حسام

فرهنگی، اجتماعی، سیاسی

حسام

فرهنگی، اجتماعی، سیاسی

محکومیت یک روزنامه نگار به ۱۰ سال زندان

اقتصادنیوز: وکیل مدافع میرمحمدحسین میراسماعیلی – روزنامه نگار- از محکومیت موکلش به ۱۰ حبس خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، حسین احمدی نیاز در این باره اظهار کرد: موکلم طنزپردازی است که بابت مطالب طنز و نقادانه‌ای که دارد،  به ۱۰ سال حبس تعزیری، دو سال محرومیت از فعالیت در رسانه‌ها و فضای مجازی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و جزای نقدی محکوم شده است.

وی افزود: به پرونده موکلم در شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت  تهران رسیدگی شده و ۴ اتهام اعم از توهین به مقامات و مامورین و مسئولین دولتی و قضایی حسب انجام وظیفه، توهین به مقدسات و ائمه طاهرین، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و انتشار مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی به موکلم نسبت داده شده است.

این وکیل دادگستری گفت: ایرادات عدیده‌ای به این رای وارد است زیرا موکلم انتقاد از مسئولین را در قالب طنز بیان کرده اما متاسفانه آن را توهین تلقی کرده‌اند و در توییتش قصد توهین به امام رضا(ع) را نداشته و مضمون توییت توهین آمیز تلقی نمی‌شود.

احمدی نیاز یادآور شد: رای پرونده دیشب به من ابلاغ شده و بنده در مهلت قانونی ۲۰ روزه به رای اعتراض خواهم کرد. به نظرم دو سال ممنوعیت یا محرومیت از فعالیت در فضای مجازی بیشتر سلب آزادی یک فرد و نقض حقوق وی  محسوب می شود که خلاف اصول متعدد قانون اساسی است. به گمانم دولت باید از سعه صدر و بردباری برخوردار باشد و ما باید شناخت از طنز داشته باشیم و واقعیت طنز را در نظر بگیریم و من فکر می کنم این رای خلاف اصل بردباری است و نشان از عدم شناخت ماهیت طنز است.

گروه اقدام ایران مقدمات جنگ را آماده می کند؟

امریکای ترامپ در حال حاضر در شرایط برنامه ریزی نشده ای در مورد ایران قرار گرفته است. تشکیل گروه اقدام ایران دقیقا برای چنین وضعیتی بوجود امده است. اما سوال این است که آیا می توان آب رفته را به جوی برگرداند.
گروه بین الملل نامه نیوز: گروه اقدام ایران کارگروه ویژه‌ای است در وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا که برای رسیدگی به مسایل ایران تشکیل شده‌است. 
واشنگتن پست در گزارشی تحلیلی درباره علت شکل‌گیری این گروه به نقل از تریتا پارسی نوشت: در اعلام تشکیل این گروه باز هم مجموعه‌ای از اتهام‌ها و مطالبه‌ها مطرح شد و هیچ خبری از راهکارهای مشخص وجود نداشت. معلوم نیست که این گروه قرار است چه کاری را که تاکنون انجام نداده، صورت دهد؟
به گزارش واشنگتن پست تشکیل این گروه می‌تواند تحولی مهم در برعکس کردن پیشنهاد مذاکره مستقیم ترامپ با ایرانی‌ها باشد. از سوی دیگر به احتمال زیاد امریکایی‌ها بر حجم تلاش‌ها برای شکل‌دهی به ناآرامی‌های جدید در ایران می‌افزایند.
روز پنج شنبه بود که مایک پمپئو، وزیرخارجه امریکا طی کنفرانسی تشکیل یک کارگروه ویژه در وزارت تحت ریاست خود برای رسیدگی به مسائل ایران را اعلام کرد. مایک پمپئو پیش روی خبرنگاران قرار گرفت و اعلام کرد که برایان هوک، مسوول ویژه رسیدگی به امور ایران، ریاست این کارگروه را برعهده خواهد داشت.
سخنان وزیر خارجه امریکا به گواه کارشناسان مجموعه‌ای از تکرار مکررات بود. وی با ابراز خرسندی از تشکیل گروه اقدام ایران اعلام کرد که این گروه مسوول هدایت، بازبینی و هماهنگ کردن تمام فعالیت‌های وزارت خارجه امریکا پیرامون ایران است. 
پس از مایک پمپئو، برایان هوک درباره مسوولیتی که بر عهده وی گذاشته شده به خبرنگاران توضیح داد.  طبق گفته او این کارگروه بنا دارد با به‌کارگیری مشاوران و خبرگان مسایل ایران برای جلو بردن سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در قبال ایران بهره ببرد و همچنین مسئول هماهنگ‌کردن سیاست‌های ایران با سایر دستگاه‌های دولتی است.  برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا، به عنوان نماینده ویژه امور ایران، ریاست این کارگروه ویژه را بر عهده دارد او «همکاری با جامعه بین‌المللی برای تغییر رفتار ایران» را از اهداف اصلی این کارگروه برشمرده است.   او همچنین گفته‌است، هدف کارزار فشار حداکثری اقتصادی علیه ایران این است که دسترسی این کشور به منابع مالی خود برای تأمین هزینه‌های تروریسم و برنامه موشکی اش را قطع کند.
برایان هوک، رئیس این کارگروه که قبلاً مشاور جان بولتون بوده‌است گفت: این گروه با تمام شرکای آمریکا در تماس خواهد بود و هدف اصلی ان تغییر رفتار ایران است همچنین وی افزود: استراتژی ما تمام سطوح تهدیدهای ایران را در بر می‌گیرد. وی با اشاره به مقاومت کشورها در مقابل تحریم نفتی علیه ایران اظهار داشت: آمریکا آماده است دولت‌هایی که از ایران نفت وارد می‌کنند را تحریم کند.

امریکا به دنبال چیست؟

موضوعات بسیاری در این باره شکل گرفته است.  بحثهایی با بد بینی به قضیه نگاه می کنند و تشکیل این گروه را با وضعیت عراق قبل از 2003 مقایسه می کنند و امریکا را در شرف یک حمله یا طراحی یک جنگ قلمداد می کنند. اما برخی نیز خوش بینانه تر نگاه می کنند و هدف تشکیل گروه اقدام ایران را در کاخ سفید و نه در وزارت دفاع یا پنتاگون، به دلیل ایجاد هماهنگی های لازم می دانند.
در حقیقت امریکای ترامپ از ابتدای حکومت او از نوعی به هم ریختگی، ناپختگی و عدم برنامه ریزی در سیاست خارجی به شکل کلی و بخصوص در مورد ایران رنج می برد. ترامپ که از ابتدا قصد داشت از برجام خارج شود، استراتژی خاصی برای اجرای آن نداشت و کارشناسان خروج او را بدون برنامه و آلترناتیو برآورد کردند. 
حال وضعیت بدتر شده است. او از برجام خارج شده است و برنامه معینی برای پیشبرد سیاست خود ندارد. اروپایی ها همچنان در کنار ایران مانده اند و تلاش می کنند راه حلی برای حمایت از اقتصاد ایران پیدا کنند و از سویی شکاف بین امریکا و اروپایی ها در مورد ایران در حال افزایش است. این مسئله باعث شده است وزرات خارجه امریکا دست به تشکیل گروه اقدام ایران بزند. 
اما وضعیت همچنان آنچنان که ترامپ وتیم او می اندیشند پیش نخواهد رفت. آنان هر آنچه را که می توانستند کرده اند و آب به جوی بر نمی گردد. آنها یا باید شرایطی شکل دهند که بتوانند با ایران مذاکره کنند و این تنها با برگشتن آنها به برجام مقدور خواهد بود و یا از روشهای سخت وارد شوند که آن نیز در حال حاضر موضوعی به دور از ذهن است.
این گروه تلاش خواهد کرد وضعیت بغرنج کنونی سیاست خارجی امریکا در مورد ایران را کمی بهبود ببخشد. باید منتظر بود و روشهای پیش رو را دید.

