حسام

فرهنگی، اجتماعی، سیاسی

حسام

فرهنگی، اجتماعی، سیاسی

بسته حمایتی دولت ایران: پرداخت ۳۰۰ هزار تومان به خانواده ۴ نفره

خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از ۳ میلیون تومان در ایران، بسته حمایتی می گیرند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از ۳ میلیون تومان از جمله گروه های کارگران ساختمانی، قالی بافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش فرمایان و رانندگان بین شهری و درون شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلین کارهای خانگی مشمول بسته حمایتی می شوند.


©
هئیت وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون،کارو رفاه اجتماعی دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه های کم درآمد جامعه را تصویب کرد.
بر اساس این بسته ، سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است برای پرداخت کمک جبرانی به میزان 200 هزار تومان به کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشگری، کارکنان قراردادی و کارکنان شرکتی دستگاه های اجرایی که کمتر از 3 میلیون تومان حقوق دارند، از این کمک دولت استفاده کنند.
بازنشستگان صندوق های بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، صندوق بازنشستگی فولاد و سایر صندوق های بازنشستگی که حقوق آنها در سال 1397 کمتر از 3میلیون تومان است، این کمک های دولتی به حساب آنها واریز می شود. در این گزارش امده است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور برای حمایت غذایی از گروه‌های کم درآمد این بسته حمایتی را تهیه نماید.

 

جزئیات اسنادی که ظریف برای وزیر خارجه آمریکا رو کرد

اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه ایران با انتشار توییتی ضمن واکنش به اظهاراتی که اخیراً از سوی همتای آمریکایی خود مطرح شده است، مستنداتی را منتشر کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف در این توییت، هفت تصویر منتشر کرده که شامل یک سند دیوان بین‌المللی دادگستری، دو گزارش خبری از نیویورک‌تایمز و گاردین و متن چهار نامه در خصوص تأثیرات تحریم‌های آمریکا در روند واردات داروست.

نخستین سندی که ظریف منتشر کرده، بخشی از یک سند دیوان بین‌المللی دادگستری است که در آن آمده: «۸۹. علاوه بر این، این دیوان به این موضوع اشاره دارد که هرچند واردات مواد غذایی و مواد و وسایل پزشکی اساساً از تحریم‌های آمریکا معاف شده‌ اما به نظر می‌رسد از زمان اعلام تدابیر جدید از سوی آمریکا در عمل شرکت‌ها و اتباع ایرانی برای دسترسی به مواد غذایی، وسایل و تجهیزات پزشکی بیش از پیش دچار مشکل شده‌اند. در این زمینه دیوان ملاحظه کرده است که در نتیجه‌ی این تدابیر، برخی بانک‌های خارجی مشخص از توافق‌های مالی خارج شده یا همکاری خود با بانک‌های ایرانی را به تعلیق درآورده‌اند. برخی از این بانک‌ها همچنین از پذیرش تراکنش یا ارائه خدمات مربوطه خودداری کرده‌اند. بدین‌ترتیب به واسطه این تدابیر ]آمریکا[ شرایط برای ایران و شرکت‌ها و اتباع ایرانی که در تراکنش‌های مالی بین‌المللی دخیل هستند، اگر نگوییم غیر ممکن، بسیار دشوار شده است؛ تراکنش‌هایی که به آن‌ها اجازه‌ی خرید کالاهایی که اساساً مشمول ]تحریم‌ها[ نمی‌شوند.»

57778816

سند منتشر شده از دیوان بین‌المللی دادگستری

ظریف در این توییت همچنین به گزارشی از «نیویورک‌تایمز» در یازدهم نوامبر با این تیتر که «همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا، ایرانی‌ها بیم کمبود دارو دارند» اشاره کرده که در متن آن آمده است: «زمانی که علیرضا کریمی درباره تلاش خود برای تهیه قرص‌های دیازوکسایدی که پدرش برای کاهش سطح انسولین و مبارزه با سرطان پانکراس نیاز داشت، صحبت می‌کرد، استیصال در صدای او آشکار بود. این دارو باید وارد شود و تا چندی پیش مشکلی در این زمینه وجود نداشت اما در سه ماه گذشته آقای کریمی نتوانسته است آن را هیچ‌جا پیدا کند و تنها یک بسته از آن باقی مانده است.»

