با چنین تضادی امکان ادامه سیاست‌های جاری وجود نداشت؛ لذا تصمیم‌گیری را به مرجع نهایی که مردم است احاله دادند. و البته همه می‌دانستند که تعداد طرفداران دو طرف نزدیک به هم هستند، و الا اگر از ابتدا 30 به 70 بودند، اصولا گروه 30 درصدی و اقلیت، درخواست همه‌پرسی نمی‌کردند. ولی چون می‌دانستند که طرفین در وضعیت 50-50 هستند به افکار عمومی مراجعه کردند و خروج از اتحادیه اروپا رای آورد و نخست‌وزیر نیز بلافاصله استعفا داد. در آنجا نسبت به اصل مرجعیت آرای عمومی اختلاف نظری وجود ندارد، پس به راحتی و با طیب خاطر به همه‌پرسی مراجعه می‌کنند. همه‌پرسی چماقی علیه یکدیگر نیست و هیچ طرف ترسی از آن ندارد بلکه برعکس خواهان رفع اختلافات از طریق آن هستند. اگر در همه موارد همه‌پرسی نمی‌کنند به دلیل سخت و پرهزینه بودن آن است، و الا اگر می‌توانستند مثل سوییس عمل کنند، در موضوعات بیشتری همه‌پرسی می‌کردند.

به جز پذیرش اصل مرجعیت و فصل‌الخطاب بودن مردم، برخی شروط و مقدمات دیگر نیز برای ارجاع به رفراندوم لازم است. آزادی رسانه‌ها و بحث و گفت‌وگوی آزاد و شفاف درباره مسائل، داشتن ساختار حزبی مناسب، وجود نظام رای‌گیری کاملا سالم و بدون اشکال نیز لازمه ارجاع به همه‌پرسی است. ولی در ایران تاکنون مهم‌ترین تصمیمات نیز بدون استفاده از این سازوکار اتخاذ شده است. پذیرش قطعنامه 598، تفسیر اصل 44 قانون اساسی، پرداخت یارانه‌ها، توافق برجام را اگر مهم‌ترین تصمیمات در سال‌های پس از انقلاب بدانیم، حتی به فرآیند بحث و گفت‌وگوی عمومی و جدی نیز وارد نشدند. پس مفهوم اصل «همه‌پرسی» موجود در قانون اساسی ما چیست؟

مطابق قاعده معنایش همان است که عرف از آن استنباط می‌کند؛ همان که در همه جا به همان معنا برداشت می‌شود، یعنی پذیرش مرجعیت مردم در امور حکومت. آنان که این اصل را در قانون اساسی قرار دادند طبعا همین برداشت را داشتند و گمان نمی‌کردند روزی برسد که مرجعیت مردم مورد سوال شود. پذیرش این فرض تبعاتی دارد و اینکه بدون نیاز به ارجاع مستقیم به نظر مردم، حتی‌المقدور مطابق نظر آنان عمل شود. در واقع اگر انتخابات واقعی باشد، نیاز چندانی به تشکیک در فلسفه «همه‌پرسی» نخواهد بود. ولی اگر فرآیند حذف و تعیین صلاحیت وارد ماجرا و انتخابات عملا دو مرحله‌ای شد، شکاف عمیقی میان خواست مردم و قدرت به وجود می‌آید و از این مرحله «همه‌پرسی» تغییر مفهوم و کارکرد می‌دهد و چون تغییر مفهوم پیدا می‌کند دفاع از آن، برای تعیین نظر مردم نسبت به موضوعات جاری اداره کشور نخواهد بود، بلکه طرح آن برای دفاع از اصل حاکمیت مردم است و به همین دلیل هم مخالفان اصل حاکمیت مردم، با طرح «همه‌پرسی» از سوی اصلاح‌طلبان مخالفت می‌کنند. از این مرحله به بعد «همه‌پرسی» موضوعیت دارد و دفاع از انجام آن نه برای تعیین نظر مردم درباره موضوعی خاص است، بلکه برای احترام و پذیرش اصل حاکمیت مردم است.

با این توضیحات آیا امکان دارد که پیشنهاد «همه‌پرسی» در ایران به مرحله عمل در آید؟ پاسخ بنده در شرایط موجود خیر است. زیرا تنها موضوعی که می‌تواند و ‌باید به همه‌پرسی گذاشته شود، نحوه رفتار و نظارت مثلا استصوابی شورای نگهبان در رد و تایید صلاحیت‌ها است. هیچ موضوع دیگری در وضع موجود ظرفیت همه‌پرسی را ندارد، ولی در این مورد نیز نتیجه از پیش روشن است که پذیرش همه‌پرسی از سوی صاحبان قدرت در این باره تناقض دارد. زیرا اگر طرفداران این نوع حذف استصوابی بپذیرند که مردم صاحب صلاحیت نهایی هستند و حق دارند درباره نظارت استصوابی نظر دهند، در این صورت و پیشاپیش منطق اینگونه تایید ورد صلاحیت‌ها را رد کرده‌اند و رفتار خود را اصلاح می‌کنند طبعا نیازی هم به همه‌پرسی نخواهد شد و اگر همچنان اصل حاکمیت مردم را نپذیرند زیر بار همه‌پرسی هم نخواهند رفت.

پس در نهایت چه خواهد شد؟ برای تن دادن طرف مقابل به پذیرش حضور دیگران در ساخت قدرت و اصل حاکمیت مردم، تحقق موازنه قوای اجتماعی لازم است و هنگامی که چنین امری محقق شود، بدون نیاز به همه‌پرسی، در نحوه تعیین صلاحیت‌ها تجدیدنظر اساسی خواهند کرد و هنگامی که نامزدهای نمایندگی در ریاست‌جمهوری و مجلس، اکثریت قاطع جامعه را پوشش دهند و نمایندگی کنند، تازه متوجه خواهیم شد که چه موضوعاتی لازم است که برای نظرخواهی از مردم به همه‌پرسی گذاشته شود. پیش از رسیدن به این مرحله، صحبت کردن جدی از همه‌پرسی بی‌مورد است. فقط برای ترساندن مخالفان حاکمیت مردم مناسب است؛ البته در شرایط کنونی نقشی اثرگذار در برجسته کردن موازنه قوای اجتماعی و مشروعیت‌زدایی از مخالفان حاکمیت مردم دارد.

آغاز روز شمار جنگ ایران و آمریکا؛ در نبرد نفتی، کدام طرف پیروز می شود؟

روحانی رئیس جمهور ایران هرچند گفت اگر نفت ایران صادر نشود نفت منطقه صادر نخواهد شد اما اصلی ترین موضوعی که ایران می تواند در سایه آن اعتماد دیگران بازیگران را جلب کند و نفت را بفروشد همان ماندن در برجام است.
گروه بین الملل نامه نیوز:  جنگ برجامی ایران و امریکا خیلی زود تبدیل به جنگ نفتی شد. ترامپ استراتژی صفر کردن فروش نفت ایران را بدون رودربایستی و به صراحت اعلام کرد و نشان داد که با نفت سعی دارد ایران را در فشار فرار دهد.
ترامپ پس از خارج کردن کشورش از برجام، دستور برگشت تحریمهایی را امضا کرد که با شکل گیری توافق هسته ای بین ایران و شش کشور امضا کننده برجام، تعلیق شده بود. این تحریمها شامل تحریمهای غیرنفتی بودند که پس از سه ماه اعمال شدند و تحریمهای نفتی و بانکی نیز در نیمه آبان ماه اعمال خواهد شد.
این وضعیت دو کشور ایران و امریکا را وارد یک رودرویی نفتی کرده است که از همان زمان خروج امریکا از برجام شروع شده است. امریکا با یک مدل اغراق آمیز اعلام کرد به دنبال به صفررساندن فروش نفت ایران است و با سفر مقامات آن به کشورهای مشتری ایران در صدد قانع کردن آنها برای قطع خرید نفت ایران بودند. اما در این سو هم ایران دست روی دست نگذاشت و دیپلماسی نفتی زنگنه وزیر نفت، فعال تر از گذشته به دنبال گسترش روابط با مشتریهای قبلی و یافتن مشتری های جدید فعال شد.
اما در حال حاضر وضعیت بازار نفت ایران و همین طور بازار جهانی، به تقابل نفتی ایران وامریکا بسنده نمی شود.
 در تمامی رسانه‌ها، ۳ کشور به عنوان کشورهای تأثیرگذار روی بازار نفت نام برده شده‌اند. اول ایران که در صورت اجرایی شدن تحریم نفتی و ممانعت از عرضه نفت این کشور به بازار ، احتمال مواجهه بازار با کمبود عرضه  نفت بسیار زیاد است و همین مساله می تواند فشار زیادی روی قیمت ایجاد کند. البته سازمان اوپک با افزایش میزان تولید نفت خود در ماه اوت سال جاری تلاش کرد تا نشان دهد توان تامین نیاز بازار بدون حضور ایران را دارد ولی تحلیل گران بازار انرژی بر این باورند که اوپک نمی تواند برای دوره طولانی این سیاست را اجرا کند، به همین دلیل حذف نفت ایران از بازار بدون شک زمینه ساز افزایش قیمت نفت می شود. دوم کشور چین که دومین اقتصاد دنیا است و سیاستهای اجرا شده در این کشور بازار را متحول خواهد کرد و در نهایت امریکا که با اغاز کردن جنگ تجاری با کشور چین هم اقتصاد دنیا را در معرض خطر قرار داده است وهم روی بازار انرژی تاثیر منفی دارد.
از این رو چالش نفتی وزیر نفت ایران، میتواند نسبت به سالهای قبل از برجام که سیستم فلج کننده ای برای آن رقم خورد راحت تر باشد. اول اینکه تحریمهای سازمان ملل و همچنین تحریمهای اتحادیه اروپا نه تنها وجود ندارد بلکه هم اتحادیه اروپا و هم سازمان ملل از ایران حمایت می کنند و تلاش میکنند صدمه ای به برنامه های اقتصادی ایران وارد نشود. از این رو انتظار می رود اروپا سهم جدیدی برای خرید بیشتر نفت ایران اختصاص دهد.
همچنین مشتریهای عمده ایران یعنی چین، هند، کره جنوبی وژاپن یا به تحریمهای امریکا توجهی نمی کنند یا تلاش میکنند معافیتهایی از امریکا بگیرند که خبرهای امیدوار کننده ای از این موضوع به گوش می رسد. 
از سویی موضوع برگشت پول نفت که یکی از دغدغه های مرد اول نفت ایران را شکل می دهد، می تواند در مسیری غیر قابل تخریب پیش برود. یک مسیر این است که کشورهای مشتری نفت ایران، از سویی کشور شریک تجاری ایران محسوب می شوند و ایران عمده نیازهای خود را از آنها وارد می کند که از این مسیر نیازی به انتقال پول نیست. همچنین اروپایی ها در قالب بسته پیشنهادی خود به فکر تاسیس یک بانک اروپایی- ایرانی هستند که این مبادلات را می توانند از طریق آن انجام دهند.
مجموعه این شرایط باعث میشود وزارت نفت و سیستم بانکی ایران نیازی به دور زدن تحریم و ایجاد مسیرهای نگران کننده برای فروش نفت و برگشت پول آن نباشند. از سویی کارنامه وزیر نفت در 5 سال گذشته نشان داده است آقای زنگنه تمایل بسیاری به ایجاد شفافیت در سیاستها و برنامه های کاری این وزارتخانه دارد و مخالف اصلی شکل دادن به وضعیتی است که جز رانت، فساد و متضرر شدن کشور سودی برای آن ندارد. 
هر چند نیمه آبان ماه زمان اعمال تحریمهای نفتی و بانکی از سوی امریکا اعلام شده است اما باید یادآور شد که این تاریخ فقط زمانی صوری و غیرواقعی است. یعنی آنچه باید اتفاق می افتاد، رخ داده است و فشار اصلی بر روی بازار ایران که می توانست به کاهش تولید و فروش نفت ایران منجر شود اتفاق افتاده است. از این رو می توان گفت آنچه امریکا تلاش داشت انجام دهد با شکست مواجه شده است و ایران می تواند با تعامل بیشتر با بازیگران مختلف این حوزه و همچنین در نظر گرفتن بازار جهانی حوزه نفت، به ادامه روند عادی خود در فروش نفت امیدوار باشد.

انصارالله یکی از بزرگترین عملیات ها به الحدیده را دفع کرد

به  گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، وزارت دفاع یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد، قهرمانان ارتش و کمیته‌های مردمی یکی از بزرگترین حملات ائتلاف متجاوز را ناکام گذاشتند. نیروهای ائتلاف متجاوز با این حمله به دنبال این بودند که روستاها و مزارع شمال فرودگاه الحدیده را تحت تصرف خود درآورده تا به کیلو ۱۶ برسند.

انصارالله در بیانیه‌ای تاکید کردند: دشمن با حمایت هوایی گسترده جنگنده‌های اف ۱۶ دست به بیش از ۵۰ حمله زد و تلاش کرد تا پیشروی‌هایی را رقم بزند و بالگردهای آپاچی نیز از آنها در این عملیاتشان پشتیبانی کردند، اما ده‌ها تن از نیروهایشان کشته و زخمی شده و تجهیزات جنگی مختلفشان منهدم گشت.