درخواست سرنوشت ساز کره شمالی از کره جنوبی

ک روز پس از آنکه وزارت خزانه داری آمریکا سه شرکت کشتیرانی خارجی مرتبط با کره شمالی را تحریم کرد پیونگ یانگ از کره جنوبی خواست با تحریم های آمریکا همراهی نکند.

'رودونگ سینمون' روزنامه رسمی کره شمالی روز پنجشنبه به کره جنوبی هشدار داد فشار تحریم ها و توسعه روابط با یکدیگر همخوانی ندارد. 
این روزنامه تهدید کرد چنانچه کره جنوبی به صورت کورکورانه از تحریم های آمریکا علیه این کشور حمایت کند روابط دو کشور به سختی در جهت منافع مردم پیش خواهد رفت. 
وزارت خزانه داری آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد سه شرکت کشتیرانی خارجی که با انتقال غیرقانونی کالا به کره شمالی به این کشور در پیشبرد برنامه هسته ای اش کمک کرده اند را تحریم می کند. 
این وزارتخانه آمریکایی تصریح کرد علیه این شرکت ها که در چین، روسیه و سنگاپور دایر هستند و همچنین رئیس شرکت روسی اقدام می کند. 
به موجب تحریم های جدید آمریکا، دارایی های شرکت های مزبور در حوزه قضایی آمریکا مسدود می شود و شرکت های آمریکایی اجازه داد و ستد با این شرکت ها را ندارند. 
شرکت های تحریم شده متهم هستند به کره شمالی کمک کرده اند تحریم های بین المللی را با تعیین مسیرهای جدیدی برای صادرات و واردات از طریق بنادر چین و روسیه، دور بزند. 
رودونگ سینمون در ادامه مقاله، ایالات متحده را به اعمال فشار بر مقامات، شرکت ها و سازمان های خصوصی کره جنوبی برای خودداری از مبادله و همکاری با کره شمالی متهم کرد. 
در این مقاله آمده است: ایالات متحده به طور غیرمستقیم در امور داخلی ما و روابط میان کره ای مداخله می کند و مانع آشتی، اتحاد، گفت و گو و همکاری میان کره ای می شود. 
این روزنامه تاکید کرده است تمام مشکلات سر راه بهبود روابط بین کره ای باید به طور مستقل و از طریق وحدت مردم دو کره حل شود. 
خبر اعمال تحریم های آمریکا علیه کره شمالی در حالی منتشر شد که رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی چندی پیش در سنگاپور دیدار کردند و طبق توافقی که بین دو کشور منعقد شد، کره شمالی به آزمایش های هسته ای خود پایان داد و بقایای اجساد سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ شبه جزیره کره را هم به واشنگتن بازگرداند، اما آمریکا همچنان با خلف وعده خود نه تنها اقدامی برای رفع تحریم ها انجام نداد، بلکه سیاستی خصمانه تر را علیه کره شمالی در پیش گرفت

خبر مهم روسیه در مورد تحریم های ایران

سفیر روسیه در اتحادیه اروپا با اشاره به خروج شرکت‌های اروپایی از ایران تصریح کرد این شرکت‌ها آماده ایستادگی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیستند.
سفیر روسیه در اتحادیه اروپا روز چهارشنبه خاطرنشان کرد شرکت‌های بزرگ اروپایی آماده مخالفت با تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران نیستند. 

خروج آمریکا از برجام 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به مشارکت کشورش در توافق هسته‌ای «برجام» پایان داد و اعلام کرد تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران به موجب این توافق را احیا خواهد کرد. خزانه‌داری آمریکا در همان روز اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران در دو بازه زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی رو به رو شده و اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان، فرانسه، عراق، سوریه و ... علیه آن موضع‌گیری کرده‌اند. 

«حسن روحانی» بعد از خروج آمریکا از برجام گفت در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

برجام اروپایی

اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اقدامات برای حفظ این توافق بدون آمریکا روز ۲۶ اردیبهشت با به روزرسانی قواعد موسوم به «قوانین مسدودساز تحریم‌ها» موافقت کرده و شورای اروپا را موظف کردند که تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران را به فهرست تحریم‌های مشمول قوانین مسدودساز بیافزاید. شورای اروپا روز ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) رسما این روند را آغاز کرد.

قوانین مسدودساز شرکت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ملزم می‌کند ظرف ۳۰ روز پس از آنکه به واسطه آثار فراسرزمینی تحریم‌های اتحادیه اروپا متحمل خسارت شدند، شورای اروپا را در جریان قرار دهند. شرکت‌های اروپایی همچنین از رعایت آثار فراسرزمینی تحریم‌های مشمول قوانین مسدودساز، منع شده‌اند. علاوه بر این، این قوانین احکام دادگاه‌های خارجی که بر اساس آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا وضع شده باشند را در اتحادیه اروپا بی‌اثر می‌کند. 

انتخاب شرکت‌های اروپایی

به نوشته خبرگزاری ایتارتاس، «ولادیمیر چیژوف»، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره اقدامات اتحادیه اروپا برای حفظ توافق بعد از خروج آمریکا اظهارنظر کرده است. 

وی گفت: «اقدام اتحادیه اروپا به نفع شرکت‌های اروپایی بود اما اکثر شرکت‌های اروپایی انتخابشان را انجام داده و این را روشن کرده‌اند که آماده مخالفت با تحریم‌های آمریکا و ادامه فعالیت‌هایشان در بازار ایران نیستند.»

سفیر روس اضافه کرد: «من درباره دست‌کم یکصد شرکت اینچنینی اطلاع دارم که در کشورهای اتحادیه اروپا مستقر هستند. فهم دلیل انتخاب آنها با عدد و رقم ساده است چون کسب و کارشان در آمریکا نسبت به ایران بزرگتر است.»