وزیر امور خارجه ایران، بخشی از گزارشی از «گاردین» را نیز که در تاریخ دوم نوامبر منتشر شده است، در توییت خود بازنشر کرده است با عنوان «آمریکا جلوی اروپایی‌ها را برای حصول اطمینان از معافیت غذا و دارو از تحریم‌ها می‌گیرد». در متن این گزارش آمده است: «سفیران انگلیس، فرانسه و آلمان به طور مشترک می‌کوشند آمریکا را در راستای چگونگی حصول اطمینان از تأمین نیازهای بشری متقاعد کنند. به گفته دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات، دولت‌های اروپایی تاکنون موفق نشده‌اند که دولت ترامپ را برای تضمین صادرات مواد غذایی و دارویی اساسی به ایران پس از اعمال تحریم‌های هفته‌ی آتی متقاعد کنند.»

57778817

گزارش‌های منتشر شده در نیویورک‌تایمز و گاردین

او در این توییت همچنین نامه‌های دریافتی از چهار شرکت دارویی به نام‌های «Roquette» ،«JRS Pharma» ،«Recordati Industria Chimica e Farmaceutica S.p.A» و «Getinge» را خطاب به مشتریان ایرانی آنها منتشر کرده است.

در متن نخستین نامه با موضوع «توقف فروش Roquette به ایران» آمده است: «ما این نامه را برای اعلام این موضوع به شما می‌نویسیم که شرکت روکت و واحدهای وابسته به آن بدین‌وسیله تمام تعاملات تجاری و فروش به ایران، شرکت‌ها و اتباع آن را چه مستقیم و چه غیرمستقیم متوقف می‌کنند. این تصمیم در نتیجه‌ آنچه به تازگی از سوی ایالات متحده آمریکا اعلام شده، اتخاذ می‌شود و در صورتی که از جانب ما مورد توجه قرار نگیرد، انتظار می‌رود تأثیرات منفی روی تعاملات ما با آمریکا داشته باشد».

در متن نامه‌ی بعدی که از سوی شرکت «JRS Pharma» با عنوان «بیانیه‌ی لغو L/C» خطاب به شرکت ایرانی «البرز دارو» منتشر شده، آمده است: «ما عمیقاً متأسفیم که باید به شما اطلاع دهیم مجبوریم از شما خواهش کنیمL/C ILC۱۰۰۱/۹۷۴۰۱۳۲۱ خود به ارزش ۴۳ هزار و ۴۷۲ یورو را لغو کنید. با توجه به شرایط سیاسی‌ رخ‌داده که خارج از کنترل ماست، بانک‌های ما دیگر نمی‌توانند پرداخت‌های مربوط به تجارت با ایران را بپذیرند. امیدواریم در آینده بتوانیم با شرکت محترم شما تجارت خود را از سر گیریم. از درک شما سپاسگزاریم.»

57778818

متن نامه‌های شرکت‌های دارویی خارجی خطاب به مشتریان ایرانی

در متن نامه سومی که ظریف منتشر کرده، شرکت «Recordati Industria Chimica e Farmaceutica S.p.A» خطاب به «شیما خاجی»، مدیر سفارشات و خریدهای شرکت البرز دارو نوشته است: «بسیار متأسفیم که به شما اطلاع دهیم در اثر محدودیت‌های شدید اخیر در تعامل با کشور شما، قادر نخواهیم بود به فروش محصولات خود از تاریخ ۲۰۱۸/۸/۱ ادامه دهیم. امیدواریم که وضعیت در آینده بهتر شود.»

چهارمین نامه منتشرشده در توییت ظریف از سوی شرکت «Getinge» خطاب به «الهام اوراک، شاهرخ فاتحی، خانم جیرانی، میشل کومارموند، انیس کارا، بابک رَشنَوَدی و آندرس نیلسون» نوشته شده که در متن آن آمده است: «با توجه به تحریم‌های مضاعف علیه ایران، ما توسط بخش سفارش‌ها مطلع شده‌ایم که مجاز به مشارکت در هیچگونه تجارتی با مشتریان مربوط به ایران نیستیم. بنابراین قادر نخواهیم بود به درخواست‌های شما پاسخ دهیم. ما به رصد کردن وضعیت ادامه خواهیم داد و در صورت وقوع هرگونه تغییر، اطمینان می‌دهیم که شما را در جریان قرار خواهیم داد.»

متن نامه‌های شرکت‌های دارویی خارجی خطاب به مشتریان ایرانی

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در متن این توییت خود نوشته است:

«- تمامی تحریم‌هایی که مجددا از سوی آمریکا اعمال می‌شوند، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

- نیت به قحطی کشاندن جامعه غیرنظامی، جنایت علیه بشریت است

- دیوان بین‌المللی دادگستری پیش‌تر ادعای پامپئو درباره معافیت‌های بشردوستانه را رد کرد.

- گزارش‌های مبتنی بر واقعیت رسانه‌های غربی و نامه‌های ضمیمه‌شده نشان می‌دهد که چه کسی دروغ می‌گوید.»