 

عراقی های در ارتباط با ایران تحریم می شوند

اقتصاد نیوز: سه سناتور آمریکایی به دنبال ارائه طرحی در سنا هستند که بر اساس آن گروه های عراقی در ارتباط با ایران تحت تحریم قرار بگیرند.

به  گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ یکی از مشاوران سنا روز چهارشنبه گفت که در پی افزایش نگرانی ها درباره حمله به نیروهای آمریکایی توسط گروه های تحت کنترل ایران در عراق، تعدادی از سناتورهای جمهوری خواه درصدد ارائه طرحی برای مقابله با این تهدید هستند.

این طرح که رویترز اعلام کرده آن را مشاهده کرده تحریم های مرتبط با تروریسم را بر گروه های مسلح تحت کنترل ایران اعمال خواهد کرد و وزارت امور خارجه آمریکا را ملزم می کند تا لیست گروه هایی که از سپاه پاسداران ایران کمک دریافت می کنند را منتشر کند.

دیوید پردیو،‌ تد کروز و مارکو روبیو سناتورهایی هستند که حامی این طرح بوده و تد پو نیز به دنبال ارائه این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا است.

هنوز زمانی برای بررسی این طرح در کمیته های کنگره به عنوان اولین گام برای تبدیل شدن این طرح به قانون مشخص نشده است.

پیشتر نیز آمریکا هشدار داده بود که به سرعت و قاطعانه به هرگونه حمله توسط گروه های تحت کنترل ایران در عراق که به مجروح شدن آمریکایی ها یا تخریب تاسیسات آمریکا منجر شود پاسخ خواهد داد.

 

زنی که ۲ شهردار اصلاح‌طلب تهران را به دردسر انداخت/ محقق نشدن وعده‌های روحانی تقصیر خودش نیست!

راه حل جدید مشکلات کشور مشخص شد؛ ارائه مجوز فعالیت تلویزیونی به بخش خصوصی!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

زنی که ۲ شهردار اصلاح‌طلب تهران را به دردسر انداخت

پس از انتشار تصاویری از یک پوستر عجیب در «نمایشگاه زنان و تولید ملی» که به لحاظ محتوا به تمسخر «چادر مشکی» و حجاب برتر پرداخته بود؛ موجی از انتقادات مردمی به سمت شهرداری تهران که برگزارکننده این نمایشگاه است روانه شد. [۱]

«فاطمه راکعی» مشاور شهردار و مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران که بر اساس اخبار رسیده، مسئول مستقیم برگزاری این برنامه و انتشار این پوستر بوده؛ درباره حواشی پیشامده، صحبت‌های عجیبی را مطرح کرده مبنی بر اینکه رنگ مشخص شده در پوستر مشکی نبوده بلکه خاکستری بوده است!

متن کامل اظهارات راکعی در این باره را اینجا بخوانید.

اما این نخستین باری نیست که شهرداری تهران با اقدامات فاطمه راکعی دچار دردسر می‌شود...

*نام فاطمه راکعی در ماجرای حضور نجفی در مجلس رقص دختران و آوازخوانی زنان نیز به گوش رسید.

مجلس رقصی که با مدیریت راکعی و در جریان روز زن و همایش بانوان شاغل شهرداری تهران طراحی شد و هم‌او بود که این مراسم را ترتیب داد و نجفی را به آنجا کشاند. [۲]

راکعی پس از این رخداد غیر متمدنانه و غیر شرعی طی اظهاراتی گفته بود: بداخلاقان بهانه‌جو هر روز با ترفندی به دنبال ایجاد حاشیه برای شهرداری تهران هستند که تازه‌ترین آن، انتشار فیلم گل‌افشانی چند دختر زیر ۹ سال است

روایت جان کری از پرداخت طلب ۱.۷ میلیارد دلاری آمریکا به ایران

اقتصادنیوز: وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطراتش اعتراف کرده ۱.۷ میلیارد دلاری که آمریکا حدود ۳ سال پیش برای حل و فصل یک مناقشه حقوقی مربوط به قبل از انقلاب اسلامی به ایران پرداخت کرده نزدیک به یک پنجم مبلغی بوده که ممکن بوده دادگاه آمریکا را وادار به پرداخت آن کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «جان کری»، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در بخش‌هایی از کتاب خاطراتش که به تازگی منتشر شده، فرایندهای توافق با ایران بر سر تبادل زندانیان را شرح داده است. 

ایران و آمریکا روز ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۹۴، مصادف با روز «اجرای برجام»، اعلام کردند به توافقی برای تبادل زندانیان دست پیدا کرده‌اند. در این توافق مقرر شده بود در ازای آزادی چهار زندانی از ایران، چند تن از ایرانیان بازداشت شده در آمریکا آزاد شوند. 

همزمان با این توافق، دولت آمریکا اعلام کرد با پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار به ایران برای حل و فصل یک دعوای حقوقی قدیمی هم موافقت کرده است.

ماجرای ۱.۷ میلیارد دلار 

ایران و آمریکا سال ۱۳۵۷، در بحبوحه تحولات انقلاب اسلامی توافق کرده بودند تمامی پرداخت‌های مربوط به قراردادهای تسلیحاتی فیمابین را متوقف و بسیاری از خریدهای باقی‌مانده را لغو کنند.

در این توافق همچنین مقر شده بود وجه هزینه‌نشده مربوط به برنامه فروش‌های نظامی خارجی آمریکا در یک حساب بانکی که سود به آن تعلق می‌گیرد قرار داده شود.  

دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در همان سال پس از اشغال لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) تمامی دارایی‌های ایران در آمریکا را مسدود کرد.

ایران در سال ۱۹۸۲ شکایتی را علیه آمریکا در ارتباط با وجه امانی مربوط به برنامه فروش‌های نظامی خارجی آمریکا در یک دادگاه بین‌المللی مطرح کرد تا مناقشات مالی و بازرگانی سردرگم میان دو طرف در ارتباط با قراردادهای خرید سلاح حل و فصل شود. 

بخشی از بدهی‌های دولت آمریکا به ایران بابت لغو یک قرارداد تسلیحاتی ایران از آمریکا در دهه ۱۹۷۰ بود که مبلغ اصلی آن چهارصد میلیون دلار بود. دولت آمریکا پس از حدود ۳۷ سال از گذشت این پرونده مالی سال ۲۰۱۶ موافقت کرده بود که اصل این پول به همراه سود بانکی آن را که جمعا حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود به ایران پرداخت کند.

خاطرات جان کری

جان کری در فصل هجدهم کتاب خود که به موضوع ایران و مذاکرات با این کشور اختصاص دارد درباره پرداخت مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار به ایران توضیح داده و تصریح کرده در صورتی که این مبلغ پرداخت به ایران پرداخت نمی‌شد ممکن بود واشنگتن به پرداخت ۱۰ میلیارد دلار محکوم می‌شد. 

وی ماجرای این پرونده را، از آغاز این‌طور شرح می‌دهد: «در دهه ۱۹۷۰، قبل از انقلاب ایران، ایالات متحده به ایران که در آن زمان متحد ما بود صدها میلیون دلار تجهیزات نظامی می‌فروخت. دولت شاه در پرداختی‌های خود کُند عمل می‌کرد و طرف‌ها اوایل سال ۱۹۷۹ به توافق رسیدند که ساختار پرداخت‌ها را عوض کنند.»

وی اضافه کرده است: «هنگامی که آیت‌‌الله خمینی به قدرت رسید و ایرانی‌ها پرسنل ما را گروگان گرفتند مشخص بود که آمریکا سلاحی به ایران تحویل نخواهد داد. تنها مشکل این بود که ایران پول بسیاری از آنها را پرداخت کرده بود. آن پول در حسابی مربوط به خزانه‌داری آمریکا بود. ایران مدت‌ها خواستار پرداخت آن پول، البته با سودش شده بود.»

وزیر خارجه سابق آمریکا نوشته است: «ایران شکایتی را در دادگاه بین‌المللی لاهه تنظیم کرده و در آن خواستار دریافت ۱۰ میلیارد دلار، همراه با سود و بازگرداندن آن وجوه شده بود. آنها شکایت حقوقی محکمی برای این بخش از دعوی خود داشتند و جلسات استماعی در نظر گرفته شده بود که قرار بود آغاز شوند.»

جان کری اعتراف کرده که دادگاه ممکن بود ایالات متحده را مجبور به پرداخت وجوهی سنگین به ایران کند، اما دولت «باراک اوباما»، وزیر خارجه وقت آمریکا موافقت کرده با پرداخت حدود یک پنجم پول مورد مطالبه ایران، به توافق با طرف مقابل برسد.

او نوشته است: «دادگاه ممکن بود ایالات متحده را به پرداخت وجوه سنگین محکوم کند. دولت، در نهایت تصمیم گرفت بر سر دعوی مربوط به آن وجوه به سازش برسد، همان‌طور که دولت‌های قبلی هم شکایت‌های دیگری را با ایران حل کرده بودند. ما سرانجام بر سر یک پنجم آنچه آنها به دنبال مطالبه آن بودند، یعنی ۱.۷ میلیارد دلار مسئله را حل کردیم. این رقم بر اساس میزان وجوه ایران در حساب وزارت خزانه‌داری، به علاوه رقم سود استخراج شد.»

کری تصریح کرده «با آنکه ۱.۷ میلیارد دلار هنوز هم رقم هنگفتی است اما در مقابل ۱۰ میلیارد دلار رقمی به حساب نمی‌آید.»

بر اساس نوشته‌های وزیر خارجه اسبق ایالات متحده، پرداخت مبلغ فوق به تائید همه اعضای مربوطه کابینه دولت اوباما رسید تا تردیدی در خصوص آنکه این اقدام به نفع مالیات‌دهندگان آمریکایی است، باقی نماند.

آیا این سیاه پوست محبوب می تواند ترامپ را از کاخ سفید بیرون کند؟

ترامپ روزهای آسوده ای در پیش رو ندارد، او با خطر شکست هم حزبی های خود در کنگره و همچنین افتادن از صندلی ریاست جمهوری در دو سال آینده روبرو است.
گروه بین الملل نامه نیوز: روسای جمهور امریکا پس از اتمام زمان کارشان، معمولا از سیاست فاصله می گیرند و در بنیاد خیریه خود به فعالیتهای غیر سیاسی می پردازند. اما این بار موضوع متفاوت از گذشته است. جایی که اوباما تمام قد وارد گود انتخابات شده و قصد دارد برای پیروزی دموکراتها به فعالیتها بپردازد. 
همین موضوع خیلی زود باعث بگو مگو و انتقاد ترامپ و اوباما از همدیگر شد. باراک اوباما که به کالیفرنیا سفر کرده بود شش هفته پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امریکا از جمهوریخواهان به دلیل حمایت از ترامپ انتقاد کرد و از آنها خواست تا به آرمان‌های امریکایی متعهد باشند. اما در طرف مقابل نیز دونالد ترامپ در توییتر خود عنوان کرد که سخنرانی باراک اوباما بسیار خوب بود اما برای خوابیدن.
اباما کار راحتی در پیش ندارد. هر سخن و حرکت او با موضع ترامپ مواجه خواهد شد. ترامپ کسی نیست که ساکت بنشیند و انتقادهای کسی چون اوباما را بی جواب بگذارد. او می داند که حضور اوباما در این شرایط و سخنرانی های او به دلیل حضور اوست.
اوباما تلاش می کند وضعیت امریکا را بخاطر حضور ترامپ و اقدامات او بغرنج و بحرانی نشان دهد و مردم امریکا را متوجه شرایط موجود بکند.  باراک اوباما با این هدف وارد کارزار انتخاباتی شده است تا بتواند نه فقط دموکرات‌ها بلکه جمهوریخواهان را نیز علیه ترامپ متقاعد کند. اما در طرف مقابل دونالد ترامپ قصد دارد به نحوی دموکرات‌ها را یک تهدید برای خود تلقی کند و هواداران خود را به نحوی تهییج کند که علیه حزب دموکرات عمل کنند و اجازه ندهند تا آنها در انتخابات پیروز ماجرا باشند، زیرا خود می‌داند اگر جمهوریخواهان در انتخابات پیروز نشوند، حتی ممکن است نتواند یک دوره کامل ریاست‌جمهوری را به پایان برساند.
رویارویی ترامپ و اوباما وقتی جذاب تر می شود که ترامپ در دو سالی که در کاخ سفید حضور داشته همه تلاش خود را به کار انداخت تا هر آنچه میراث اوباما بود را به هیچ انگارد و از طرح ها و سیاستهای اجرا شده داخلی تا توافقات بین المللی امضا شده به بدست اوباما را لغو کند. ترامپ حتی بدون اینکه طرح مناسب جایگزینی برای سیاستهای گذشته داشته باشد روی از بین رفتن آنها پافشاری کرد و با داشتن اکثریت مجلس جمهوری خواه در پشت خود مسیر همواری را طی کرد. اما حالا می تواند خطر را بیخ گوش خود احساس کند. اوباما که تا بحال به خاطر صحبتها و اقدامات ترامپ سکوت پیشه کرده بود وارد میدان شده است. روزهای آینده تا انتخابات میان دوره ای روزهای پر تنش و ملتهبی خواهد بود. اوباما در مقابل خود با فردی را دارد که پیش بینی ناپذیر و کمتر ماخوذ به حیا نشان داده است. از این رو اوباما باید منتظر هر نوعی از اتهام را از سوی رئیس جمهور حاضر امریکا باشد.
احساس خطر ترامپ در دو موضوع بیشتر مورد اهمیت است. اول اینکه باخت انتخابات میان دوره ای به معنای از دست دادن حمایت هم حزبی خود در کنگره است و از این پس به مانند دو سال ابتدایی ریاست جمهوری خود نمی تواند هر برنامه ای را با موافقت نماینده ها به پیش ببرد.
نکته دوم اینکه باخت جمهوری خواهان می تواند به معنی نرسیدن او به صندلی ریاست جمهوری در دوره دوم باشد. او وضعیت بغرنجی را پیش رود. اول اینکه آنچنان که خود ترامپ به آن می بالد، دو سال پرفروغی پشت سر نگذاشته است و حاشیه ها پررنگ تر از متن بوده اند. امریکایی ها حالا می توانند احساس کنند ترامپ پوپولیستی که شعار «امریکا اول» و برگشت امریکا به روزهای پر قدرت را می داد پوچ و غیر واقعی است. او بیش از آنکه عمل کند حرف می زند و توئیت می کند و کوچکترین موضوع و تنشی را بی جواب نمی گذارد. 
دوم اینکه ترامپ قشر متوسطی را پیش روی خود دارد که این قشر به هر حال افراد تاثیرگذاری بر دیگر افراد جامعه هستند. روزنامه نگاران، رسانه ها، دانشگاهیان و از این دست افراد همگی در حال مبارزه با ترامپ و سخن گفتن از نگرانی خود به خاطر حضور ترامپ هستند. طبقه مهاجرین و اقلیتها نیز هیچ وقت حس نگرانی خود را نمی توانند بروز ندهند. این وضعیت می تواند فضای جدیدی در آینده امریکا رقم بزند. 
پولتیکو گزارش داد دونالد ترامپ در روز جمعه در معرض خطر در برابر اوباما قرار گرفته است. زیرا رییس‌جمهور اگرچه به ایالتی رفته بود که اکثریتی جمهوریخواه دارد، اما در این برنامه مقابل جمعیت عظیمی برای سخنرانی قرار نگرفت تا از او و نامزد مورد نظر وی حمایت کنند. حتی در بررسی رسانه‌های امریکایی سخنرانی اوباما بیش از دونالد ترامپ مورد پوشش قرار گرفت و حتی فاکس نیوز نیز که طرفدار دونالد ترامپ است سخنان اوباما را زنده و مستقیم پخش کرد. اما نباید فراموش کرد که باراک اوباما وارد بزرگ‌ترین عرصه سیاسی خود پس از خروج از کاخ سفید شده است. او تا به حال به‌طور مستقیم دربرابر دونالد ترامپ قرار نگرفته است، اما حالا انتخابات میان دوره‌ای کنگره امریکا در حال تبدیل شدن به یک رویارویی جدی میان دونالد ترامپ و باراک اوباما است.