 چیژوف اضافه کرد: «به همین دلیل است که منافع آنها در زمینه مالی و تولید ارتباط نزدیک‌تری با بازار آمریکا دارد؛ نکته مهم‌تر که مهم‌ترین موضوع است این است که نظام مالی دنیا بر اساس دلار کار می‌کند.»

او تصریح کرد که قوانین مسدودساز در واقع تلاشی از جانب اتحادیه اروپا برای وادار کردن واشنگتن به تغییر رفتارش است؛ کاری که این کشور در سال ۱۹۹۶ برای محافظت از شرکت‌هایش در برابر تحریم‌های کوبا انجام داد.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

۸ وزیر استیضاح می شوند

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۸ وزیر در معرض استیضاح هستند و در مورد آنها در مجلس تلاطم وجود دارد.
حمیدرضا حاجی بابایی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران از استیضاح ۸ وزیر طی هفته آینده خبر داد و گفت: سوء مدیریت از دلایل وضعیت فعلی اقتصادی است و تحریم‌هایی که آمریکا به طور بی‌سابقه در دستور کار قرار داده و جنگ روانی و فشارهایی که از بیرون القا می‌شود نیز در آن موثر است.

وی با بیان اینکه باید برای رفع مشکلات تلاش کرد، افزود: در چنین موقعیتی که مردم در فشار هستند باید رئیس جمهور هر هفته گزارش وضعیت دهد و برنامه های خود را بیان کند وحتی هیئت رئیسه نیز باید به مردم و نمایندگان مجلس گزارش دهد.

رئیس جمهور و وزرا باید پاسخگو باشند

حاجی‌بابایی با بیان اینکه بر رئیس جمهور نقد جدی دارم ادامه داد: نقد داشتن با این که بخواهیم رئیس جمهور برود فرق دارد، رهبری هم بر ماندن رئیس جمهور صحه گذاشتند اما به هر حال خود ایشان و وزرا باید پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه ۸ وزیر در معرض استیضاح هستند و در مورد آنها در مجلس تلاطم وجود دارد، ادامه داد: خیلی ها طومار و امضا جمع کرده اند اما نمایندگان در فراکسیون و کمیسیون‌ها باید به جمعبندی برسند.

وی بابیان اینکه نظر یک نفر به تنهایی مهم نیست، گفت: باید بررسی کنیم که اگر در شرایط فعلی قرار است استیضاح صورت گیرد استیضاح چه کسی صورت گیرد چراکه بعضی از وزرا ممکن پشتوانه هایی داشته باشند اما برخی ندارند و این از مصیبت ها است.

احترام به مردم در این شرایط اقتصادی اقتضا می‌کند رئیس جمهور تعدادی از ورزا را تغییر دهد و رئیس تیم اقتصادی کشور یعنی معاون اول باید جوابگو باشد نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس متذکر شد: احترام به مردم در این شرایط اقتصادی اقتضا می‌کند رئیس جمهور تعدادی از ورزا را تغییر دهد و رئیس تیم اقتصادی کشور یعنی معاون اول باید جوابگو باشد.

وی با اشاره به اینکه نسخه دولت جواب نداده است، تأکید کرد: بازار ثانویه برای پایین آمدن قیمت نیست بلکه برای شفاف‌سازی عرضه است.

وی با اشاره به اینکه باید لیست یارانه پرداختی در مورد ارز به مجلس ارائه شود، بیان کرد: دولت باید برنامه‌های خود را در تلویزیون اعلام و مجلس و دولت حمایت کنند چراکه در این جنگ اقتصادی عملیات در دست دولت است و مجلس بدون نگاه سیاسی باید نقد و نظارت کند.

جامعه از مجلس و قوه قضاییه راضی نیست

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم کشور و نظام را دوست دارند، گفت: جامعه از مجلس و قوه قضاییه راضی نیست و یک استیضاح یا طرح سئوال از وزرا که به کشمکش سیاسی منتهی می‌شود هم از نظر مردم قابل قبول نیست.

حاجی‌بابایی بابیان اینکه تا امروز نه دنبال زدن و پایین کشیدن کسی بوده‌ام نه اساسا اسم از کسی می‌برم که اگر بنا باشد استیضاح صورت بگیرد باید با مستندات باشد، افزود: در استیضاح ربیعی مجلس و اخلاق استیضاح شد و من گفتم مدعاهای ربیعی باید پیگیری شود و باید برای مردم رفع ابهام شود، هرچند معتقدم رو شدن تخلفات در صورت صحت مایه مسرت است.

وی با بیان اینکه «کمپین فرزندت کجاست» از نظر من خوب است، گفت: در این زمینه من توضیحات لازم را ارائه کرده‌ام پسر بزرگم دکترای عمران از دانشگاه شریف دارد و در حال حاضر طلبه است، پسر دومم فوق لیسانس مکانیک از دانشگاه امیرکبیر دارد و او نیز طلبه است؛ یک دختر دانش‌آموز دارم و عروس‌هایم هم فارغ‌التحصیل دانشگاه و خانه‌دار هستند.

آیا خزر را به سادگی از ما گرفته اند؟

علیرضا سلطانی کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با نامه نیوز به بررسی مسائل مطرح شده در رابطه با رژیم حقوقی دریاز خزر پرداخته است.
 گرو ه بین الملل نامه نیوز: سران کشورهای ساحلی دریای خزر در پنجمین اجلاس خود در شهر آکتائوی قزاقستان گرد هم آمدند و بالاخره کنوانسیون رژیم حقوقی این دریا را به امضا رساندند. کنوانسیونی که تا قبل از به امضاء رسیدنش همه نگران آن بودند که چرا امضا نمی شود و حال که به امضا رسیده است حاشیه ها و اطلاعات نادرستی از آن در فضای مجازی و میان افکار عمومی دست به دست می شود که هیچ کدام صحیح نیستند. عده ای نشست قزاقستان را نشستی در راستای واگذاری حق ایران در مورد دریای خزر دانستند و گروهی دیگر آن را به معاهده ترکمنچای تشبیه کردند و مدعی شدند سهم پنجاه درصدی ایران در خزر به باد رفت.
کشورهای حاشیه خزر از 22 سال پیش تاکنون بیش از 51 نشست گروه کاری و چهار نشست در سطح سران برای تدوین و امضای کنوانسیون حقوقی دریای خزر برگزار کرده اند که نشانگر پیچیدگی ها و ماهیت منحصر بفرد این پهنه آبی است.
در این باره با علیرضا سلطانی کارشناس مسائل بین المللی گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.