ظریف پیش‌تر در توییت دیگری نوشته بود: «پامپئو این جسارت را دارد که تهدید به جنایت ضدبشری علیه شهروندان عادی ایرانی کند و پس از آن رسانه‌ها را به خاطر نقل حرف‌های خودش مورد هجمه قرار می‌دهد. او باید یا حرف‌هایی را که خودش می‌زند قبول داشته باشد یا حرف‌هایی را که آمریکا می‌گوید رد کند. هر دو با هم ممکن نیست.»

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این در اظهاراتی علیه محمدجواد ظریف با متهم‌کردن وی به دروغ‌پراکنی، مدعی شده بود که آمریکا هرگز غذا و دارو را هدف تحریم‌های خود علیه ایران قرار نداده است.

این در حالی است که نشریه «نیوزویک» در گزارش روز جمعه خود اظهارات پامپئو را منتشر کرده بود که در یک مصاحبه گفته بود «اگر رهبران ایران می‌خواهند مردم این کشور غذا داشته باشند، باید تصمیم خود را بگیرند».

خبر بد برای عربستان سعودی ؛ آمریکا دو قطبی تر شد/ کنگره مقابل حمایت های نظامی از عربستان می ایستد

نتیجه انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا می‌تواند تغییرات اساسی برای حمایت آمریکا از عربستان به ویژه در زمینه تسلیحات و همچنین جنگ در یمن در پی داشته باشد.
 گروه بین الملل نامه نیوز: همچنان که پیش بینی می شد دموکراتها توانستند اکثریت مجلس نمایندگان امریکا را به دست بگیرند و حالا با یک امریکای دوقطبی تر روبرو هستیم. پیش از انتخابات همچنان که گفته می شد در صورتی که دموکرات‌ها بتوانند بعد از انتخابات میان دوره‌ای روز سه شنبه کنگره آمریکا، اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را دوباره به دست آورند انتظار می‌رود که شروع به خنثی کردن برخی تصمیم‌های مهمی که دونالد ترامپ در حمایت از عربستان در جنگ یمن گرفته، بکنند. این در حالی است که خشم و موج راه افتاده بعد از قتل جمال خاشقجی خبرنگار منتقد عربستانی موجب شده که در این راه جبهه آنها تقویت شود.

دموکراتها وارد میدان می شوند

حالا انتظار می‌رود که حزب دموکرات بعد از این انتخابات شروع به قدرت‌نمایی در زمینه‌ تعدادی از مسائل امنیت ملی و سیاست خارجی از جمله در ارتباط با جنگ در یمن و همینطور چند مساله‌ دیگر نظیر پروژه دیوار مرزی و برنامه‌های مربوط به سلاح‌های هسته‌ای کند. اگر دموکرات‌ها بتوانند رهبری کمیته‌های نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان و سنا را به دست بگیرند به نظر می‌رسد که جلوگیری از کمک‌های نظامی آمریکا به عربستان یکی از اهداف اصلی آنها خواهد بود.
کمک‌های آمریکا به ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن از جمله با تبادل اطلاعات، سوخت رسانی به هواپیماها و فروش چندین میلیارد دلار سلاح با تشدید مرگ غیر نظامیان در جنگ یمن بیش از پیش حساسیت برانگیز شده است. قتل خاقشجی خبرنگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ 2 اکتبر تنش‌ها را در روابط با عربستان بیش از پیش دامن زده و تعداد بیشتری از قانون گذاران آمریکایی هر دو حزب اصلی اکنون خواهان پایان یافتن مشارکت آمریکا در عملیات‌های نظامی در یمن و به دنبال آن محدود کردن یا توقف فروش سلاح به سعودی‌ها هستند.
برخی جمهوری‌خواهان نیز به نوبه خود از دولت خواسته‌اند محدودیت‌هایی را برای مذاکرات با عربستان بر سر یک توافق مربوط به استفاده از انرژی هسته‌ای ایجاد کند. یک گروه متشکل از 5 سناتور آمریکایی اخیرا از ترامپ خواسته‌اند مذاکرات با عربستان بر سر چنین توافقی را به حال تعلیق درآورد.
دموکرات‌ها با این حال فعال‌ترین عناصر در تلاش برای محدود یا متوقف کردن پشتیبانی نظامی از عربستان بوده‌اند.
در مجلس سنا جک رید عضو رده بالای کمیته نیروهای مسلح مساله‌ یمن را حائز " اهمیت ملی" دانسته به نحوی که تصمیم گیری درباره‌ی آن را نمی‌توان تا زمان مطرح شدن لایحه بودجه سال آینده به تعویق انداخت.
یک گروه دو حزبی متشکل از 21 قانون گذار مجلس نمایندگان اوایل ماه جاری میلادی لایحه‌ای را به منظور متوقف کردن تمامی کمک‌های نظامی و فروش تسلیحات به ریاض ارائه کردند.
این لایحه تحت رهبری جیم مک گاورن دموکرات عضو کمیته‌ قوانین در مجلس نمایندگان ارائه شده و جلوگیری از اجرای بسته 110 میلیارد دلاری فروش سلاح آمریکا به عربستان که ماه مه گذشته از سوی ترامپ اعلام شد را هدف قرار داده است. مک گاورن اخیرا در بیانیه‌ای گفت: با قتل جمال خاشقجی زمان آن رسیده که آمریکا تمامی کمک‌های نظامی و فروش سلاح به عربستان را متوقف کند. ارزش‌های دموکراتیک ما در اینجا مطرح هستند و ما نیاز داریم که در جایگاه کشورمان ایستاده و کار درست را انجام دهیم.
ترامپ با این شکست مجبور خواهد شد به همکاری بیشتری با دموکراتها روی آورد و بدون شک از برخی لوایحی که در گذشته در نظر داشت به مجلس ارائه دهد عقب خواهد نشست. در دو سال گذشته ترامپ همه تلاش خود را کرد تا همه میراث اوباما را نابود کند و به خاطر حضور اکثریت نمایندگان در سنا و مجلس نمایندگان در این مسیر خوب پیش رفت. اما حالا دموکراتها ترمز او را خواهند کشید. 
ترامپ یا باید طرحی قابل دفاع داشته باشد تا بتواند نمایندگان را قانع کند و یا باید انزوا و سکوت را انتخاب کند. دو سال آینده برای او براحتی دو سال گذشته نخواهد بود. او باید با احتیاط بیشتری پیش برود و در مسائل داخلی و خارجی روند های جدیدی را تجربه کند.