ک خبر بد دیگر در مورد تحریم های ایران

کره جنوبی با قطع کامل خرید نفت از ایران، اولین کشوری لقب گرفت که در مقابل فشارهای آمریکا مبنی بر توقف خرید نفت از تهران تسلیم شده است.
کره جنوبی با قطع کامل خرید نفت از ایران، اولین کشوری لقب گرفت که در مقابل فشارهای آمریکا مبنی بر توقف خرید نفت از تهران تسلیم شده است.

آمارهای تانکری نشان می دهد، این کشور آسیایی در ماه گذشته میلادی، هیچ نفتی از ایران خریداری نکرده، در حالی که میزان خرید نفت کره جنوبی از ایران در ماه جولای 194 هزار بشکه در روز بوده است. هرچند مشتریان بزرگتر نفت ایران یعنی چین و هند نیز خرید نفت خود از این کشور را کاهش داده اند، اما کره جنوبی اولین کشوری است که 2 ماه مانده به آغاز رسمی تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر، خرید نفت از تهران را به طور کامل متوقف می کند.

دولت ترامپ پس از خروج از توافق برجام در ماه می، از تمام کشورها خواست که خرید نفت از ایران را متوقف کنند. دولت سئول که با تهدیدات هسته ای کره شمالی مواجه است، به شدت روی فشارهای واشنگتن بر کره شمالی برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته ای حساب کرده است. به گفته تحلیلگران انستیتوی اکونومیکس کره جنوبی، روابط سیاسی کره جنوبی با آمریکا به حدی است که این کشور نمی تواند دستور ترامپ مبنی بر اتخاذ یک رویکرد سختگیرانه علیه ایران را نادیده بگیرد.

کیم جائه کیونگ، محقق این نستیتو در این باره گفت: «حفظ روابط با آمریکا بیشترین اهمیت را برای کره جنوبی دارد... امنیت ملی کره جنوبی بستگی به اتحاد نظامی با آمریکا دارد.»

موضع رسمی کره جنوبی در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران این است که سئول همچنان به مذاکرات با آمریکا برای معافیت از این تحریم ها ادامه می دهد. هرچند دولت ترامپ موضع خود را اندکی تلطیف کرده، اما هنوز هیچ کشوری نتوانسته از تحریم های آمریکا علیه ایران معاف شود.

واکنش وزیر ارتباطات به عکس جنجالی اش با کیمیا علیزاده

برگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

کیمیا علیزاده که قرار بود به عنوان پرچمدار کاروان ایران در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ حضور داشته باشد و یکی از شانس های مدال طلای ایران در رشته تکواندو به حساب می آمد، در تمرین روز ۱۴ مرداد به صورت ناگهانی دچار پارگی رباط صلیبی شد.

همزمان با اعلام خبر مصدومیت کیمیا دختر تاریخ ساز تکواندو که با کسب مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ نامش را در کتاب تاریخ ورزش ایران ثبت کرده، موج همدردی با او از سوی چهره ها آغاز شد.
اما یکی از تصاویر منتشر شده در فضای مجازی که بیش از هر چیزی باعث واکنش کاربران شد، تصویری از کیمیا علیزاده در کنار محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات با تیتر «تقدیر و دلجویی آذری جهرمی از کیمیا علیزاده» بود که با واکنش های جالب کاربران فضای مجازی همراه شد.

نظرات کاربران درباره ی این عکس حول محور دو موضوع می چرخید: ۱. لباس های وزیر ارتباطات ۲. ارتباط بین مسئولیت وزیر و دلجویی او از یک ورزشکار آسیب دیده.‌

رضا رشیدپور در بخشی از برنامه «حالا خورشید»، سوالی درباره ماجرای تقدیر از کیمیا علیزاده با لباس غیررسمی از وزیر ارتباطات پرسید.

محمدجواد آذری جهرمی درباره لباس غیرمتعارف خود گفت: من همه کارهای خود را بین مردم انجام می‌دهم و سعی می‌کنم بین آنها باشم اما یکی از راه‌هایی که بخواهیم طرحی را خراب کنیم این است که برچسب منفی روی آن بزنیم.

شوک قیمتی خودرو در راه است ؛خودروسازان 90 هزار خودرو می فروشند

مدیران عامل شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا از فروش 90 هزار خودرو در روزهای آینده خبر دادند.
هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به برنامه این شرکت برای فروش 40 هزار دستگاه خودرو گفت: از هفته آینده کار فروش 40 هزار خودرو توسط ایران خودرو آغاز می شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با رد موضوع احتکار توسط خودروساز، این عمل را زشت و ناپسند در هر حوزه ای خواند و افزود: احتکار توسط خودروساز هیچ توجیهی ندارد چرا که خودرو به فروش رفته و مشتری آن مشخص است و اگر تاخیری در تحویل صورت بگیرد خودروساز موظف به پرداخت جریمه به مشتری است.
وی تصریح کرد: تاخیری که درحال حاضر در تحویل خودروها وجود دارد مربوط به کمبود قطعه است که سبب شده ما نتوانیم خودرو را به موقع به مشتری ارایه کنیم.
یکه زارع در ارتباط با انتشار فیلمی درخصوص موجودی انبار سایت های تولیدی ایران خودرو اظهار داشت: ما 10 روز قبل از اینکه این اتفاق بیفتد تمام موجودی خودروها را به سازمان تعزیرات اعلام کرده ایم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه یک ریال از پول هایی که در بازار و بالاتر از قیمت های مصوب مبادله می شود در جیب خودروساز نمی رود، گفت: از اینکه قیمت ها چند میلیون بالا می رود زجر می کشیم و باید سیستمی ایجاد کنیم که مشتری به ما اعتماد کرده و به جای مراجعه به بازار کاذب از ما خرید کند.
وی تاکید کرد: از هر 100 هزار دستگاه خودرو در برنامه های فروش، 95 درصد با قیمت روز و مصوب پیش فروش می شود و تنها 5 درصد به صورت فوری عرضه می شود که این قسمت سبب التهاب در بازار شده است.
یکه زارع خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم بازار را از التهاب درآوریم باید تقاضای تحویل فوری را مدیریت کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه ما خودروسازان باید خودمان را مسئول بدانیم، تصریح کرد: خودروساز باید در زمینه حل مشکلات تولید و تحویل به موقع خودرو با قیمت مناسب، پاسخگو باشد اما سیاست ها جای دیگری تعیین می شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: 70 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان به سمت بازار خودرو، سکه و مسکن وارد شده که برابر با فروش کل خودروسازی کشور در یک سال است. این میزان نقدینگی سبب ایجاد التهاب و بازار کاذب شده است.
وی اعمال شرایط محدود کننده برای جلوگیری از سوءاستفاده را از جمله اقدامات در حوزه فروش محصول در ایران خودرو دانست و افزود: در سیستم فروش عوامل محدود کننده ای از جمله خرید نکردن در 18 ماه گذشته و یا ثبت نام یک محصول برای هر کد ملی در یک سال را اعمال کرده ایم.
مدیر عامل ایران خودرو تصریح کرد: با این وجود، جاذبه ایجاد شده برای سرمایه گذاری در بخش خودرو، جامعه 500 تا 600 هزار نفری متقاضی را شکل داده که خارج از کنترل خودروساز است.
یکه زارع همچنین درباره نارضایتی مشتریان از مشکلات ثبت نام اینترنتی گفت: برنامه فروش در زمان اعلام شده باز است اما وقتی 500 هزار نفر برای خرید 20 هزار دستگاه خودرو مراجعه می کنند قطعا 480 هزار نفر به دلیل موفق نشدن در ثبت نام ناراضی خواهند بود. 
وی تاکید کرد: ثبت نام به تعداد ظرفیت تعیین شده در برنامه های فروش انجام می شود و ما می توانیم اطلاعات را در اختیار مراجع و نهادهای مربوطه قرار دهیم. 
یکه زارع همچنین در زمینه راهکار تنظیم بازار اظهار داشت: ما راه حل داریم؛ اگر به خودروساز اجازه دهند که خودرو را 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار بفروشد آن هم فقط برای تحویل فوری، قطعا بعد از مدت کوتاهی بازار به تعادل رسیده و به قیمت مصوب نزدیک خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین مابه التفاوت قیمت مصوب و قیمت بازار هم به خودروساز تعلق نگیرد و ساز و کار دیگری برای آن اندیشیده شود. با این اقدام قیمت بازار سیاه شدیدا افت خواهد کرد و خودرو به قیمت مصوب خرید و فروش خواهد شد.
یکه زارع در ادامه با عذر خواهی از مشتریان محصول 2008 برای تاخیر در تحویل این خودرو گفت: 2008 محصول جدیدی بود که تولید آن همزمان با تحریم ظالمانه با تاخیر روبرو شد.
همچنین قاسم جهرودی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا از برنامه این شرکت برای فروش 50 هزار دستگاه خودرو از محصولات این شرکت خبر داد.
وی در این خصوص گفت: با توجه به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تنظیم بازار، از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه هفته جاری (14 شهریور ماه)، فروش 50 هزار خودرو از انواع خانواده پراید، تیبا و نیسان به صورت پیش فروش آغاز می شود.

کار به وزارت اطلاعات کشید ؛ پشت پرده ماجرای بریدن گوش پسر زباله‌گرد

یلمی در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است که در آن یک کودک کار مدعی می‌شود گوشش توسط مأموران شهرداری بریده شده است.

 از صبح دیروز فیلمی مبنی بر بریده‌شدن گوش یک کودک زباله‌گرد که مدعی شده افرادی با پوشش و لباس مأمور شهرداری با تیغ اصلاح گوش وی را بریده‌اند در فضای مجازی به سرعت پخش شده است و در پی انتشار این کلیپ شهروندان تهرانی و همچنین نمایندگان شورای شهر تهران بر برخورد با مسببان این اتفاق نظر دارند.

الهام فخاری ریئس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در این‌باره گفت: من با شهردار منطقه 3 صحبت کردم و قرار شد که پیگیری‌های لازم را درباره صحت و سقم این ادعا انجام دهد.