دلیل سخنان پیش آمده در رابطه با رژیم حقوقی دریای خزر چیست؟ اصل ماجرا چگونه بوده است؟

با توجه به مباحث و شایعات مطرح شده در مورد رژیم حقوقی دریای خزر و توافقات اخیر، موارد چندی قابل توجه است که باید به آن اشاره کرد.
تدوین رژیم حقوقی دریای خزر امری بسیار پیجیده و سخت است . علت این مساله نیز ان است که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و افزایش تعداد کشورهای حاشیه خزر به ۵ کشور ، این کشورها روی هیج کدام از طرح های قابل طرح برای رژیم حقوقی دریای خزر و بخش مهم ان یعنی تحدید حدود مرزی کشورها اجماع ندارند و این اجماع هم با توجه به اصرار کشورهای ۵ گانه بر مواضع خود به نظر نمیرسد در اینده نزدیک بدست آید. کشورهای حاشیه دریا دڄار ڃنددستگی هستند. برخی مانند ایران و روسیه بر تداوم رژیم حقوقی دریای خزر قبل از فروپاشی تاکید دارند که دریای بسته تلقی میشود و برخی مانند اذربایجان، قزاقستان بر تدوین رژیم حقوقی این دریا برمبنای حقوق بین الملل دریاها و به عنوان دریای آزاد. ترکمنستان تقریبا مواضع یکسانی دارد.
بر مبنای دریای ازاد، ایران بدترین شرایط را دارد. بر این مبنا سهم ایران همان ۱۱ درصد است چون سواحل ان مقعر است . قزاقستان بهترین شرایط و بعد از ان اذربایجان و ترکمنستان است چون سواحل محدب دارند. روسیه هم مانند ایران سواحل مقعر دارد منتها مساله این است که سهم روسیه در هر رژیمی تقریبا یکسان است .
 
ایده داشتن سهم پنجاده درصدی ایران از کجا ناشی می شود؟ ما و شوروی در گذشته دریا را به دو قسمت مساوی تقسیم کردیم؟

ایده اینکه سهم ایران باید ۵۰ درصد باشد، اصولا فاقد هرگونه مبنای منطقی، حقوقی، عرفی و ... است . هیچگاه سهم ایران از این دریا ۵۰ درصد نبوده و نیست. نقشه و جغرافیای این دریا بیان کننده این مهم است. برخی رژیم مشاع در دوران شوروی را به معنای سهم ۵۰ درصدی تلقی میکنند حال انکه رژیم مشاع آن دوران نیز فلسفه خاص خود را داشت. شورویها بر اساس قراردادهایی مانند ۱۹۴۴ و در قبال امتیازاتی این رژیم را پذیرفتند انهم با این مبنا که در عمل هیچگاه این رڗیم برای ایران موثر نمی افتد و شوروی هم به لحاظ جغرافیایی اجازه نمیدهد که موثر شود.

بهترین حالت برای ایران چه مدلی است؟ ایران می تواند آنرا کسب کند؟

بهترین رژیم برای ایران، مشاع بودن کف و بستر دریا و تقسیم حدود روی اب با فرض سهم ۲۰درصدی است اما این طرح با مخالفت جدی اذربایجان و ترکمنستان که هم مرز ایران هستند مواجه است . کف و بستر دریا در طرف ایران عمیقترین است و منابع ان مانند نفت وگاز پرهزینه است. از سویی ابهای ایران بهترین منابع ابزی دریا را دارد.
روسها رژیم مشاع را دنبال میکنند هم دو بستر و هم در روی آب.  قزاقستان، ترکمنستان و اذربایجان هم بر تقسیم دریا بر اساس حقوق دریاها تاکید دارند. 
یکی از طرحها هم تقسیم دویا در کف و رو ی دریا به طور مساوی است که با مخالفت ادربایجان و ترکمنستان و قزاقستان مواجه است چون سهم انها کم میشود . ایران از این طرح نیز استقبال میکندـ برای روسیه این طرح فرقی با طرحهای دیگر ندارد.
این اختلافات مساله رژیم حقوقی دریای خزر را با بن بست مواجه کرده است. منتها کشورهای ساحلی روی برخی مسائل که نفع مشترک انها در دریاست و مباینتی با مساله منافع انها و سهم انها ندارد توافقاتی داشته اند مثل محیط زیست، نظامی گری و حضور خارجیان در دریا.
نکته قابل توجه اینکه مراجعه به سازوکارهای حقوقی بین المللی مانند دادگاه بین المللی لاهه و دیوان داوری بین المللی هم حلال مشکل نیست چرا که همه کشورها باید موافقت نمایند تا حل مساله به این مراجع سپرده شود که درحال حاضر همه کشورهای ساحلی خزر این توافی را ندارند.
مساله این است کشورهای ساحلی توافق کرده اند که تا زمان توافق همه اقدامی در حوزهای جغرافیایی که محل اختلاف کشورهاست، انجام ندهند. این توافق البته به نفع ایران است تاکنون. اما نمیتواند مداوم باشد چون برخی کشورها مصر به استفاده از منابع دریا هستند. 
در اجلاس اخیر هم در رابطه با تحدید حدود توافقی صورت نگرفته است. اصولا هیچ دولتی در ایران زیر بار سهم ۱۱ درصدی نخواهد رفت مگر اینکه ایران در نتیجه جنگ داخی و خارجی انقدر ضعیف شده یا کشور دچار تجزیه شود و یا تحولات ژئوپولتیکی دیگری در منطقه بروز یابد.

حمله همه جانبه به ارتش عربستان

نیروهای ارتش یمن و کمیته های مردمی وابسته به انصارالله بامداد امروز یک فروند موشک بالستیک کوتاه برد را به سمت مواضع مزدوران ائتلاف سعودی شلیک کردند.
یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله بامداد روز سه شنبه یک فروند موشک بالستیک کوتاه برد را به سمت محل تجمع عناصر مزدور ائتلاف سعودی در ساحل غربی این کشور شلیک کردند.

یک منبع امنیتی یمن اعلام کرد که این موشک دقیقا به هدف مورد نظر اصابت کرده است.

نیروهای یمنی روز جمعه گذشته نیز یک فروند موشک «بدر1» به سمت پادگان نظامی ارتش سعودی در منطقه ظهران در عسیر شلیک کردند.

همچنین، حملات موشکی و توپخانه ای ارتش و کمیته های مردمی یمن به مواضع ارتش عربستان در نزدیکی گذرگاه مرزی علب استان عسیر و پایگاه عرعر استان جیزان به مجروحیت تعدادی از مزدوران سعودی انجامید.

سانه های سعودی به شلیک یک موشک بالستیک یمنی به سوی استان نجران عربستان اذعان کردند و مدعی شدند که این موشک رهگیری شد. 

همچنین؛ تک تیراندازان یمنی یک نظامی سعودی را در کوه مشعل استان جیزان عربستان و 2 مزدور را در منطقه الجبلیه شهر التحیتا استان حدیده یمن از پای درآوردند و تک تیراندازن یمنی در نزدیکی ارتفاعات "جبل الدود" در استان جیزان عربستان 5 نظامی سعودی را مورد هدف قرار دادند.

3 خودروی نظامی مزدوران سعودی در حملۀ نیروهای یمنی به مواضع آنها در نزدیکی پایگاه السدیس در استان نجران عربستان منهدم شد. 