نیویورک تایمز:تحریم سوئیفت چگونه می تواند به نفع ایران و به ضرر آمریکا تمام شود؟

کشورهای اروپایی همواره نگاهی حسادت جویانه به قدرت دلار داشته اند اما حالا فرصتی یافته اند که یورو را در موقعیت رقابت با دلار ببینند.
نیویورک تایمز نوشت: در طول نبرد به اصطلاح با تروریسم، آمریکا تقریبا سازوکارهای مالی جهانی را به یک امپراتوری مخفی تبدیل کرد. ایالات متحده از قدرت دلار و تاثیرش در سازوکارهای مالی مانند سوییفت برای رصد فعالیت های مالی دشمنانش و سازمان های تروریستی استفاده کرده و حتی گاهی کشورهایی مانند کره شمالی را از نظام پرداخت بین المللی بیرون رانده است. این سازوکار به طرز موثری بانک های خارجی را به عاملان اطلاعاتی آمریکا تبدیل کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: تحریم های جدید امریکا علیه ایران، شامل نقل و انتقالات مالی نیز می شود و در نتیجه آمریکا سوییفت را تحت فشار خواهد گذاشت تا ارتباط ایران با نظام بانکی بین المللی را قطع کند. سوییفت مانند یک اداره پست جهانی برای بانک ها عمل می کند و یک سازوکار امن پیغام رسانی برای اغلب بانک های جهان به وجود آورده است. بنابراین قطع دسترسی ایران موجب انزوای کامل مالی این کشور در جهان می شود، اما اگر آمریکا این برنامه را پیاده کند  پیامدهای آن متوجه آمریکا نیز خواهد شد. این کار موجب تخریب اثرگذاری آمریکا در سازمان های مالی بین المللی و تضعیف قدرت اثرگذاری اش بر کشورهای متحد و متخاصم می شود.

جک لیو وزیر خزانه داری آمریکا بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، دو سال پیش هشدار داد که اگر آمریکا قدرت مالی خود را همیشگی بداند، ممکن است کشورهای دیگر به فکر جایگزینی دلار و سازوکارهایی مانند سوییفت بیفتند. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان اخیرا همین تهدید را مطرح کرد. او با انتشار یادداشتی در یکی از روزنامه های اقتصادی آلمان، پیشنهاد داد که اروپا سازوکار پرداخت مستقل خود به عنوان جایگزین سوییفت را تاسیس کند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از این پیشنهاد حمایت قاطعی نکرد اما او نیز گفت که اروپا نمی تواند به آمریکا تکیه کند و ما باید سرنوشت خود را به دست خود رقم بزنیم.

مقامات آلمانی و فرانسوی در حال بررسی تاسیس سازوکار مالی مستقل اروپایی به عنوان جایگزین سوییفت و تفکیک بانک های اروپایی از بازار مالی امریکا هستند. اتحادیه اروپا و سازمان ملل از هم اکنون به تاسیس یک سازوکار مستقل برای تجارت با ایران روی آورده اند. ممکن است این گام های مقدماتی به نتیجه نرسند اما چشم انداز استقلال مالی اروپا به عنوان یک رقیب برای آمریکا را نمایش می دهند.