محمدعلی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس در واکنش به خبری مبنی بر بریدن گوش یک کودک زباله گرد توسط مأموران شهرداری منطقه 3‌ گفت: این خبر باورناپذیر بوده و نمی‌توان قضاوتی در خصوص صحت و سقم آن داشت‌ اما اگر چنین خبری صحت داشته باشد، باید لباس سیاه پوشید، اگر برخی فکر می‌کنند با گوش بریدن کودکان کار می‌توان مسئله را حل کرد، نشان از بریدن گوش حقیقت و کوری چشم حقیقت دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه این خبر و وجود چنین انسان‌های سنگدلی برای بریدن گوش یک کودک زباله‌گرد به هیچ عنوان قابل باور نیست، افزود: اگر چنین حادثه‌ای اتفاق افتاده باشد، به طور حتم باید به حال جامعه و چنین تشخیص‌هایی گریه کرد؛ مهم‌ترین آسیب در چنین شرایطی مسائل کف خیابان‌ها نیست، بلکه مهم‌ترین آسیب گرفتاری نظام اداری و اجرایی کشور به وجود چنین افرادی است که اقدامات اینچنینی می‌کنند.

وی با بیان اینکه به طورحتم باید تحقیق جدی و در اسرع وقت بدون فرار به جلو و پاک کردن صورت مسئله صورت گرفته و شهردار منطقه 3 و شورای شهر اقدامات جدی در پیگیری این مسئله برای کشف واقعیت انجام دهند، گفت: به طور حتم مقابله با آسیب‌های جدی راه حل اجتماعی، انسانی، فرهنگی ،عقلانی و علمی نیازمند است؛ آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان با گوش بریدن حل کرد.

عضو هیات رییسه مجلس، تأکید کرد: آسیب اجتماعی یعنی فردی در نتیجه یک فرآیندی گرفتار نوعی بد رفتاری اجتماعی شده است، بنابراین رفتارهای این چنینی تنها شرایط را نامناسب تر کرده و به طورحتم این رفتارها نشان از انحراف در تشخیص و تجویز مسئولان دارد؛ با گرفتن، بستن، زدن و گوش بریدن که نمی توان آسیب‌های اجتماعی را جمع‌آوری کرد، البته که وجود اصل این مسئله توسط مأموران شهرداری قابل باور نیست؛ حتی اگر توسط مأمور نماها نیز این حادثه رخ داده باشد، دستگاه‌های انتظامی و امنیتی باید به فوریت ورود کرده و با وجود دوربین‌های شهری کشف چنین مواردی اقدام سختی نیست.

در راستای شفاف سازی در خصوص اتفاق رخ داده ، خبرنگار تسنیم تلاش کرد تا اطلاعات دیگری را از این موضوع از طریق سلیمی شهردار منطقه 3 اخذ کند که تلاش وی بی‌نتیجه ماند.
در این میان جهانگیری از وزارت اطلاعات خواسته به این مساله ورود کند.

محمد هاشمی رفسنجانی: مدعی‌العموم به قضیه تهدید به مرگ روحانی ورود کند

در بحبوحه مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه، نمایندگان مجلس چاره کار را در استیضاح وزرا دیدند. هرچند عده‌ای می‌گفتند با حضور رئیس‌جمهور برخی مشکلات شفاف‌تر خواهد شد، اما سخنان روحانی در چهار سوال نمایندگان را قانع نکرد.
نامه نیوز: با در پیش بودن انتخابات مجلس یازدهم اغلب نمایندگان برای اینکه عملکرد مثبتی از خویش نشان دهند، فعال‌تر شده‌اند تا خود را مطالبه‌گر حق مردم معرفی کند. اما باید توجه داشت که مجلس نیز به سهم خود در پیش آمدن مشکلات سهم داشته و این مساله فارغ از استیضاح نمایندگان است. البته باید اذعان کرد که تمام این مسائل دولت را از عملکرد انتقادآمیز در برخی حوزه‌ها مبرا نمی‌کند. برخی امیدوار بودند که روحانی در مجلس مطابق نظر آنها سخن بگوید، اما دیدار رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری پیش‌بینی آنها را به‌هم زد. برای بررسی نحوه حضور رئیس‌جمهور در مجلس، استیضاح وزرا و تحلیل چگونگی برون رفت از شرایط فعلی «آرمان» با محمد هاشمی رفسنجانی رئیس اسبق صداوسیما و عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.
برخی منتظر بودند تا آقای روحانی در مجلس شفاف‌تر سخن بگوید، اما رئیس‌جمهور به کلیات پرداخت. تحلیل شما از این مساله چیست؟

گرچه من به طور کامل جلسه سوال از رئیس‌جمهور را ندیدم، اما دیدن بخش‌هایی از سخنان رئیس‌جمهورکافی بود تا بتوان به تحلیلی در این باره رسید. در سخنان رئیس‌جمهور 2 نکته وجود داشت؛ نخست اینکه بدانیم بحث سوال از رئیس‌جمهور جنبه سیاسی داشت یا جنبه تخصصی، کارشناسی و اقتصادی؟ اگر با این رویکرد به قضیه نگاه کنیم می‌توان گفت؛ کسانی که دنبال جنبه سیاسی قضیه بودند و درصدد سیاسی کاری بودند انتظار داشتند که رئیس‌جمهور در برابر نمایندگان مجلس طوری قرار گیرد و مطالبی را بازگو کند که منجر به بیان شدن نقاط ضعف مجلس یا قوای دیگر نظام شود و مشکلات را به یگران حواله دهد. اگر این رویه ادامه می‌یافت طبیعتا سیاسی کردن سوال توسط رئیس‌جمهور به نمایندگان نیز کشیده می‌شد و نمایندگان نیز مطالب را مطرح می‌کردند و چیزی شبیه آنچه در انتخابات شاهد بودیم رخ می‌داد، دودش به چشم همه می‌رفت. از طرف دیگر این اختلافات به مایه امیدی برای بیگانگان به‌خصوص ترامپ و آمریکایی‌ها بدل می‌شد. نگاه دوم جنبه تخصصی و کارشناسی است که به نظر من آقای دکتر روحانی در این عرصه خوب ظاهر شد از سیاسی کردن فضا پرهیز کرد و در زمین دشمن بازی نکرد و نمایندگان نیز تا حدودی در قواعد رعایت شده حرکت کردند. گرچه برخی اینگونه نبودند و آمارهای داده شده را بی‌اعتبار می‌کردند و تلاش داشتند که آمارهای رئیس‌جمهور را صوری و فارغ از حقیقت و واقعیت بخوانند. البته به نظر من در مجموع دشمن در آنچه که هدف گذاری کرده بود تا بتواند از این پرسش و پاسخ‌ها تفرقه‌ای جدی میان صفوف ملت، مسئولان نظام و قوای 3 گانه ایجاد کند شکست خورد و مجلس و رئیس‌جمهور دشمن را ناکام کردند که این جنبه مثبت قضیه بود. از نظر کارشناسی بحث آمار و ارقام اقتصادی بود که چون ورود ندارم به این مسائل وارد آن نمی‌شوم. به هر حال رئیس‌جمهور گزارشاتی داد که به نظر می‌رسید واقع‌گرایانه بود. نکته‌ای که قبلا مطرح کرده و همچنان بر آن تاکید دارم این است که ریشه مسائل امروز جامعه در دولت یازدهم یا دوازدهم نیست، بلکه ریشه اصلی این مشکلات به سال 84 و دولت آقای احمدی‌نژاد برمی‌گردد. وقتی که دولت رشد اقتصادی منفی 7درصد را تحویل می‌گیرد، در طول 8 سال اعلام می‌کنند که فقط 10 هزار شغل ایجاد شده در برابر سالانه بیش از یک میلیون، مساله‌ای نیست که بتوان ساده از آن عبور کرد و ریشه در واقعیت‌ها و گذشته دارد. بخشی از آن را آقای روحانی توانسته اصلاح کند، جهت‌ها را تغییر دهد، رشد منفی اقتصادی را به رشد مثبت تبدیل کند که اینها واقعیت‌های جامعه است. یا در حوزه اشتغال و...، البته سخنان آقای روحانی به نکات ابتدایی صحبت‌های من باز می‌گردد و آغاز نابسامانی‌های ارزی را از 5 دی ماه 96 دانستند. حوادثی که در مشهد و سپس سایر شهرها اتفاق افتاد و شعارهای ساختارشکنانه‌ای مطرح شد و آمریکایی‌ها و مخالفان کشور نیز در سطوح مختلف از این حرکت حمایت کردند. این حرف رئیس‌جمهور که ریشه مشکلات را به آن زمان ارتباط داد کاملا منطقی بود. از این جهت رئیس‌جمهور مسئولیتی در مقابل اینگونه حوادث ندارد چون دولت که آن حوادث را به‌وجود نیاورده و باید بگردد و ببیند چه کسی حوادث مشهد را به‌وجود آورد که موجب سرایت آن به سایر شهر‌ها و ایجاد مشکلات بعد از آن شده است.

برخی معتقدند که ملاقات رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری در نحوه بیان مسائل از سوی آقای روحانی تاثیرگذار بود ارزیابی شما چیست؟

من اطلاعی از این موضوع ندارم و تحلیل خودم را بیان می‌کنم. حال اینکه ملاقات مقام معظم رهبری با رئیس‌جمهور چه تاثیری بر صحبت‌های آقای روحانی داشته، ذهنیت‌خوانی‌ نمی‌کنم. منتهی نکته مهم دیگری که در اینجا مطرح است؛ بخش زیادی از سخنان آقای روحانی الهام گرفته از سخنان امام(ره) بود. ما این اختلافات را در سال‌های اول انقلاب هم داشتیم اما امام در یک جمله می‌گفت که همه با هم و هیچ وقت در اظهاراتش اشاره به همه با من نداشت. این یعنی امام وحدت و انسجام جامعه را بین همه مسئولان و مردم خواستار بودند. این مساله در صحبت‌های آقای روحانی نیز مشهود بود که در شرایط حساس امروز زمانی نیز به شرط وحدت و همکاری می‌توانیم از شرایط فعلی عبور کنیم. ساختارهای حاکمیت، قوای 3گانه و همه دستگاه‌ها برای کمک به مردم و اصلاح امور باید در کنار یکدهم؟؟ باشند. این مسائل از توصیه‌های امام بود. نکته دیگری که می‌شد از حرف‌های آقای روحانی استنباط کرد که بازهم ریشه در سخنان امام داشت این بود که نباید به تخریب یکدیگر بپردازیم. امام نیز همیشه به همه مسئولان توصیه می‌کردند که شما همه در یک کشتی سوارید و اگر این کشتی سوراخ شود همه غرق می‌شوند. بنابر همین اصل نیز آقای روحانی به رغم اختلاف نظرها و سلایق برای اینکه منافع انقلاب را فراتر از اختلافات گروهی و جناحی می‌دید همه را به وحدت و همدلی دعوت کرد. از این جهت من صحبت‌های رئیس‌جمهور را مثبت ارزیابی می‌کنم، چرا که دشمن را نا‌امید کرد. اینکه از این به بعد چه اتفاقاتی رخ دهد و هرکس چه کند؛ در زمین دشمن بازی کند یا بر محور منافع ملی عمل کند بستگی به جریانات سیاسی و مقامات دارد. جریاناتی مثل فیضیه قم یا دعای عرفه و تریبون‌های دیگر بازی در زمین دشمن است. امید می‌رود که توجه همه بدین مساله باشد که دشمن در کمین است و می‌خواهد سوءاستفاده کند. ما در صورتی می‌توانیم دشمن را ناکام کنیم که همه با هم باشیم و وحدت و انسجام داشته باشیم و منافع ملی را بر منافع حزبی، جریانی و گروهی ترجیح دهیم.

لزوم برخورد با ریشه‌های هتک حرمت بزرگان نظام از مرحوم آیت‌ا... هاشمی تا تهدید به مرگ رئیس‌جمهور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما پیگیری این مساله مستلزم چیست؟

طبعا انتظار و توقع جامعه این است که دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و قضائی با کسانی که این نوع کنش‌ها و رفتارها را در جامعه انجام می‌دهند برخورد کنند، چراکه رئیس‌جمهور پس از رهبری بالاترین مقام کشور و مسئول قوه مجریه است. حال اگر رئیس‌جمهور تهدید می‌شود یا این نوع توهین‌ها صورت می‌گیرد، طبیعتا مدعی‌العموم نخستین کسی است که باید دنبال ریشه این حوادث برود و آنها را مجازات کند. اصولا در قانون مجازات اسلامی این وظیفه مدعی‌العموم است که به قضیه رسیدگی کند و ریشه‌یابی کند. البته در این زمینه به همکاری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی نیز نیاز است و امیدواریم که عمل کنند. این نوع مسائل طبعا آثار سوئی در جامعه بر جای خواهد گذاشت و جبهه بندی‌هایی درست می‌کند که به نفع هیچکس نیست و دقیقا عمل بر محور برنامه‌های دشمن است.