توپخانه ارتش و کمیته های مردمی یمن نظامیان سعودی را در پایگاهی جدید در شهر الربوعه استان مرزی عسیر زیر آتش گرفت و تک تیراندازان یمنی یک نظامی سعودی را در ایست دیده بانی "قشبه" از پای درآوردند. 

شایان ذکر است؛ حملات موشکی و توپخانه ای ارتش و کمیته های مردمی یمن به مواضع ارتش عربستان در نزدیکی گذرگاه مرزی علب استان عسیر و پایگاه عرعر استان جیزان به مجروحیت تعدادی از مزدوران سعودی انجامید.

2 خودرو درپی انفجار چند بمب در مسیر حرکت آنها در نزدیکی پایگاه السدیس استان نجران عربستان منهدم شد که در پی آن 13 مزدور سعودی به هلاکت رسیدند.

ارتش و کمیته های مردمی یمن در نزدیکی ارتفاعات "جبل الدخان" استان جیزان عربستان گروهی از مزدوران سعودی را به هلاکت رساندند و زخمی کردند. 

همچنین؛ نیروهای یمنی در نزدیکی ارتفاعات "جبل الدخان" استان جیزان عربستان یک خودروی سعودی را منهدم کردند و تعدادی اسلحه و مهمات به غنیمت گرفتند.

نماینده تهران: مردم منتظرند روحانی مسائل پشت پرده را در مجلس بگوید

گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، احمد مازنی درباره سوال نمایندگان از رئیس ‌جمهور گفت: طبق آئین‌نامه رئیس‌جمهور باید بر اساس پروتکل‌های و تشریفات خاصی به مجلس دعوت شود؛ به هرحال ایشان رئیس قوه مجریه و نماینده ملت هستند.

وی ادامه داد: آقای روحانی در یک جلسه غیرعلنی که با سران سه قوه داشتیم، تشریف آوردند و معتقدم اگر بازهم از ایشان دعوت شود ،خواهند آمد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که اعتقاد دارم ارتباط رئیس‌جمهور با نمایندگان کم است، بیان کرد: روسای گذشته همچون مقام معظم رهبری، مرحوم آیت الله هاشمی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی که نخست وزیر بود در زمان خود بیشتر ارتباط را با مجلس شورای اسلامی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: البته روحانی سبک و سیاق مدیرتی خاص خودش را دارد.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: ممکن است رئیس‌جمهور هر روز به مجلس بیاید اما سوالی مطرح نشود، همان گونه که وزرا به مجلس می‌آیند و با نمایندگان دیدار می‌‌کنند. بسیار خوب است که آقای روحانی با سوال و بی سوال سرزده به خانه ملت بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهور می‌تواند از فرصت حضور در مجلس استفاده کند و از آن دست‌های پشت پرده که در بسیاری از سخنرانی‌های خود به زبان می‌آورد صحبت کند، عنوان کرد: آقای روحانی از لحاظ شخصیتی انسانی صریح الهجه است و با صراحت مسائل را بیان می‌کند .

رئیس کمیسیون فرهنگی تاکید کرد: رئیس‌جمهور مشهور به عقلانیت است و جزو نمایندگانی در مجلس بود که مجمع عقلا تشکیل می‌داد، پس اگر احساس کند سخنانی که از پشت تریبون مجلس می‌گوید به ضرر کشور است قطعا با عقلانیتی که دارد آنها را مطرح نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: ملت از رئیس‌جمهور انتظار دارد در پاسخ به سوالات در قد و قامت رئیس دولت سخن بگوید و مسائل و مشکلات پشت و روی پرده را بازگو و نمایندگان را قانع کند.

ماهیگیری احمدی نژاد از آب گل‌‌آلود «فساد»

حال و هوای اقدامات امروز احمدی‌نژاد و دوستانش، حال و هوای غریبی است. اتهام زنی به رییس قوه قضاییه، آتش زدن حکم دادگاه در مقابل سفارت انگلیس و درخواست تجمع برای ٢٨ مرداد ٩٧ که قرین با کودتای ننگین امریکایی ١٣٣٢ است، بخشی از اقدامات محمود و یاران است. او می‌خواهد شخصیت سیاسی خود را احیا کند و متصور است اگر در نقش اپوزیسیون وارد شود، در این مهم موفق خواهد بود.
روزنامه اعتماد نوشت: «معجزه هزاره سوم»، «مردی از جنس مردم»، «پول نفت بر سر سفره مردم»، «مرد بهاری» و.... همه القابی است که در دهه گذشته هر ایرانی را به یاد محمود احمدی‌نژاد می‌اندازد. کسی که این روز‌ها بیش از گذشته مواضع اپوزیسیونی اتخاذ کرده و از هر فرصتی برای حمله به ساختار حاکمیت و افزایش بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام استفاده می‌کند. شامگاه پنجشنبه محمود احمدی‌نژاد با انتشار ویدیویی در کنال تلگرامی خود در کمال تعجب از حسن روحانی خواست از سمت ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند. او در ادامه افزود: «دولت فعلی بر یک سلسله مبانی نادرست و طراحی شده شکل گرفت. من به احترام رای مردم سکوت کردم و اعتقاد داشتم کشور مهم‌تر از ما است.!» رییس دولت‌های نهم و دهم در ادامه این پیام تصویری مدعی شد: «اعتماد عمومی به کل سیستم به صفر نزدیک شده است.» هرچند اثبات این ادعا کار بسیار دشواری است اما سوال این است که آیا منظور احمدی‌نژاد از اعتماد عمومی، اعتماد اطرافیان و انصار او است که این روز‌ها در زندان بسر می‌برند یا عموم جامعه؟ اگر منظور عموم جامعه است، او بهتر از هر کسی می‌داند که خودش گام بلندی در راستای کاهش ضریب اعتماد عمومی به مسوولان برداشته است. احمدی‌نژاد در حالی از کاهش اعتماد عمومی به نظام سخن می‌گوید که گویی فساد‌های رخ داده در زمان ریاست‌جمهوری خود را فراموش کرده است.

فساد‌های رخ داده در زمان احمدی‌نژاد

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی گزارشی از وجود تخلفات عظیم در بورسیه‌ها منتشر شد. اندکی بعد وزیر علوم حسن روحانی توسط نمایندگان مجلس که اکثریت آنان را اصولگرایان تشکیل می‌دادند، استیضاح شد. وزارت علوم نهایتا در ۲ آبان گزارش بررسی بورسیه‌های دولت محمود احمدی‌نژاد را منتشر ساخت که حاکی از صدها مورد تخلف بود. از ۳۷۷۲ بورسیه شده در حد فاصل ساهای ۸۸ تا ۹۲، (دوران دولت احمدی‌نژاد)، بورس ۸۸۹ تن (۸۴۰ تن از کسانی که از روش تبدیل خارج به داخل بورس شده بودند) به اضافه ۲۳ تن از ایثارگرانی که شرایط مندرج در بخشنامه صادر شده برای این قشر را نداشتند .