یکی از وعده های جهانی سازی این بود که صلح و ثبات جهانی را با ایجاد شبکه های اقتصادی بین المللی به ارمغان می آورد که کشورها را به یکدیگر وابسته تر می کنند. اما آمریکا این سازوکار را به عنوان سلاح به کار گرفته و از سوییفت و نظام پرداخت دلاری علیه دشمنانش استفاده می کند. کشورهای دیگر نیز می توانند مقابله به مثل کنند یا با ایجاد سازوکارهای مستقل، قدرت آمریکا را تضعیف کنند. به همین دلیل است که آمریکا در سیاست اعمال فشار بر ایران به همکاری با اروپا نیاز دارد. اتحادیه اروپا تنها قدرتی است که می تواند سلطه آمریکا را به آزمون بگذارد. ممکن است اتحادیه اروپا فاقد ارتش باشد اما اقتصاد قدرتمندی دارد و می تواند از آن برای آزار شرکت های آمریکایی استفاده کند و اگر مجبور شود، نظام مالی خود را از آمریکا منفک کند.

در طول دو دهه گذشته اروپا حجم انبوهی از قوانین و نهادهای مالی ناظر بر آنها را به وجود آورده است. نابسامانی های سیاسی اخیر از رکود بزرگ گرفته تا بحران منطقه یورو، قدرت مقررات گذاری اروپا را تقویت کرده است. پیشتر این قدرت با هماهنگی آمریکا اعمال می شد اما ممکن است به زودی علیه آمریکا به کار گرفته شود. گوگل و فیسبوک از هم اکنون آثار آن را لمس کرده اند و از سوی اروپا به پرداخت جریمه های میلیاردی تهدید شده اند.

اگر اروپا دست به تاسیس سازوکار مالی مستقل خود بزند، به معنی واکنشی به زیاده خواهی آمریکا خواهد بود. ترامپ از حالا شرکت های اروپایی را تهدید کرده که در صورت معامله با ایران تنبیه خواهند شد. مشاور امنیت ملی آمریکا جان بولتون، آشکارا اعلام کرده که سوییفت باید ریسک عمل بر خلاف تهدیدات آمریکا را بسنجد. گفته می شود وزیر خزانه داری استیون منوچین، با فشار بر سوییفت به منظور اجرای تحریم های آمریکا مخالف است. اما کنگره با تصویب طرح سناتور تد کروز مبنی بر تحریم مقامات سوییفت می تواند دست او را ببندد.

تحریم سوییفت یک اشتباه از طرف آمریکا می تواند باشد. اگر اروپا نتواند به آمریکا تکیه کند، به دنبال تاسیس سازوکاز مستقل خود خواهد رفت. این کار سال ها زمان می برد اما نتیجه نهایی انزوای آمریکا خواهد بود. ممکن است سایر کشورها نیز ترجیح بدهند به جای نظام مالی تحت رهبری پیش بینی ناپذیر آمریکا، به سازوکار اروپایی بپیوندند که تحت حاکمیت قانون خواهد بود. کشورهای اروپایی همواره نگاهی حسادت جویانه به قدرت دلار داشته اند اما حالا فرصتی یافته اند که یورو را در موقعیت رقابت با دلار ببینند.

دولت ترامپ از اینکه از طرف متحدانش تحت فشار قرار بگیرد متنفر است. اما آنچه این دولت درنیافته این است که قدرت مالی آمریکا ناشی از رضایت دادن سایر کشورها به مشارکت در سیستم مالی است که تحت رهبری آمریکا قرار دارد. با اعمال فشار بیشتر بر این کشورها، نفوذ آمریکا نیز برای همیشه از دست خواهد رفت.