احساس می‌شد که با حضور رئیس‌جمهور در مجلس؛ نمایندگان دومینوی استیضاح وزرا را متوقف کنند، اما با اینکه رئیس‌جمهور از لزوم وحدت بین دولت و مجلس گفت بازهم شاهد استیضاح وزرا هستیم؛ ارزیابی شما چیست؟

من معتقدم هر نوع استیضاح و امثال آن در جهت حل مشکل نیست. در صحبت‌های رئیس‌جمهور و نمایندگان نیز کاملا مشخص بود که مشکلات فعلی کشور ارتباطی به یک وزراتخانه یا وزیر ندارد بلکه مشکلات جامع و بیشتر از این حرف‌هاست و ریشه، علل و عوامل اغلب مشکلات در جای دیگری است. از جمله این عوامل می‌توان به کمبود منابع، تحریم‌ها، عدم امنیت کافی برای سرمایه‌گذاری و... که به وزیر ارتباطی ندارد و مربوط به امروز و دیروز نیست، اشاره کرد. ریشه این مسائل از سال 84 شروع شده و تاکنون رسیده است. در مراحلی کم شده و در مراحلی افزایش داشته است. بنا بر این وقتی وزیر را استیضاح و برکنار می‌کنند، یعنی آن وزارتخانه 3 ماه یا بیشتر از حیّز انتفاع می‌افتد و نمی‌تواند امور را اداره کند. رئیس‌جمهور نیز ناچار می‌شود که سرپرست بگذارد و چون سرپرست نمی‌داند که می‌ماند یا نه، عملکرد با ثباتی نخواهد داشت. از سوی دیگر اگر برنامه وزیر قبلی بد بوده سرپرست موقت باید با کدام برنامه کار کند؟ با برنامه وزیر قبلی یا برنامه‌ای که خود ارائه می‌دهد. از طرف دیگر تمامی مجموعه وزارتخانه از معاونان، مدیرکل و... همه در نگرانی، صبرو انتظار بسر می‌برند که در فردای وزارتخانه خواهند بود یا خیر. از این رو اساسا این رفتار اکنون توجیهی ندارد و بجز اینکه وزارتخانه را به مدت 3 تا 4ماه از شرایط عادی و معمولی خارج کند نفع دیگری ندارد. در شرایط فعلی که کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و نیاز به اتحاد و وحدت بیش از پیش احساس می‌شود طرح مسائلی چون استیضاح وزرا و خالی کردن دست دولت سهم مهلکی است. البته ضمن احترام به حقوق مجلس و نمایندگان این امر از حقوق آنها است، اما هر حقی را نباید هر زمان مطالبه کرد؛ بلکه باید وقت شناس بود و زمان را مدیریت کرد. اینکه چند نماینده به هر دلیل شخصی یا جناحی بخواهند وزیری را به استیضاح بکشند برای کشور ضرر دارد و دولت را در مضیقه قرار می‌دهد.

به عنوان شخصیتی که سال‌ها در نظام مدیریتی کشور فعالیت کرده‌اید، چه پیشنهادی برای خروج از شرایط فعلی دارید؟

شرایط امروز کشور ما مقداری با شرایط زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت‌ا... هاشمی از جهاتی مشابه و از جهاتی متفاوت است. جهت تشابهی آن را می‌توان در این مساله دید که وقتی آیت‌‌ا... هاشمی رئیس‌جمهور شد پایان جنگ تحمیلی بود و قطعنامه را پذیرفته بودیم و در شرایطی که بسیاری از کشورها از صدام حمایت می‌کردند؛ جمهوری اسلامی صرفا حمایت مردم خود را داشت. زمانی که آقای هاشمی رئیس‌جمهور شد استراتژی سیاست خارجی خود را بر تشنج زدایی و همکاری مسالمت‌آمیز با کشور‌های منطقه قرار داد. در سایه این استراتژی بسیاری از مشکلات حل شد. آن زمان خزانه خالی بود و ما فقط برای 3روز گندم در سیلوها ذخیره داشتیم و تولیدی وجود نداشت. دولت نیز سرمایه‌ای نداشت بدین جهت که قیمت نفت پایین بود و خیلی درآمد نفتی نداشتیم، اما در سایه سیاست خارجی آقای هاشمی دولت توانست همکاری کشورهای صنعتی و پیشرفته و همکاری کشورهای منطقه را جذب کند. آقای هاشمی با این کارها کشور را وارد مرحله سازندگی کرد و کل کشور به کارگاه سازندگی اعم از سد، نیروگاه، پتروشیمی، گاز، صنایع سنگین و غذایی تبدیل شد. این مسائل رونق گرفت و موجب شد تا فرصت‌های شغلی فراوانی ایجاد شود. تورم و نرخ بیکاری پایین آمد و کشور رو به پیشرفت رفت. همه این مسائل با درایت آقای هاشمی و هماهنگی با رهبری بود که مسائل را با یکدیگر حل می‌کردند. با این سیاست توانستیم با بحران بعد از جنگ از لحاظ اقتصادی عبور کنیم و ارتباط خوبی را با جهان خارج برقرار کنیم. شرایط دولت آقای روحانی پس از برجام نیز دقیقا مثل شرایط پس از جنگ است. یعنی فضای مثبتی در نظام بین‌الملل به‌وجود آمد و قرارداد‌های بزرگی مثل خرید هواپیما و خودروسازی و... بسته شد. شرکت‌های زیادی برای حضور در ایران اعلام آمادگی و سرمایه‌گذاری کردند. منتهی به هر دلیلی این فضا مثل زمان آیت‌ا... هاشمی طولانی ادامه نیافت و دیدیم که پس از 2سال وضعیت به سابق بازگشت و با تحریم، حضور ترامپ و تهدیدهای وی موفق نشدیم که سیاست تشنج‌زدایی آقای هاشمی را ادامه دهیم تا کشور از این شرایط نجات یابد. البته همه چیز دست آقای روحانی نیست اما توصیه من به رئیس‌جمهور این است که برای خروج از مسائل و مشکلات فعلی راه حلی که در زمان مرحوم آیت‌ا... هاشمی تجربه شده و خود آقای روحانی و مقام معظم رهبری در جریان هستند همان راه حل را ادامه دهند. تشنج زدایی در روابط بین‌الملل با حفظ منافع ملی باید در اولویت قرار گیرد، البته باید ابتدا منافع ملی را تعریف و حمایت کنیم، اما دنبال تشنج آفرینی نباشیم تا جهان بداند که ما به دنبال جنگ نیستیم. کشور ما منابع و ظرفیت گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد. ایرانیان قدرتمندی از لحاظ مالی در خارج از ایران حضور دارند که می‌توانند در کشور موثر باشند. اگر این سیاست و استراتژی را مثل زمان آیت‌ا... پیاده کنیم، خواهیم توانست از مسائل عبور کنیم و به وضع مطلوب برسیم. این توصیه‌ای است که من همواره به دولت یازدهم و دوازدهم داشته و حمایت کرده‌ام.

مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه به نحوی است که مردم را ناامید کرده است؛ به نظر شما برای ایجاد رضایتمندی در مردم باید چه تدابیری اتخاذ شود؟

مشکل عمده مردم اقتصادی است، البته نمی‌گویم مسائل فرهنگی و اجتماعی اهمیتی ندارند اما مادر همه مشکلات حوزه اقتصاد است. برای رفع این مسائل نیاز به سرمایه‌گذاری است. سال 95 بود که دولت برنامه‌ای را اعلام کرد برای ایجاد فرصت‌های شغلی که پاسخگوی بخشی از نیازهای جامعه بیکاران باشد. برآوردی که انجام شد باید 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت که این تعداد فرصت شغلی برای مردم ایجاد شود و شرایط بیکاری حل و مشکلات مردم حل شود. این 50 هزار میلیارد می‌تواند از 3 مبدأ قابل تامین باشد. نخست بخش خصوصی؛ ما بخش خصوصی قدرتمندی تاکنون نداشته‌ایم که بتواند این رقم را سرمایه‌گذاری کند. دوم از طریق جذب سرمایه‌گذار خارجی که در این مورد نیز شرایط عمومی کشور به لحاظ برخی مسائل به‌گونه‌ای نبود که بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی را برای فعالیت در کشور ترغیب کنیم. منبع سوم دولت است که دولت نیز مسلما چنین منابعی ندارد که 50 هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند. زمانی که این سرمایه‌گذاری صورت نگرفت این مسائل انباشته شد. راه اینکه به مردم خدمت کنیم تا در هر خانواده یک عضو شغل مولد داشته و درآمد مولدی داشته باشد سرمایه‌گذاری اقتصادی است. حال اینکه این مساله می‌تواند اتفاق افتد به زعم من در فضای پُر تنش و ناآرام نمی‌توانیم به این مهم دست یابیم، اما ارتباط صحیح و تعامل می‌تواند کلیدی برای جذب سرمایه و ایجاد مشاغل مولد و رضایتمندی مردم باشد. اگر مردم بدانند که مشاغلشان برقرار است و درآمد مکفی دارند مشکل دیگری نخواهند داشت. مرحوم آیت‌ا... هاشمی نیز برهمین مدار عمل می‌کرد. همین تهران در زمان ابتدای دولت سازندگی هر روز 8 ساعت خاموشی داشت، اما به قدری نیروگاه ساخته شد که چند سال بعد به جای خاموشی، برق صادر می‌شد و باید از این تجربیات برای رفاه و آسایش مردم و کشور استفاده کرد. سرمایه یک کشور تجاربی است که از گذشته دارد و بزرگان نیز گفته‌اند که گذشته چراغ راه آینده است. اگر از گذشته درس بگیریم می‌توانیم خطاهای خود را کم و با زیاد کردن جنبه‌های مثبت، مسائل پیش رو را به درستی حل و فصل کنیم.

توهین روزنامه چاپ مشهد به رئیس جمهور

اقتصادنیوز: خراسان در ستون حرف مردم نوشت: آقای روحانی باور کنید دروغ از گناهان کبیره است شما چطور مدعی هستید ظرف چهار سال در مجموع ۶۰ درصد تورم داشته ایم در حالی که تمامی اجناس در دو ماه اخیر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد تورم داشته؟!

به گزارش اقتصادنیوز، این روزنامه در ادامه نوشت: رئیس جمهور با وقاحت اعلام می کند آب و برق و گاز گران نشده. اما قبض آب نسبت به دوره های قبل چند برابر می آید. به سازمان آب مراجعه کردم می گویند آب گران شده. چرا به مردم دروغ می گوید؟

با نمره رد مجلس به اقتصاد روحانی بهتر است ایشان دیگر به ادامه کار در ریاست قوه مجریه فکر نکنند و استعفا کنند.

آقای روحانی پاسخ هایت به سوالات نمایندگان بسیار مضحک و خنده دار بود! حداقل ساعتی ما را خنداندی، تا وقتی دلت به آمار وزیرانت خوش باشد وضع ما بهتر از این نمی شود.

واکنش علی مطهری به فیلم جنجالی منتشر شده از او در عید غدیر

اقتصادنیوز: علی مطهری نسبت به ویدیوی منتشر شده از او در مراسم عید غدیر واکنش نشان داد و تاکید کرد این ویدیو تقطیع شده پخش شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، علی مطهری با اشاره به انتشار ویدیویی از حواشی سخنرانی خود در گلپایگان، توضیحاتی را در این باره ارائه کرد. علی مطهری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

«در سخنرانی گلپایگان به مناسبت عید غدیر حدود ۵۰ دقیقه درباره حدیث غدیر و مسئله امامت صحبت کردم و بعد حدود یک ربع درباره مسائل روز و پاسخ به سوالات. آن شخصی که در ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی بعد از آنکه من تریبون را ترک کردم با تندی می‌گوید چرا درباره غدیر صحبت کردی و باید درباره گرانی پراید صحبت می‌کردی، می‌توانست قبل از آنکه صحبت من تمام شود سوال خود را شفاهاً یا کتباً مطرح کند اما چون هدف او و همکارانش تهیه آن ویدئو بود، بعد از آنکه من پایین آمدم نمایش خود را اجرا کرد و البته پاسخ درخور را دریافت نمود. هر کس ویدیو را کامل ببیند به سخافت انتقاد او که چرا در عید غدیر درباره غدیر صحبت کردی اذعان می‌کند ولی همه می‌دانیم که ویدیو را همراه با شیطنت‌هایی منتشر می‌کنند، از جمله صحبت از روحانیِ همراه من به میان آوردند، در حالی که من روحانیِ همراه نداشتم و وی یکی از حضار بود که به اقتضای مبارزه با ظلم و نفاق عکس‌العمل نشان داد.

صدا و سیما هم در بخش خبر ۲۰ و ۳۰ مانند همیشه ویدیو را تقطیع شده و هدفدار و ناجوانمردانه پخش کرد و انتقاد آن شخص را صرفاً مسئله گرانی پراید اعلام کرد نه این سوال عجیب که چرا در عید غدیر درباره غدیر صحبت کردی؟ و بعد نصیحت کرد، در حالی که خود صدا و سیما نیاز به نصیحت دارد.

البته انتشار این ویدئو توسط آقای رسایی همه ابهامات را برطرف می‌کند.»