فساد ٤٠٠ میلیون دلاری لوازم هواپیما

یکی دیگر از فساد‌های رخ داده در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد فساد ۴۰۰ میلیون دلاری در واردات لوازم هواپیما است. ١٥آبان ۱۳۹۳ موید حسینی صدر نماینده خوی در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق درباره جزییات این «تخلف» گفت: «مستندات نشان از آن دارد که فرد بدهکار و متخلف از دوستان نزدیک بابک زنجانی است که با یکی از مسوولان دولت احمدی‌نژاد نیز روابط حسنه‌ای داشته و از سوی رحیم مشایی سفارش شده است.»

اختلاس‌هایی با بی‌شمار صفر

دولت محمود احمدی‌نژاد، مردم با اعداد و رقم‌های جدیدی در حوزه اختلاس آشنا شدند حال بماند که کلمه «اختلاس» نیز در دوران او بیش از هر دولت دیگری شنیده شد. درکنار پرونده معروف سه هزار میلیاردی که محمود خاوری رییس بانک مرکزی دولت احمدی‌نژاد نقش اصلی آن را اجرا و از کشور فرار کرد، پرونده‌های مالی دیگری نیز وجود دارد. یکی از آن پرونده‌ها، فساد ١٢ هزار میلیارد تومانی بانکی در کشور بود. ١٦آذر ۱۳۹۳ علی طیب نیا وزیر اقتصاد وقت از رویداد یک فساد مالی ۱۲ هزار میلیارد تومانی در شبکه بانکی کشور در دوران دولت احمدی‌نژاد از طریق ضمانتنامه‌های بانکی جعلی خبر داد و گفت اقدامات قضایی در این باره صورت گرفته است.

یکی دیگر از فساد‌های مالی دولت مرد بهاری، فساد ١٣ هزار میلیارد تومانی در منطقه آزاد قشم بود. تیر ۱۳۹٣ شهریار مشیری مدیر منطقه آزاد قشم در دولت حسن روحانی طی مصاحبه‌ای با روزنامه شرق از تخلف ۱۳ هزار میلیارد تومانی در دولت احمدی نژاد خبر داد که مربوط به فروش زمین‌های فرودگاه قشم و بندر درگهان بود. به گفته وی: «۲۰ هزار هکتار از اراضی این فرودگاه را در زمان مدیریت آقای موسوی- از مدیران منصوب منطقه آزاد از سوی حمید بقایی- برای شهرک‌سازی و کاربری مسکونی، با عنوان پروژه شهرک طلایی (Golden City) واگذار می‌کنند. زمین را قیمت کرده و همان موقع آن را متری ۹۰ هزار تومان می‌فروشند. تحقیقات ما نشان داد زمین آن سوی خیابان- مجاور فرودگاه- همان موقع متری ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان فروش می‌رفته است. تخلف دیگر اینکه بدون آنکه پول بگیرند، زمین را به قیمت ۱۷ میلیارد تومان و با اقساط هفت‌ساله و از دم قسط فروخته‌اند و هیچ پیش‌پرداختی در کار نبوده است.» این در حالی است که شرکت خریدار این زمین‌ها به گفته وی در هنگام خرید ثبت نشده بوده و قرارداد صوری بوده است.

سوءمدیریت احمدی‌نژاد دامان فرهنگیان و معلمان زحمتکش را نیز گرفت. فساد ٨هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان برگ زرینی دیگر در افتخارات دولت محمود احمدی‌نژاد است. محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره می‌گوید: «مسوولان صندوق فرهنگیان اعلام کردند در سال ۹۲ هنگامی که این صندوق را از مسوولان پیشین تحویل گرفتند، این صندوق در بازه زمانی سال‌های ۸۶ تا ۹۲ مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان دارایی معدوم‌الوصول داشته است.» وی همچنین از اعطای ۳۲۰۰ میلیارد وام معدوم‌الوصول به ۳ نفر در دولت احمدی‌نژاد خبر داد که خود نشان از فساد گسترده وشبکه‌ای در صندوق ذخیره فرهنگیان دارد.

دکل‌های مفقودی

تمامی این فساد‌های مالی در کنار عجیب‌ترین پرونده فساد قرن حاضر قرار دارد. اگر روزی گم‌شدن دکل نفتی شوخی بود، این شوخی در دولت معجزه هزاره سوم رنگ و بوی واقعیت گرفت و به شکلی وافعی یک دکل نفتی در دولت دهم غیب شد. اصل داستان این بود که یکی از مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت که بخشی از احداث تاسیسات فراساحل نفت و گاز ایران را به عهده دارد چندی پیش اقدام به سفارش‌گذاری برای خرید یک دکل حفاری دریایی از یک شرکت خارجی کرده بود.بیژن زنگنه در این راستا عنوان کرده است که این مساله صحت دارد و وزارت نفت به صورت ویژه، این مساله را پیگیری می‌کند.

تمامی این موارد تنها مشتی از خروار موضوعی است که منجر به کاهش ضریب اعتماد عمومی به حاکمیت می‌شود؛ یعنی «فساد». بهتر نیست وقتی رییس دولت‌های نهم و دهم صحبت از کاهش اعتماد به نظام می‌کند یک سوزن به خودش بزند و یک جوالدوز به دیگران؟ او در حالی از رییس‌جمهور قانونی کشور که پشتوانه رای ٢٤ میلیونی دارد، می‌خواهد کنار برود که حسن روحانی وارث خزانه خالی و سوءمدیریت او بوده است. رییس دولت‌های نهم و دهم در شرایطی خواستار کناره‌گیری روحانی از ریاست‌جمهوری شده است که تمامی دشمنان خارجی این مرز و بوم کمر به ضربه زدن به نظام بسته‌اند .

به پشتوانه کدام پیشینه؟

محمود احمدی‌نژاد موج سوار خوبی است از همین رو تلاش دارد تا روغن ریخته را نذر امامزاده کند. در شرایطی که مردم تحت فشار اقتصادی قرار داشته و اعتراضاتی دارند، او سعی می‌کند نقش رهبر اپوزیسیون را بازی کرده و با سخنانی پوپولیستی بار دیگر هزینه‌های گزافی را به نظام تحمیل کند. در ٢٠ سال گذشته هربار که مناقشه‌ای در کشور بالا گرفته رد پای احمدی‌نژاد دیده می‌شود. شاید عده زیادی ندانند که احمدی‌نژاد در دوران حضور در سمت استانداری اردبیل، برای شکایت از یک روزنامه اصلاح‌طلب نیز اقدام کرده است. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی پیرامون حوادث تیرماه سال ٧٨ به گفت‌وگو با خبرگزاری فارس پرداخت. ترقی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس که از وی سوال می‌کند چطور روزنامه سلام توقیف شد! پاسخ می‌دهد: پس از تصویب اصلاحیه در مجلس، غروب همان روز وزارت اطلاعات از روزنامه سلام به خاطر چاپ سند جعلی وزارت اطلاعات و نشر اکاذیب شکایت کرد و لذا دادگاه روزنامه را به علت ارتکاب جرایم مطبوعاتی توقیف کرد.او در ادامه به بیان ماوقع دادگاه روزنامه سلام و شکایت طرح شده از سوی احمدی‌نژاد، استاندار وقت اردبیل نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: اگرچه وزارت اطلاعات به دستور خاتمی پس از واقعه کوی دانشگاه در شب ١٨ تیر شکایت خود را پس گرفت ولی کیفرخواست من از طرف نمایندگان و شکایتی که آقای احمدی‌نژاد به عنوان استاندار اردبیل از نشر اکاذیب روزنامه سلام داشت برای دادگاه کافی بود و پس از قرائت کیفرخواست، موسوی خوئینی‌ها دفاع ضعیفی کرد و قاضی رأی به محکومیت ایشان وتوقیف روزنامه داد .