راه اندازی جایگزین کانال سوئز

هند، ایران و روسیه ماه آینده برای راه‌اندازی یک مسیر ۷۲۰۰کیلومتری تجاری با هم دیدار می‌کنند. این مسیر جایگزینی ارزان‌تر و کوتاه‌تر برای مسیر سنتی کانال سوئز است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم ، مسیر حمل‌ونقل بین المللی شمال ــ جنوب یک شبکه چندحالتی از مسیرهای دریایی و ریلی است که اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران با روسیه و اروپای شمالی مرتبط می‌کند.
این پروژه به‌دنبال پروژه چند تریلیون دلاری «یک کمربند، یک راه» چین به‌وجود آمد. این دو مسیر در داخل ایران به هم برخورد می‌کنند.
دهلی‌نو فعالانه پذیرای تهران بوده و اهمیت زیادی به این مسیر می‌دهد، ایران هم آن را قبول کرده است.
این مسیر پس از عملیاتی شدن به هند امکان می‌دهد تا کالاهایش را از طریق دریا به بندرعباس بفرستد. از آنجا به بندرانزلی در ساحل دریای خزر منتقل می‌شوند و بعد با کشتی به آستاراخان روسیه می‌روند، سپس با قطار به اروپا منتقل می‌شوند.
این مسیر زمان و هزینه تحویل کالاها را 30 تا بیش از 40 درصد کاهش می‌دهد. در مقایسه با کانال سوئز، این مسیر جدید زمان انتقال را از بمبئی به مسکو به 20 روز کاهش می‌دهد. ظرفیت تخمینی این مسیر 20 تا 30 میلیون تن کالا در سال است.

وزیر صنعت و تجارت هند در روز شنبه با هیئت نمایندگان تجاری روسیه در دهلی‌نو دیدار کرد و گفت: «تمام مسائل مربوط به عملیاتی شدن این مسیر جدید هرچه زودتر حل خواهند شد».
دولت در بیانیه‌ای اعلام کرد هند، روسیه و ایران در 23 نوامبر یک دیدار سه‌جانبه خواهند داشت تا هرچه زودتر مسیر را عملیاتی کنند.
وزیر صنعت و تجارت هند گفت: «این مسیر حمل‌ونقل بین المللی شمال ــ جنوب کوتاهترین مسیر حمل‌ونقل چندگانه است که اقیانوس هند و خلیج فارس را به روسیه و اروپای شمالی متصل می‌کند».
هند باید برای دسترسی به منابع آسیای مرکزی کالاهایش را از طریق چین یا اروپا منتقل کند. مسیرهای چین و اروپا طولانی، گران‌قیمت و زمان‌بر هستند. ایران عملی‌ترین راه است.
هند سعی دارد بندر استراتژیک چابهار در جنوب شرقی ایران را هم به این مسیر متصل کند.
هفته گذشته مقامات ارشد سه کشور در تهران بر سر موضوع راه‌اندازی بندر چابهار دیدار کردند. این اولین دیدار سه‌جانبه شورای هماهنگی‌های قرارداد بندر چابهار بود که باعث بهبود و توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه می‌شود.
برای کشور بسته‌ای مانند افغانستان، این مسیر جدید یعنی باز شدن راهی برای میلیاردها دلار تجارت و کاهش وابستگی این کشور به خارج.