نقشه آخر ترامپ برای ایران ؛ تهران چه نسخه ای تهیه کرده است؟

هزینه های شکست ترامپ در برابر ایران به مراتب نسبت به دیگر روسای جمهور پیشین وی بیشتر خواهد بود.
نامه نیوز: تشکیل گروه اقدام علیه ایران از سوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، از ابعاد و زوایایی مختلفی قابل تحلیل و ارزیابی است. طی روزهای اخیر، اخبار مربوط به تشکیل گروه اقدام علیه ایران توسط دولت ترامپ به شدت مورد توجه رسانه های غربی قرار گرفته است. نحوه مواجهه رسانه های غربی با این موضوع به گونه ای ایست که گویا طی 4 دهه اخیر، به تازگی چنین اقدامی در تقابل مستقیم با ایران صورت گرفته است!آنچه مسلم است اینکه علی غم تلاش ترامپ و پمپئو جهت منحصر به فرد جلوه دادن اقدام اخیر دولت آمریکا، در طول 4 دهه اخیر شاهد چنین اقدامات و تلاشهای وقیحانه ای از سوی ایالات متحده بوده ایم. در این خصوص لازم است نگاهی به ماهیت اقدام اخیر ترامپ بیندازیم و در خصوص آن نوعی صورتبندی اولیه انجام دهیم. به طور کلی گروه اقدام علیه ایران، Iran Action Group)) کارگروه ویژه‌ای در وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا م باشد  که برای رسیدگی به مسایل ایران تشکیل شده‌است.در این کارگروه از افراد مختلفی در حوزه های فکری، سیاسی، اقتصادی و نظامی استفاده می شود. مقامات وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرده اند  که همه ظرفیتهای ممکن را برای مواجهه با ایران در ذیل چنین کارگروهی تجمیع کرده اند. برخی منابع، از حضور صدها نفر در این گروه خبر می دهند. 
ظاهر ماجرا از این قرار است که گروه اقدام علیه ایران ، در  ۲۵ مردادماه ۱۳۹۷ توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا تشکیل و برایان هوک توسط مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به ریاست آن برگزیده شد. تشکیل این گروه در آستانه سالگرد کودتای 28 مرداد سال 1332،بسیار معنادار و نشان دهنده ادامه تلاشهای مذبوحانه ایالات متحده در راستای مواجهه با نظام و ملت ایران است. برخی اهداف اعلامی این گروه عبارتند از :
- بهره گیری  از مشاوران و خبرگان مسائل ایران برای پیشبرد سیاستهای تقابلی ترامپ 
- هماهنگی میان نهادهای دولتی آمریکا در مواجهه با ایران 
-همکاری با جامعه بین الملل جهت تغییر رفتار ایران ( خصوصا در منطقه )*
- فشار حداکثری اقتصادی به ایران 
- تحریم دولتهایی که از تحریمهای ضد ایرانی دولت ترامپ پیروی نمی کنند

سابقه تقابل وزارت امور خارجه آمریکا با ایران 
تقابل مستقیم وزارت امور خارجه آمریکا و حتی وزارت خزانه داری این کشور با جمهوری اسلامی ایران، سابقه ای 40 ساله دارد. از دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر( همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ) تا کنون شاهد شکل گیری مخفیانه چنین کارگروهها و اتاقهای فکری علیه ایران بوده ایم. بسیاری از این گروهها در ذیل ساختار وزارت امور خارجه ایالات متحده و  برخی دیگر از آنها، در قالب گروههای مستقل ( اما وابسته به نهادهای امنیتی آمریکا) مشغول به فعالیت علیه کشورمان بوده و هستند. 
تشکیل گروه اقدام آمریکا علیه ایران، با هدف براندازی نظام و ایجاد شکاف میان حاکمیت و مردم در کشورمان صورت گرفته است. اگرچه این موضوع را افرادی مانند پمپئو و برایان هوک منکر می شوند، اما رویکرد عملی دولت ترامپ و به طور کلی تمامی دولتهای آمریکایی، بر همین مبنا استوار بوده است. مایک پمپئو در خصوص تشکیل گروه "اقدام علیه ایران " می گوید :
" هدف این نهاد جدید که کاملا زیر نظر وزارت امور خارجه آمریکاست  بررسی و هماهنگی کلیه اقدامات مرتبط با ایران در وزارت خارجه آمریکا است. مسئولیت برایان هوک تلاش برای اجرای راهبرد فشار حداکثری دیپلماتیک و اقتصادی ضد ایران است.راهبرد آمریکا در قبال ایران به یک راهبرد چندملیتی با مشارکت کشورهایی که خطر ایران درک می‌کنند، تغییر می‌یابد، راهبردی که هدف آن افزایش فشار بر ایران تا زمانی است که شاهد تغییر زیادی در رفتار ایران در داخل و خارج باشیم."

پارادوکسهایی که همچنان وجود دارند 
در این میان، مانور پارادوکسها و تناقضات رفتاری مقامات آمریکایی در قبال ایران بسی قابل تامل است. وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در صدد است تصویر یک "تقابل تمام عیار" را در برابر ایران به نمایش بگذارد. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در سخنان خود از گفت و گوی بدون پیش شرط با ایران سخن می گوید. این پارادوکس رفتاری بیش از آنکه محصول یک بازی تنظیم شده در داخل آمریکا باشد، محصول استیصال و سردرگمی ایالات متحده در برابر "ایران قدرتمند" است. 
از سوی دیگر، همان گونه که در ابتدای مطلب اشاره شد، تشکیل چنین کارگروهها و کمیته هایی علیه ایران از 40 سال پیش تا کنون مسبوق به سابقه بوده است. هر دو حزب سنتی آمریکا در طول 4 دهه اخیر نهایت تلاش خود را برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و تقابل با ملت ایران صورت داده اند. نباید فراموش کرد که  در این معادله، تفاوتی میان جیمی کارتر، ریگان، بوش پدر، کلینتون، بوش پسر، اوباما و ترامپ وجود ندارد. بنابراین، اظهارات پمپئو ، نقطه آشکارساز تقابل عینی آمریکا و ایران است نه نقطه آغاز آن! اعلام تشکیل "گروه اقدام ایران" ، خبر تازه ای برای رصدگران فعالیت های ضد ایرانی آمریکا محسوب نمی شود، هر چند که پمپئو سعی دارد این موضوع را به مثابه یک "موج تبلیغاتی علیه ایران" مورد استفاده قرار دهد. تاکتیکی مقطعی و البته نخ نما که ماحصلی برای واشنگتن به همراه نخواهد داشت.
رصد هوشمندانه رفتار آمریکا توسط ایران 
نکته مهم دیگری که باید در این خصوص مدنظر قرار گیرد، به "رصد هوشمندانه" رفتارهای ایالات متحده توسط جمهوری اسلامی ایران باز می گردد. بدون تردید چنانچه طی 4 دهه اخیر شاهد رصد هوشمندانه رفتارهای واشنگتن در ایران و مواجهه قاطعانه با رفتارهای آن بوده ایم، این بار نیز چنین مواجهه ای از سوی ایران تکرار خواهد شد. با این حال  هزینه های شکست ترامپ در برابر ایران به مراتب نسبت به دیگر روسای جمهور پیشین وی بیشتر خواهد بود! نباید فراموش کرد که هر اندازه "عمل" و " کنش" آمریکا در قبال ایران همه جانبه تر و گسترده تر باشد، "عکس العمل" و " واکنش" ایران در مواجهه با ایالات متحده شدید تر خواهد بود. این قاعده ای است که بسیاری از استراتژیست های آمریکایی آن را درک کرده و نسبت به تحقق آن به سران کاخ سفید هشدار داده اند.

پیش بینی زیباکلام درباره شکست قطعی اصلاح‌طلبان در انتخابات/ قدیری ابیانه: زیباکلام صادقانه اعتراف تلخی کرد

فعال سیاسی اصولگرا گفت:نکته ای که نباید از آن غافل بود این است که رسانه های بیگانه مثل گذشته زمان انتخابات به نفع اصلاح طلبان وارد عرصه می شوند و با ترفندهایی تلاش می کنند از پیروزی اصولگراها جلوگیری به عمل آورند چون می خواهند افراد ضعیف در مجلس و دولت ایران باشند تا وقتی غرب فشار می آورد، آنها از روی ترس امتیاز دهند.

گروه سیاست نامه نیوز: هر روز که می گذرد فضای سیاسی کشور بیشتر برای انتخابات مجلس آینده آماده می شود. جناح های اصولگرا و اصلاح طلب در یک وضعیت برزخی قرار دارند اما طرح یک ارزیابی از طرف چهره شاخص اصلاحات خیلی مورد توجه قرار گرفت. برخی آن را اعتراف تلخ و برخی نیز آن را ترفند جدید توصیف کردند. صادق زیباکلام در جدیدترین اظهارنظر جنجالی خود اعلام کرد مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم، هشتم و نهم خواهد بود و اصلاح طلبان شکست سختی را تجربه خواهند کرد.

محمدحسن قدیری ابیانه در گفتگو با نامه نیوز این صحبت زیباکلام را صادقانه می داند و می گوید: اصلاح طلبان در مجلس، شورای شهر و دولت برخلاف وعده های خود عمل کردند و از آنجا که مردم از آنها نارضی هستند، پس شکست شان در انتخابات اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه اصلاح طلبان از سال 92 تا کنون وعده های دروغی به مردم دادند، افزود: نه تنها آن وعده ها محقق نشد بلکه اوضاع کشور روز به روز بدتر شد. اصلاح طلبان خیلی روی برجام مانور دادند اما برجام شکست خورد در حالیکه اصولگرایان همان موقع می گفتند برجام به نتیجه نمی رسد. از زمان اجرای برجام تا به امروز همه دیدند که با وجود کوتاهی و عقب نشینی دولت، دشمنی آمریکایی ها با ایران بیشتر و بیشتر شد.

این تحلیل گر مسائل سیاسی یادآور شد: کسانی که از ابتدا اعلام می کردند برجام نتیجه نمی دهد، امروز نزد افکارعمومی موقعیت بالاتری دارند نسبت به کسانی که هیچ کدام از وعده هایشان عملی نشده است. مردم نسبت به دشمنی آمریکا آگاه تر شدند و فهمیدند شعار «مذاکره با آمریکا برای حل مشکلات» پاسخ نداده است.

وی با اشاره به وضع نامطلوب اقتصاد کشور، ادامه داد: این گرانی ها و مشکلات اقتصادی در زمان مسئولیت اصلاح طلبان در مجلس و دولت اتفاق افتاد. زمان انتخابات به مردم می گفتند مبادا به رئیسی رأی بدهید چون ریاست جمهوری او مساوی با دلار 5 هزار تومان و تهدید جنگ و افزایش تحریم ها است، امروز مشاهده می کنیم که تهدید جنگ و تحریم ها بیشتر شده و قیمت هر دلار به بیش از 10 هزار تومان هم رسیده است.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: متأسفانه بسیاری از اصلاح طلبان حاضر در مجلس و دولت بیش از آنکه به فکر مردم باشند، دنبال سوءاستفاده خود بودند. در انتخابات شورای شهر، از یک کاندیدا برای آنکه اسمش را در فهرست قرار بدهند تقاضای 2 میلیارد تومان پول کردند. در انتخابات مجلس دختر فلان فرد در فهرست امید قرار گرفت چون مقدار زیادی از هزینه های انتخابات را پدرش تأمین کرد. بعد همین نماینده اصلاح طلب وقتی موضوع حقوق های نجومی مطرح شد در دفاع از حقوق نجومی پدرش گفت «این حق پدرم از سفره انقلاب بود».

وی افزود: شفافیت مسئله ای است که اصلاح طلبان دائم از آن صحبت می کردند اما امروز که دولت در اختیار آنهاست می بینیم دولت حاضر نشد قانون شفافیت را به اجرا درآورد و حقوق ها و درآمدها از محل بودجه عمومی را اطلاع رسانی کند.

قدیری ابیانه تأکید کرد: اصلاح طلبان در شورای شهر و شهرداری نیز جزء انتقاد روزافزون نسبت به گذشته، کار دیگری انجام ندادند و مردم نسبت به وضع موجود ناامید هستند بنابراین طبیعی است از اصلاح طلبان رویگردان شوند، مگر اینکه ترفندهای جدیدی را با حمایت بیگانگان به اجرا درآید.

وی با بیان اینکه جناح اصلاح طلب به خاطر عملکرد خودش توسط مردم طرد می شود افزود: اصلاح طلبان چوب شعارها و فریبکاری های خود را در انتخابات آینده خواهند خورد بنابراین پیش بینی آقای زیباکلام را درست می دانم. البته این پیش بینی برای او اعترافی تلخ است چون جز کسانی بود که برای پیروزی لیست امید همه جوره حمایت و تبلیغ کرد.

این تحلیل گر مسائل سیاسی یادآور شد: برخلاف کسانی که می گویند زیباکلام قصد انحراف افکار اصولگرایان را داشته، معتقدم زیباکلام در خودش این توان نمی بیند که بخواهد اذهان اصولگرایان را منحرف کند هرچند همیشه درصدد انحراف افکارعمومی بوده اما ارزیابی نسبتا صادقانه ای را بروز داده است تا خود را نزد افکارعمومی توجیه کند چراکه خود او نیز به خاطر حمایت هایش از برنامه های انتخاباتی اصلاح طلبان زیر سئوال است.

وی ادامه داد: نکته ای که نباید از آن غافل بود این است که رسانه های بیگانه مثل گذشته زمان انتخابات به نفع اصلاح طلبان وارد عرصه می شوند و با ترفندهایی تلاش می کنند از پیروزی اصولگراها جلوگیری به عمل آورند چون می خواهند افراد ضعیف در مجلس و دولت ایران باشند تا وقتی غرب فشار می آورد، آنها از روی ترس امتیاز دهند.