احمدی‌نژاد پس از اتفاقات سال ٧٨ و قائله کوی دانشگاه، به شهرداری تهران رسید و از آنجا راهی پاستور شد. اظهارات انتخاباتی او در سال ٨٤ نیز حاشیه‌هایی به همراه داشت. او در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: «واقعا مشکل مردم ما الان شکل موی بچه‌های ما است؟ دولت باید اقتصاد را سامان دهد.» این سخنان در حالی بود که کارنامه ٨ ساله دولت احمدی‌نژاد حکایت از کاهش چشم‌گیر آزادی‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و همچنین اسفبار بودن وضعیت اقتصادی دارد. احمدی‌نژاد خوب می‌داند که عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی یا خلاف وعده‌ها عمل کردن موجب بدبینی و کاهش اعتماد عمومی به نظام می‌شود که او در این راستا از هیچ تلاشی مضایقه نکرد.

و داستان ٨٨

از دیگر مناقشاتی که احمدی‌نژاد در آن نقش ویژه‌ای داشت، انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٨٨ بود. او موج بدبینی و بی‌اعتمادی را از مناظره‌های تلویزیونی آغازکرد و تا جشن پیروزی خود در میدان ولیعصر تهران ادامه داد. نگاهی گذرا به مناظره‌های انتخاباتی سال ٨٨ این ادعا را ثابت می‌کند که او از پیشگامان این عرصه است. احمدی‌نژاد در مناظره با میرحسین موسوی با آوردن اسامی مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، ناطق نوری و فرزندان این دو چهره برجسته و منتسب کردن برخی اتهامات بدون ارایه مدرک و ادله کافی گام نخست در بی‌اعتماد‌سازی افکار عمومی نسبت به شخصیت‌های تاثیرگذار نظام را برداشت. اسامی‌ای که تا پیش از مناظره از ارکان تاثیرگذار نظام بودند اما احمدی‌نژاد به خاطر کسب کرسی ریاست جمهوی و ماندگاری در پاستور تهمت‌های ناروایی را به این دوچهره برجسته نسبت داد. تهمت‌هایی که با واکنش ناطق نوری و هاشمی‌رفسنجانی همراه بود. دفاتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری در دو نامه شدیداللحن تاکید کردند رییس دولت نهم سوگند ریاست‌جمهوری خود را زیر پا گذاشته است و بسیاری دیگر از افرادی که به آنها اتهام زده شده بود، خواستار فرصت برابر در تلویزیون جهت پاسخگویی به اظهارات رییس دولت شدند که هیچگاه این اتفاق رخ نداد. اما این تنها ضربه احمدی‌نژاد به اعتماد عمومی نبود. پس ازپیروزی او در انتخابات سال ٨٨ که حاشیه‌هایی به همراه داشت او در جشن پیروزی خود در میدان ولیعصر تهران، معترضان به نتایج انتخابات را «خس و خاشاک» نامید که بسیاری معتقدند آن سخنرانی جنجالی احمدی‌نژاد آتش اتفاقات پس از انتخابات را شعله ور‌تر کرد تا جایی که علی مطهری نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد رفتار‌های او در زمان رقابت‌های انتخاباتی نقش ویژه‌ای در حوادث پس از انتخابات داشت. به تمامی این موارد می‌توان قهر ١١ روزه و سرپیچی از دستور مقام معظم رهبری برای تغییر معاون اول را به کارنامه محمود احمدی‌نژاد اضافه کرد. اتفاقاتی که موجب شد حامیان سر سخت او در ٨ سال دوران ریاست‌جمهوری حتی او را تا در خروجی پاستور همراهی نکرده و از اساس منکر حمایت‌های بی‌چون‌وچرای خود از معجزه هزاره سوم شوند.

هدف نامحمود محمود

حال و هوای اقدامات امروز احمدی‌نژاد و دوستانش، حال و هوای غریبی است. اتهام زنی به رییس قوه قضاییه، آتش زدن حکم دادگاه در مقابل سفارت انگلیس و درخواست تجمع برای ٢٨ مرداد ٩٧ که قرین با کودتای ننگین امریکایی ١٣٣٢ است، بخشی از اقدامات محمود و یاران است. او می‌خواهد شخصیت سیاسی خود را احیا کند و متصور است اگر در نقش اپوزیسیون وارد شود، در این مهم موفق خواهد بود.

احمدی‌نژاد شامگاه پنجشنبه از رییس‌جمهور قانونی کشور خواست استعفا داده و امور را به متخصصین و دلسوزان کشور واگذار کند. با توجه به شرایط حساسی که کشور در آن قرار دارد و همچنین توجه به کارنامه ٨ ساله او و همین طور کنش‌های او در دوران پساریاست‌جمهوری به قطعیت نمی‌توان او را دلسوز نظام خواند زیرا احمدی‌نژاد درصدد است تا با سوءاستفاده از شرایط فعلی که بخش عمده آن ناشی از عملکرد ٨ ساله او است، از آب گل آلود ماهی گرفته و خود را احیا کند. رییس دولت‌های نهم و دهم خود را صدای مردم می‌داند این در حالی است که او هیچگاه تعریف دقیقی از مردم مورد نظر خود ارایه نکرده و همچنان در اوهام منحصر به فرد خویش قرار دارد. آخرین کنش او درخواست تجمع اعتراضی برای ٢٨ مرداد است. احمدی‌نژاد در ٢٠ سال گذشته هزینه‌های زیادی به نظام تحمیل کرده است. حال باید منتظر ماند و به نظاره نشست که آیا او برای ٢٨ مرداد ٩٧ برنامه‌ای ویژه برای تخریب دولت و تحمیل هزینه نظام دارد یا خیر. به راستی اگر یکی از این اقدامات توسط یک چهره اعتدالی یا اصلاح‌طلب رخ می‌داد، جریان مقابل سکوت می‌کرد؟

سفارت مسکو در واشنگتن وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه را محکوم کرد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ سفارت مسکو در واشنگتن همچنین به این موضوع اشاره کرد که روسیه به وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرده است، همچنان خواستار انجام بررسی شفاف در خصوص پرونده سالزبری است.