نامه نیوز بررسی کرد؛ آغاز مذاکرات ایران و آمریکا در آینده نزدیک؟

بررسی شرابط موجود نشان میدهد دشمنی امریکا با ایران یک مسئله غیر امریکایی است.
 گروه بین الملل نامه نیوز: در حال حاضر می توان گفت تحولات بسیاری شکل گرفته است که روابط و رویکرد ایران و امریکا را نسبت به هم از وضعیت چند سال گذشته متفاوت می کند. دو کشور نه تنها همانگونه که در چهل سال گذشته به هم نگاه می کردند نمی نگرند بلکه حتی نسبت به چهار سال گذشته نیز تغییراتی بوجود آمده است. نگاه امریکا به خاورمیانه و نفت آن و کشورهای دوست یا غیر دوست دچار تحول شده و نگاه کلی این کشور به مسائل در حال تغییر است.  
امروز مسئله حضور نظامیان آمریکا  در خلیج فارس و دشمنی با ایران اینطور می‌شود گفت که یک مسئله غیرآمریکایی است. قبلا یک موضوع آمریکایی بود، چون موضوع این بود که ایران می‌خواهد آمریکا را از منطقه بیرون کند و آمریکا را تحقیر کرده است؛ آن موضوعات امروز در پسِ ذهن، در بک گراند وجود دارد و آن‌چه که در صحنه واقعا عمل می‌کند علیه ایران، استدلال‌ها و دیدگاه‌هایی است که توسط عربستان سعودی در رأس همه آن‌ها و امارات و اسرائیل هستند و به واسطه این‌ها دارد تهدید می‌شود. دشمنی با ایران به تدریج در آمریکا در حال تبدیل‌شدن به یک مسئله غیرآمریکایی است. به عبارت دیگر عده زیادتری را در آمریکا شما می‌توانید پیدا کنید که برای شما استدلال می‌کنند که دشمنی با ایران ضرورت ندارد و می‌شود به یک تفاهم با ایران رسید.
 این، آن تغییری است که در آمریکا در حال رخ دادن است و ما به آن توجه کافی نداریم. بنابراین آمریکای امروز نه‌ فقط با آمریکای 2001 در زمان 11 سپتامبر و جرج بوش؛ و باز نه فقط با آمریکای دهه 90 بعد از فروپاشی شوروی که آمریکا قصد داشت هژمون جهان شود و همه کشورهای مخالف را به زانو بیندازد؛ چه از طریق نیروی نظامی و چه از طریق جهانی‌کردن تجارت آزاد و لیبرال دموکراسی و رساندن به پایان تاریخ، همچنین با آمریکای دهه 80 و 70 میلادی هم فرق دارد. یعنی آن زمانی که انقلاب شد و آمریکا اساسا بر اساس یک موضوعات دیگر نسبت به جهان و به خودش و به ایران فکر می‌کرد. 
این مرحله جدید از آمریکا به نظر می رسید که ما دانش کافی را درباره‌اش نداریم و تمرکز لازم را هم نداشتیم که درباره این پویایی و تاثیرات آن بر روابط دو کشور ایران و آمریکا فکر کنیم، در حالی که ما باید برای این مطالعه و این درک جدید، مفروضاتی را که قبلا درباره آمریکا داشتیم را کنار بگذاریم و این آمریکاشناسی را از نو شروع کنیم. البته جای بحث نیست که آمریکایی ها هم باید ایران شناسی خودشان را تقویت کنند و با خلاص شدن از گزاره ها و کلیشه های بیهوده، ایران را در کنار سنت ها و نوآوری های سیاسی و اجتماعی اش، یعنی همانطور که واقعا هست، بشناسند. 
این تغییرات را در دوره اوباما مشاهده کردیم. دولت اوباما به این نتیجه رسید مسئله ایران را نباید به مانند دولتهای گذشته حل کند و سعی کرد روند نرمتر را پس از یک دوره حرکتهای هوشمندانه و اجاع جهانی علیه ایران پیش ببرد. این روند از سوی مقامات ایران نیز جدی گرفته شد و برخی مسائل با گفت و گوهای فشرده به نتیجه رسید. 
اما در حال حاضر تنش بین دو کشور موضوعی شخصی شده است. شخص ترامپ با در نظر گرفتن یک بعدی روابط و سیاست در بین الملل تنها به جنبه مالی و اقتصادی موضوع آن هم در کوتاه مدت می اندیشد و این باعث شده است فرایندی برعکس آنچه نظام بین الملل در پیش گرفته برای امریکا و ایران اتفاق بیفتد. در حالی که سازمان ملل، قدرتهای بزرگ و اروپایی ها خواستار تثبیت یک صلح در سایه یک توافق بین المللی هستند ترامپ خلاف جهت آب شنا می کند و این موضوع نه تنها بر مبنای منافع ملی امریکا نیست بلکه گاهی به ضرر آن هم است و تنها منافع بازیگرانی چون عربستان و اسرائیل تامین می شود.
از این رو بعید نیست که با تغییر تفکر ترامپ یا اتمام دولت او روندی را شاهد باشیم که تنش زدایی و تغییر رویکرد بین ایران و امریکا اتفاق بیفتد.

مانع جدید برای کانال مالی اروپا و ایران

اقتصادنیوز: نشریه «فایننشال تایمز» نوشته هیچ‌یک از کشورهای اروپایی حاضر به میزبانی ساز و کار مالی ویژه‌ای که قرار است برای تسهیل روابط مالی میان ایران و اتحادیه اروپا ایجاد شود، نیستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ارفارس، نشریه «فایننشال تایمز» بامداد دوشنبه (به وقت تهران) از بی‌میلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره میزبانی از ساز و کار مالی ویژه ارتباط با ایران خبر داده و نوشته است که این مسئله به مانع تازه‌ای برای ایجاد این ساز و کار بدل شده است.

اتحادیه اروپا از چند ماه پیش اعلام کرده برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قصد دارد یک کانال ویژه پرداخت مالی ایجاد کند که امکان ادامه همکاری اقتصادی با ایران را فراهم کند. در حالی که قرار بود این کانال پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا در روز ۱۳ آبان اجرایی شود، اما به نظر می‌رسد این ابتکار فعلا با موانعی مواجه است. یک دیپلمات اروپایی هفته پیش گفت این ساز و کار پیش از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا رونمایی می‌شود، اما فعلا عملیاتی نخواهد بود.

فایننشال تایمز در این مورد نوشته است: «دیپلمات‌های اروپایی به فایننشال تایمز گفتند هنوز چند مانع برای اجرایی کردن این طرح باقی مانده، از جمله بی‌رغبتی کشورهای عضو برای میزبانی از این ساختار جدید مالی. دیپلمات‌ها می‌گویند در نشست‌های کمیسیون اروپایی که با هدف تدوین پاسخی برای تحریم‌های ایالات متحده برگزار شد، مقام‌ها در مورد اینکه چطور هیچ عضوی مایل نیست مقر این ساز و کار جدید مرتبط با ایران باشد، صحبت کردند.»