قدیری ابیانه تأکید کرد: البته اصولگرایان هیچ وقت نباید غافل شوند و خیال شان راحت باشند که پیروز قطعی عرصه انتخابات آینده هستند، آنها از همین امروز باید برای تنویر افکارعمومی اقدام کنند چون خیلی از اصلاح طلبان شعار خدمت دادند اما به مردم خیانت کردند. اصولگرایان باید درباره مصادیق این واقعیت برای مردم روشنگری کنند، نه آنکه کار را به روزهای آخر بگذارند. ضمن آنکه با چهره های جدید، سالم به لحاظ مالی شایسته، توانا و کارآمد به میدان بیایند.

واکنش رهبر به تهدید منصور ارضی علیه حسن روحانی

محمد تقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز در واکنش به سخنان اخیر منصور ارضی گفت: هر کس باید مشغول کار خود باشد. این حرف ها نه در شان مراسم مذهبی است و نه در شان حوزه های علمیه.
گروه سیاست نامه نیوز: سخنان منصور ارضی در مراسم روز عرفه و اشاره دوباره به ماجرای استخر و فوت آیت الله هاشمی در حالی مطرح شد که هنوز تب اعتراضات و انتقادات نسبت به تجمع طلاب در مدرسه فیضیه داغ بود. بسیاری از علمای مذهبی و فعالان سیاسی به شعارهای مطرح شده در آن تجمع اعتراض داشتند و آن را فاجعه خواندند. با این حال جریان خاصی که در برگزاری یا به حاشیه رانده شدن آن تجمع دست داشت، قصد کوتاه آمدن ندارد و این بار از تریبون دیگری برای بیان همان حرف ها استفاده کرد. لحن توهین آمیز و ادبیات بی سابقه آقای مداح نیز دلیل دیگری شد تا فعالان سیاسی و مذهبی یک بار دیگر در تقبیح اینگونه رفتارهای سخن بگویند. محمد تقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه موقت اصفهان یکی از منتقدان این رویه است. او در گفت و گو با « نامه نیوز» گفت: « شبیه این حرف ها از قم نیز نقل شد. شاهد بودیم که علما همچون آیت الله مکارم و آیت الله نوری همدانی نیز به آن واکنش نشان داده و اعتراض کردند.»

وی با تاکید بر اینکه این رویکرد در شان حوزه و مجالس مذهبی نیست، گفت: «بهتر است که هرکسی کار خود را انجام دهد و در حیطه وظیفه خود عمل کند. به هر حال کسانی که مجالس مذهبی شرکت می کنند برای دعا، توسل و زیارت آمده اند و  به دنبال فضای آرامش بخش معنوی هستند لذا نباید به نحو دیگری فضا را مدیریت کرد».

فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه انتقادات بسیاری مطرح است و می توان از تریبون های مختلف برای بیان آن استفاده کرد، گفت: «خود ما هم منتقد هستیم اما نقد و تذکر نباید با تعابیری باشد که در شان مراسم مذهبی و حوزه های علمیه نیست».

وی شعارها در تجمع طلاب فیضیه و سخنان منصور ارضی را یک رویه نادرست خواند و گفت: «باید هرکسی در حوزه و محدوده اختیارات خود متمرکز شده و عمل کند. منظور این نیست که کسی حق دخالت در سیاست را ندارد اما دخالت در امر سیاست نباید تشنج آمیز و سوال برانگیز باشد.»

رهبر ادامه داد: «بسیاری از چهره های سیاسی و روزنامه ها منتقد هستند اما در عین حال حرمت افراد و اشخاص را نگاه می دارند.»

عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه رویکرد ائمه نیز این شیوه برخورد و حکومت نبوده است، گفت:«در نهج البلاغه آمده است که وقتی برخی از یاران به معاویه دشمنام می دادند، حضرت فرمودند «انی اکرم ان تکون ... » ، یعنی من دوست ندارم که شما دشنام دهید، از خدا بخواهید که بین ما و آن ها صلح و صفا برقرار کند. البته این فقط مثال است و در مثل مناقشه نیست. ما که امروز معاویه نداریم اما میخواهم بگویم حتی در مقابل معاویه نیز حضرت علی (ع) چنین نگاه و نظری داشتند. پس باید راه و رسم حکومت داری، انتقاد و ... را از ایشان و نهج البلاغه بیاموزیم».

رهبر در پایان خاطر نشان کرد:«تاکید ما بر این است که مجالس مذهبی و حوزه های علمیه نباید بستری برای طرح برخی مسائل هنجار شکنانه باشد اما با این وجود انسان است دیگر خطا می کند».


از پرتاب مهر به لاریجانی تا تهدید رییس جمهور ؛ آیا باید منتظر تولد یک سعید عسگر جدید باشیم؟

اگر از کنار غائله 22 بهمن 91 ، حمله به مطهری و موارد دیگری ساده نگذشته بودیم امروز عده ای به راحتی رئیس جمهور را تهدید نمی کردند لذا قبل از آنکه وضعیت از این هم وخیم تر شود باید با عوامل اختلال گر و تندرو برخورد شود.
گروه سیاست نامه نیوز: تجمع پرحاشیه طلاب در قم با اعتراضات و واکنش های گسترده ای همراه بود. مهمترین واکنش را آیت الله مکارم شیرازی داشت و این اتفاقات را یک فاجعه به تمام معنا توصیف کرد. نکته قابل توجه در بیانیه آیت الله مکارم ضرورت پاسخگویی مسئولان برگزاری تجمع در مورد حواشی آن بود. 
آنچه پنجشنبه گذشته در حوزه علمیه قم اتفاق افتاد اول بار نبود و پیش از این نیز شاهد بوده ایم که چگونه برخی از تندروها با حاشیه سازی و اقدامات خود علهیه مطالبات یا نمایندگان مردم ایستاده اند. بدون شک اگر از کنار غائله بهمن 91 و مهر پرت کردن به علی لاریجانی ساده عبور نشده بود، دو سال بعد در شیراز به ماشین علی مطهری حمله نمی کردند. اگر پیگیری های علی مطهری به ثمر رسیده بود و حمله کنندگان برخورد مناسب صورت گرفته بود یک سال بعد شاهد نبودیم که عده ای در کهگیلویه و بویر احمد روی آذر منصوری چاقو بکشند. اگر ماجرای چاقو کشی را رها نکرده بودیم هم امروز کار به جایی نمی رسید که برخی تجمع اعتراضی طلاب را به انحراف کشیده و شعارهای تهدید آمیز سردهند و چند روز بعد هم شاهد باشیم مداح معروف در خیابان سعدی تهران و در مراسم روز عرفه با ادبیاتی سخیف مضمون همان شعار را تکرار می کند. وقتی منصور ارضی می گفت « این یارو هم مثل آن یارو در استخر می میرد. آنها که خیانت می کنند طوری می میرند که دوست و دشمن، کافر و مسلمان حیران می مانند و می گویند چرا در توالت افتاد مرد؟! » اشاره اش به همین شعار ابهام زا بود. آقایان با این شعار هم برای رحلت آیت الله هاشمی حاشیه سازی کردند و هم شخص رئیس جمهور را تهدید کردند. 
همین نکته که تندرو ها از حمله به نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی به تهدید رئیس جمهور رسیده اند نشان می دهد این سکوت و مماشات در مقابل این پیشروی ها جایز نیست. وقت برخورد قانونی است زیرا در غیر این صورت باید منتظر رفتارهای عجیب تر و شاید هم اتفاقات تلخ تر باشیم. از کجا معلوم است که اگر امروز در مقابل تهدید رئیس جمهور سکوت شود، فردا یک سعید عسگر دیگر ظهور نکند. مگر در اسفند 78 به ذهن ها می رسید که یک روز صبح حجاریان ترور شود؟
تعداد سخنرانی های برهم خورده ، سخنرانان مورد حمله قرار گرفته و ... در فضای سیاسی ایران کم نیست اما اکنون کار بالا گرفته و باید هر چه سریعتر فکری کرد. بعد از مشاهده اعتراضات دی ماه و میزان خشونت موجود در آن نمی توان به مسائل اینچنینی بی توافت ماند. همان طور که مصطفی درایتی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با نامه نیوز گفته بود « این کارها حاصل سطحی نگری مخالفانی است که جامعه را خوب نمی شناسند». او حتی هشدار دارد که «اگر این خرمن آتش بگیرد، خاموش کردن آن کار ساده ای نیست». 
برای ممانعت از حریقی که به دنبال این تندروی های بی تدبیرانه شکل خواهد گرفت، راهی غیر از برخورد قانونی با اخلال گران نیست. انتظار می رود که مسئولان امر در حوزه علمیه همان طور که آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند در مورد رویداد اخیر توضیح دهند. باید مشخص شود که طراح آن شعار چه کسانی بودند. برخورد قانونی با حاشیه سازان می تواند از یک سو خیال جامعه را راحت می کند که مقامات مسئول در مقابل این گونه رفتارها ساکت نمانده و اجازه ایجاد هرج و مرج را نمی دهند. از سوی دیگر به مخالفان تندرو نشان می دهد که این ره مقصدی غیر از ترکستان ندارد. جای خوشحالی است که این مملکت سال ها پیش به داشتن قانون مفتخر شده و حالا وقت استفاده از آن است. 
آنطور که غلامعلی جعفرزاده نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در گفت و گویی گفته بود « کسانیکه در قم تجمع کردند یکسری طلاب خودسر بودند» و هیچ خلا قانوی برای برخورد با این افراد وجود ندارد لذا انتظار می رود که مسئولان هرچه سریعتر دست به کار شده و دست عوامل پشت پرده را رو کنند. 
این ضرورت علاوه بر تند شدن شیب خشونت در رفتارهای آنان از آنجا ناشی می شود که بنا به تایید بسیاری از سیاسیون و تحلیلگران در یک مقطع خاص و حساسی سیاسی قرار داریم. مقطعی که بیش از هر وقت دیگر به همدلی و انسجام نیاز دارد و نمی توان در مقابل حرکت های خلاف جهت وحدت ساکت ماند. جعفرزاده  با اشاره به یکی از شعارهای تجمع اخیر مبنی بر اینکه « ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت»، گفته بود: « اینکه مرگ آقای هاشمی را در این مقطع زیر سؤال ببرند و ابهام‌انگیزی کنند و به یکسری از شایعات مجدداً دامن بزنند کار دشمن است. این کار خدمت به اسلام و مسلمین نیست بلکه خیانت به کشور است.بعد از توجیهات بسیار مبنی بر اینکه مرگ آقای هاشمی در استخر طبیعی بود ولی پلاکاردی بلند می‌کنند که ما با هرکسی که مشکلی داشته باشیم به استخر می‌بریم و خفه‌اش می‌کنیم. چرا با این افراد برخورد نمی‌شود؟ من می‌دانم که بسیاری از علمای قم هم با این کار مخالف بودند. این عده باید پاسخگوی عملکرد خودشان باشند و بعد هم بگویند که چرا در دولت احمدی‌نژاد سکوت می‌کردند والان چه اتفاقی افتاده که احساس تکلیف می‌کنند. در این مقطع که رهبر انقلاب توصیه می‌کند این دولت باید باشد و دولت را تقویت کنید من متوجه چرایی عملکرد این افراد نمی‌شوم.» 
حال که بسیاری از چهره های سیاسی و مذهبی به این خیانت انجام شده اعتراض کرده و خواستار روشن شدن موضوع شده اند، انتظار می رود که با شناسایی و مجازات عوامل دخیل هم چرایی اقداماتشان برای مردم بیان شود و هم موانع لازم برای تکرار چنین رخدادهایی لحاظ شود.

مداح معروف در مراسم روز عرفه: اون یارو در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر می‌میرد

اقتصادنیوز: روزنامه ایران نوشت: کمتر از یک هفته پس از برگزاری تجمع پر سر و صدای برخی از طلاب قم در مدرسه فیضیه، ماجرای «استخر فرح» و تهدید حسن روحانی به قتل این بار در تهران تکرار شد.

به گزارش اقتصادنیوز، این روزنامه در ادامه نوشت: در مراسم دعای روز عرفه و توسط یکی از مشهورترین مداحان کشور. بر اساس فیلمی که از سخنرانی حاج منصور ارضی منتشر شده، وی با اشاره به اقدامات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و برنامه‌های دولت حسن روحانی می‌گوید: «اون یارو آخرش در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر می‌میرد.»

 با این وضعیت خیلی‌ها می‌گویند اقدامات هفته قبل مدرسه فیضیه هم آن طور که گفته می‌شود، اتفاقی و بدون هماهنگی نبوده‌اند؛ جایی که خطاب به رئیس جمهوری این پلاکارد بلند شده بود؛ «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت.»

 

چرا کره شمالی خواهان تعمیق روابط خود با ایران است؟

یران تا سال 1972 با کره شمالی به عنوان یک کشور کمونیستی رابطه دیپلماتیک نداشت. 19 آوریل  1973 روابط دیپلماتیک در سطح سفارت بین دو کشور آغاز شد. بیش از 16 هیئت بلندپایه ایرانی تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران به کره شمالی سفر کردند.