روسیه تحریم‌های جدید آمریکا را سخت‌گیرانه قلمداد و اعلام کرد، واشنگتن روشی «خط تولیدی» از اعمال تحریم‌های بی‌دلیل علیه مسکو را در پیش گرفته و تعامل اجتناب می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی گفت، واشنگتن به دلیل نقش روسیه در مسمومیت شیمیایی یک جاسوس سابق روس و دخترش در انگلیس تحریم‌های تازه‌ای علیه مسکو اعمال کرده است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران گفت: این تحریم‌ها شامل کالاهای حساس امنیتی خواهد بود.

سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش چهارم مارس بیهوش روی نیمکتی در شهر سالزبری انگلیس پیدا شدند. حال هر دو وخیم بود اما بعد از چندین هفته بستری بودن در بیمارستان کاملا بهبود یافتند.

روسیه قویا هر گونه نقش داشتن در حمله به این دو را تکذیب کرده است.

معمای سفر فرستاده ویژه کره شمالی به ایران

وزیر خارجه کره شمالی در حالی به تهران سفر کرده است که رئیس جمهور آمریکا تلاش‌های خود را برای اعمال تحریم ها علیه هر دو کشور افزایش داده است.
 ری یونگ هو وزیر خارجه کره شمالی در حالی روز چهارشنبه برای دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به تهران سفر کرد که دولت ترامپ تلاش های خود را برای اعمال تحریم های اقتصادی و تجاری علیه دو کشور تشدید کرده است.

بر اساس این گزارش وزرای خارجه ایران و کره شمالی درباره راهکارهای گسترش همکاری های دو جانبه و مسائل مربوط به منافع مشترک مذاکره کرده اند. وزیر خارجه کره شمالی همچنین با حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران نیز دیدار کرده است.

رسانه خبری دولت کره شمالی روز دوشنبه دولت ترامپ را به خاطر عدم لغو تحریم ها در شرایطی که دو کشور به دنبال صلح هستند، مورد انتقاد شدید قرار داد.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه ژوئن در سنگاپور یک دیدار تاریخی را برگزار کردند و دو طرف بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن نسبت به همکاری درباره خلع سلاح شبه جزیره کره وعده داده شده بود.

با این حال گزارش هفته گذشته سازمان ملل نشان می دهد که پیونگ یانگ هنوز روند خلع سلاح هسته ای را آغاز نکرده و به توسعه برنامه جنجالی موشکی اش ادامه داده است. چند روز بعد دولت ترامپ یک بانک روسی را به خاطر همکاری تجاری با کره شمالی تحریم کرد. دو شرکت و یک شهروند کره شمالی نیز به خاطر فعالیت های مالی غیرقانونی از سوی آمریکا تحریم شدند.

دولت ترامپ در حالی مذاکرات دیپلماتیک با کره شمالی را ادامه می دهد که در عین حال قصد دارد با تحریم های فلج کننده به اقتصاد این کشور فشار شدیدی وارد کند تا پیونگ یانگ دست از برنامه های هسته ای و موشکی اش بردارد.

در عین حال دولت ترامپ تحریم ها علیه ایران را نیز از روز سه شنبه مجددا اعمال کرده است. ترامپ در ماه می تصمیم خود برای خروج از توافق هسته ای ایران را اعلام کرده بود. متحدان اروپایی از ترامپ خواسته بودند تا از این توافق خارج نشود چرا که ایران به مفاد این توافقنامه پایبند بوده است. با این وجود ترامپ مدعی شده است که توافق هسته ای یک قرارداد وحشتناک است که در دوره باراک اوباما مذاکره درباره آن صورت گرفته و باید لغو شود.

ترامپ به شرکت های اروپایی هشدار داده است که در صورت همکاری با ایران مشمول تحریم های ثانویه خواهند شد. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که امیدوار است برخی حمایت های قانونی را از شرکت هایی که به دنبال همکاری با ایران هستند، به عمل آورد. ولی برخی از شرکت های اروپایی پیش از این از تصمیم خود برای ترک ایران به خاطر تحریم های آمریکا خبر داده اند.

اولین واکنش کانادا به اخراج سفیرش از عربستان و قطع روابط دیپلماتیک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، بلومبرگ نوشت، «ماری پیر بارسل» سخنگوی دولت کانادا در واکنش به اقدام ناگهانی عربستان سعودی در اخراج سفیر این کشور از ریاض، اعلام کرد، دولت کانادا تلاش می‌کند تماس‌ها با عربستان سعودی را ادامه دهد.

سخنگوی دولت کانادا گفت: «ما ابراز نگرانی شدیدی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم با عربستان سعودی در تماس باشیم».

همزمان با اعلامیه عربستان سعودی درباره قطع روابط تجاری با کانادا ، ارزش «دلار کانادا» در مقابل دلار آمریکا سقوط کرده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی، بامداد امروز- دوشنبه- سفیر کانادا در ریاض را «عنصر نامطلوب» خواند و به وی ۲۴ ساعت فرصت داده تا خاک این کشور را ترک کند. در همین حال، وزارت خارجه عربستان سفیر خود در کانادا را به ریاض فراخوانده است.

این تصمیم عربستان سعودی پس از آن اتخاد شد که کانادا خواهان آزادی فوری فعالان مدنی بازداشت‌شده در عربستان شد؛ خواسته‌ای که از سوی ریاض «مداخله آشکار در امور داخلی» ارزیابی شده است.

 

استدلال تونسی‌ها برای تحریم حج

اقتصادنیوز:به گزارش تارنمای رادیو «شمس اف ام» تونس، دبیر اتحادیه ائمه جماعت تونس گفت: درآمد حاصل از حج در عربستان هزینه تجاوز به کشورهایی مانند سوریه و یمن می‌شود و به همین دلیل بهتر است تونسی‌ها امسال به حج نروند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جمهوری اسلامی وی افزود: گفته می‌شود عربستان با این درآمد از استعمارگران برای ویران کردن کشورهای اسلامی اسلحه می‌خرد که این امر با تعالیم دین اسلام در تعارض است. آل سعود، در جنگ یمن که بیش از سه سال است ادامه دارد، هزاران نفر از زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع یمن را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده و زیرساخت‌های این کشور فقیر نیز ویران کرده است.

 

شاخص ارز امروز

۵/۶ ۰۹:۲۰
۴۴۰۳
تومان
۵/۷ ۲۱:۳۰
۱۳۵۸۱
تومان
۵/۷ ۲۱:۳۰
۳۱۷۲
تومان
۵/۷ ۲۲:۱۸
۴۵۱۱۰۰۰
تومان
۵/۷ ۱۹:۴۸
۲۰۵۰۰۰۰
تومان
۵/۷ ۲۲:۲۰
۳۱۹۷۵۰
تومان
۵/۸ ۰۷:۰۰
۱۲۲۱.۵۱
$
۵/۷ ۱۶:۱۰
۱۱۳۸۵۲.۰
۵/۸ ۰۷:۰۸
۷۴.۸۲
$