روابط دیپلماتیک ایران و کره شمالی، بعد از انقلاب به ‌طور رسمی شروع شد. این دو کشور در زمینه‌های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی، نظامی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

اصلی‌ترین نقطه مشترک این دو کشور موضعگیری علیه آمریکاست. همین موضوع باعث شده‌است که در موضوع هسته‌ای و تکنولوژی موشکی نیز این دو کشور همکاری نزدیکی با هم داشته باشند.

در سال 2012 مقامات ایران و کره شمالی تفاهم نامه‌ای برای توسعه روابط اقتصادی، ارتباطات فن‌آوری و تبادل دانشجو امضا کردند و در مورد گسترش همکاری‌های تکنولوژی توافقاتی صورت گرفت.

در سال 2015 نخست وزیر کره شمالی که به ایران سفر کرده بود در دیدار با رئیس جمعیت هلال احمر ایران، از ایران به منظور رفع خشکسالی در کشورش درخواست کمک کرد.

کره شمالی از نخستین کشورهایی بود که در سال 1978 انقلاب ایران را برسمیت شناخت و به تأمین کالا و تسلیحات و موشک‌های دوربرد مورد نیاز ایران پرداخت و نفت ایران را نیز خریداری می‌کرد.

آمریکا از سال 1979 تاکنون توجه و حساسیت خاصی نسبت به رابطه ایران و کره شمالی  و فروش تکنولوژی هسته‌ای نشان داده است. خصومت با آمریکا فصل مشترک قابل توجهی است که باعث تقویت روابط دوجانبه و افزایش همکاری‌های امنیتی-نظامی و اقتصادی برای مقابله با فشارها و تحریم‌های واشنگتن و متحدانش شده است.

اسپوتنیک در همین خصوص با سید عبدالمجید زواری، مدیر اندیشکده روابط بین الملل به گفتگو نشست.

 

پرسش:عرصه های مهم همکاری کره شمالی و ایران کدامند؟

پاسخ: پیشینه روابط ایران با کره شمالی به نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد و این کشور جزو اولین کشورهایی بود که انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت شناخت و از آن زمان تاکنون نیز روابط دو کشور همواره رو به رشد بوده است. مهمترین موضوع مشترک بین دو کشور، مبارزه با راهبردهای امپریالیستی آمریکا در سطح جهان است که سبب شده هر دو کشور فارغ از تفاوت های فرهنگی و سیاسی مختلف، همکاری های نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا علیه هر دو کشور، موضوع دیگری است که ایران و کره شمالی را بیش از پیش به هم نزدیک کرده است. 

کره شمالی یک کشور هسته ای است که در زمینه تولید انواع تسلیحات نیز پیشرفت های خوبی کسب کرده است و ایران نیز یکی از مهم ترین تولید کنندگان نفت و انرژی است که کره شمالی به شدت به آن نیاز دارد. همین موضوع سبب شده تا همکاری های علمی

 و آموزشی خوبی در مباحث مرتبط با همکاری های موشکی و تولید تجهیزات نظامی بین دو کشور برقرار باشد و متقابلا ایران با صادرات نفت و مشتقات آن نیاز کره شمالی به مواد سوختی و انرژی را تامین کند.

همین نیاز مشترک سبب شده تا به رغم محدود بودن روابط اقتصادی دوکشور، تهران و پیونگ یانگ همواره به عنوان یک همکاری راهبردی به این روابط نگاه کنند و ابعاد اقتصادی آن در درجه کمتری از اهمیت قرار دارد. به همین دلیل در سالهای اخیر موضوع افزایش حجم و تنوع مبادلات تجاری در قالب تهاتر کالا، از سوی هر دو کشور مورد توجه بوده است. 

 آیا تعمیق روابط پیونگ یانگ و تهران می تواند بر مناسبات امریکا و کره شمالی تاثیر بگذارد؟

 ایران و کره شمالی در سالهای پس از انقلاب همواره روابط نزدیکی با هم داشته اند و مهمترین عامل این  نزدیکی هم مبارزه با آمریکا بوده است. در عین حال هر دو کشور در طول این سالها به دلیل اعمال تحریم های آمریکا، پایین ترین سطح روابط را با واشنگتن داشته اند. در عین حال دو کشور به دلیل بدعهدی های آمریکا از همان مناسبات محدود با واشنگتن هم تجربه های خوبی ندارند. 

نکته دیگر اینکه مشکل  آمریکا با هیچ کدام از این دو کشور هم تحت تاثیر روابط دو جانبه آنها نیست. به عبارت بهتر دلیل دشمنی آمریکا با ایران، مسایلی فراتر از روابط تهران — پیونگ یانگ است. از سوی دیگر دلیل دشمنی کاخ سفید با کره شمالی هم ریشه در دوران تقسیم دو کره بین آمریکا و شوروی دارد که سالها پیش از وقوع انقلاب اسلامی بوده است. بنابراین شاید بهتر است که سوال اینگونه مطرح شود که در صورت بهبود روابط هر یک از این دو کشور با آمریکا، آیا ممکن است تهران و پیونگ یانگ از هم فاصله بگیرند و رابطه با آمریکا را به رابطه با دوست چهل ساله ترجیح دهند؟ 

در این زمینه هم به نظر می رسد که به رغم دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی و یا زمزمه های مذاکره احتمالی ایران و آمریکا، دیوار بی اعتمادی بین این کشورها با آمریکا آنچنان بلند است که بعید به نظر می رسد که به این زودی فرو ریزد و هیچ یک از طرفین بازی به راحتی از مواضع خود کوتاه نخواند آمد. 

اجرایی شدن این فرایند، بیشتر به نفع کدام کشور خواهد بود؟

در پاسخ به این سوال هم نمی توان پاسخ مشخصی داد چرا که تهران و پیونگ یانگ هر یک مسایل و منافع متفاوتی دارند که مستقل از هم دنبال می شود و برنده بودن یک کشور لزوما به معنی باخت دیگری نیست. با این حال به نظر می رسد با توجه به زیاده خواهی های آمریکا برای کسب حداکثر امتیاز از طرفین بدون توجه به منافع تهران و پیونگ یانگ،همین روابط محدود ایران و کره شمالی به مراتب بیش از وعده های بی عمل طرف آمریکایی منافع دو کشور را تامین کند.

شهید شدن مداح اهل بیت (ع) در عید قربان

شهید غلامعلی رجبی در فواصل بین عملیات‌ها چون شغلش معلمی بود خودش را به میدان تعلیم و تربیت می‌رساند و خدا خیلی دوستش داشت. در عملیات «مرصاد» در ایام عرفه و عید قربان و شهادت حضرت مسلم علیه السلام جلودار گردان حضرت مسلم ابن عقیل (ع) لشکر حضرت رسول(ص) در عملیات شد.


جعفر طهماسبی از پیشکسوتان تخریب‌چی لشکر ۱۰ سید الشهدا (ع) روایت می‌کند: شهیدغلامعلی رجبی از رزمنده‌های قدیمی تیپ سیدالشهدا علیه السلام بود. قبل از عملیات «والفجر مقدماتی» در مقر «چنانه» با نفس قدسی‌اش فضا را معطر می‌کرد. این شهید عزیز هر وقت جبهه به او نیاز داشت خودش را می‌رساند. پیش از عملیات با صدای گرمش همه را آماده شهادت می‌کرد و شب عملیات پا به پای رزمندگان سلاح بر دوش به مصاف دشمن می‌رفت.

شاید سیاری ادعای این را دارند که اگر کربلا بودند امام حسین(ع) را یاری می‌کردند اما موقع امتحان میدان را خالی می‌کنند اما غلامعلی از امتحان سربلند بیرون اومد؛ چراکه در عملیات «خیبر» شهید رستگار فرمانده تیپ سیدالشهدا برای گردان‌های عازم عملیات سخن می‌گفت؛ فضا خیلی حماسی شده بود و همه بچه‌ها منتظر بهانه بودند برای گریه کردن که یک دفعه شهید غلامعلی پشت میکروفون قرار گرفت. صدای گیرایی داشت قبل از همه خودش گریه می‌کرد و در چند دقیقه آن قدر فضا را عاشورایی کرد که همه برای حضور در عملیات از هم سبقت می‌گرفتند.

شهید غلامعلی رجبی

شهید غلامعلی رجبی در فواصل بین عملیات‌ها چون شغلش معلمی بود خودش را به میدان تعلیم و تربیت می‌رساند و خدا خیلی دوستش داشت. در عملیات «مرصاد» در ایام عرفه و عید قربان و شهادت حضرت مسلم علیه السلام جلودار گردان حضرت مسلم ابن عقیل (ع) لشکر حضرت رسول(ص) در عملیات شد. و چه زیبا، تایید نوکری‌اش در عید قربان به دست اربابش امام حسین (ع) امضا شد. و سرانجام در پنجم مرداد سال ۱۳۶۷ در سن ۳۴ سالگی در عملیات مرصاد توسط گروهک منافقین به شهادت رسید.

موضعگیری عجیب اقلیم کردستان عراق علیه ایران؛

با وجود اظهارات مداوم بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و حزبی اقلیم کردستان عراق مبنی بر اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران، یک رسانه محلی در گزارشی اعلام کرده است که محدودیت‌هایی در فعالیت‌های تجاری این منطقه با ایران به‌وجود آمده است.
هفته‌نامه محلی آژانس در گزارشی با عنوان "آمریکا فعالیت‌های تجاری اقلیم کردستان با ایران را تعلیق می‌کند" آورده است که پس از اعلام پایبندی عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و توقف معاملات دلاری، حکومت اربیل در انتظار موضع رسمی بغداد است و اکنون محدودیتی در واردات برخی از کالاها ایجاد شده است.

این رسانه کردی در ادامه به سخنان نچیروان بارزانی نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان هم اشاره کرده است که هفتم ماه میلادی جاری اعلام کرده بود تعامل اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران پس از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا در چارچوب سیاست‌های دولت مرکزی عراق خواهد بود.

هفته‌نامه آژانس به‌نقل از رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان عراق هم اعلام کرده است که حکومت محلی اربیل به تحریم‌های اعمال‌شده آمریکا علیه ایران پایبند خواهد بود.

مصطفی عبدالرحمن رئیس اتحادیه مذکور گفته است که "درخواست کرده‌ایم هیئتی از آمریکا با سفر به اقلیم کردستان جزئیات تحریم‌های اعمالی علیه ایران را برای ما تشریح کنند، ما در انتظار چنین نشستی هستیم اما بدون تردید اقلیم کردستان در چارچوب سیاست‌های بغداد حرکت خواهد کرد".

وی اعلام کرده است که دولت مرکزی عراق پایبندی خود به تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اجرایی کرده است و اقلیم کردستان هم به‌عنوان بخشی از عراق پایبند این سیاست خواهد بود و از این پس میزان واردات کالاهای ایرانی به این منطقه کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان عراق در ادامه گفته است که پایبندی دولت مرکزی عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران موارد زیادی را شامل می‌شود و در حال حاضر در موضوعاتی از قبیل نفت و گاز، روابط بانکی و اتومبیل آثار آن دیده شده است و در آینده نیز تأثیرات بیشتری بر روابط تجاری اربیل ــ تهران به‌جای خواهد گذاشت.

بر اساس آمارهای منتشره، حجم فعالیت‌های تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به‌صورت سالانه 5 الی 6 میلیارد دلار گزارش شده است که از طریق سه مرز رسمی تمرچین، باشماق و پرویزخان و شماری از بازارچه‌های غیررسمی انجام می‌شود.

همزمان با اظهارات رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان، احمد حاج رشید دبیر سابق کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق به رسانه فوق گفته است که دولت عراق توقف واردات اتومبیل از ایران را اعلام کرده و روابط بانکی با این کشور را به‌حالت تعلیق درآورده است، اما عراق در راه پایبندی کامل به تحریم‌های آمریکا علیه تهران با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

وی اعلام کرده است که بازار عراق به‌شدت به کالاها و محصولات ایرانی وابسته است و تحریم‌های آمریکا کل واردات این کشور از ایران را در بر نخواهد گرفت.

این در حالی است که سامال عبدالرحمن مدیر گمرکات اقلیم کردستان عراق گفته است که هنوز تصمیمی دال بر توقف فعالیت‌های تجاری با ایران اتخاذ نشده است.

وی گفته است که حجم زیادی از کالاهای ایرانی از جمله مواد غذایی و شوینده‌ها به‌صورت روزانه از گذرگاه‌های رسمی به اقلیم کردستان عراق وارد می‌شود.

سامال عبدالرحمن تأکید کرده است که فعالیت‌های تجاری با جمهوری اسلامی ایران در وضعیت عادی خود ادامه دارد اما هر گونه تغییر در این وضعیت منوط به دستوری است که از سوی حکومت اقلیم کردستان اتخاذ می‌شود.

اما به‌گفته نوری عثمان مسئول اداره هماهنگی و پیگیری حکومت اقلیم کردستان عراق، اربیل در انتظار مشخص شدن وضعیت تحریم‌ها و ممنوعیت کالاهای وارداتی از ایران است.

وی تأکید کرده است که با مشخص شدن این وضعیت، اربیل پایبند تصمیمات اتخاذشده خواهد بود.