یک مقام اروپایی در این مورد گفته «هیچ‌یک از دولت‌های اتحادیه اروپا نمی‌خواهند با کانال ویژه پرداخت، از ایالات متحده عبور کنند.» دیپلمات دیگری هم گفته «اینطور نیست که کشورهای عضو برای این کار صف کشیده باشند.»

به گفته دیپلمات‌ها، کشورهای اروپایی نگران هستند در صورت میزبانی از این ساز و کار، آمریکا آن‌ها را به صورت سیاسی یا حتی با اعمال تحریم‌های بیشتر، جریمه کند.

با این وجود، این دیپلمات‌ها تأکید کرده‌اند که ممکن است تلاش‌ها برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پیش از اینکه دور تازه تحریم‌ها اجرایی شود یا اندکی پس از اعمال آن‌ها، به نتیجه برسد. هدف از این تلاش‌ها، فراهم کردن ادامه فروش نفت ایران است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود، اردیبهشت ماه امسال این وعده را عملی کرد و با نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و بی‌توجه به خواست متحدانش، به صورت یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد.

اتحادیه اروپا با بیان اینکه خواهان ادامه اجرای توافق هسته‌ای با ایران است، گفته تلاش می‌کند تا ساز و کاری را برای تضمین ادامه فروش نفت ایران و ادامه روابط تجاری میان طرفین، ایجاد کند. با این وجود، در ماه‌هایی که از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای می‌گذرد، بسیاری از شرکت‌های اروپایی از بیم تحریم‌های آمریکا، بازار ایران را ترک کرده‌اند.

سیدمحمد غرضی: چپ‌ها دولت نگهدار نیستند؛راست‌ها مردم نگهدار

دولت‌ها همواره با وعده‌ها و شعار‌هایی می‌آیند و در گفتار مطالبات مردمی را محور قرار می‌دهند، اما با گذشت سال‌های متمادی این مساله به وضوح دیده شده که اتفاقا آنچه در اولویت دولت‌ها نبوده مطالبات و رضایت مردم است. این گزاره را می‌توان در دولت‌های پس از انقلاب پررنگ و کمرنگ ملاحظه کرد. دولت دوازدهم یکی از دولت‌هایی است که با وعده‌های پر طمطراقی پا عرصه مدیریت کشور گذاشته، اما هرچه رو به جلو می‌رویم دولتمردان از مطالبات مردم و وعده‌های خود فاصله گرفته و روی دیگری از عملکرد و کارکرد خود به جامعه نشان می‌دهند.
در این راستا خیلی‌ها معتقدند که باید تغییراتی در دولت رخ دهد تا شاید با آمدن افراد جدیدی روح تازه و انرژی مضاعفی به دولت وارد شود، اما باید در نظر داشت که تا تفکر حاکم بر دولت تغییر نکند تغییر کل کابینه نیز مشکلی را حل نمی‌کند. بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی معتقدند که مشکل دولت روحانی نداشتن گفتمان است و به همین دلیل در هر مقطع زمانی رویکردی را برگزیده و به نام اعتدال اجرا می‌کند. نکته دیگر اینکه دولتی که عقبه اجتماعی نداشته باشد نمی‌تواند بر مبنای خواست آنها پیش برود؛ البته روحانی عقبه اجتماعی بالایی داشت، اما در حال از دست دادن آن است و اکنون آنها که در اردیبهشت ۹۶ داد حمایت از روحانی سر می‌دادند در صف نخست منتقدان وی حاضر هستند. گرچه نشست اخیر رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی و اقتصادی کورسوی امیدی را نشان داد، اما تا رسیدن به آنچه مطلوب جامعه و حامیان دولت است راه زیادی باقی است. برای بررسی وضعیت عملکرد دولت‌ها پس از انقلاب، رویکردها و عملکردهای اقتصادی دولت و آنچه در سپهر سیاست جامعه می‌گذرد «آرمان» با سیدمحمد غرضی وزیر سابق پست و تلگراف و تلفن و رئیس سابق سازمان نظام مهندسی به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.
به صورت کلی تغییرات در دولت‌ها چه تاثیری بر روند عملکردی آنها می‌گذارد؟

ظرف این 40 سال هرچه که در طول دولت وزیری استیضاح شده، تغییر کرده یا خلع شده هیچ فرقی به حال دولت، مجلس و ملت نکرده است. البته تنها ضررش این است که وقتی وزیر ضعیف می‌شود در داخل وزارتخانه دیگر کسی از وی اطاعت نمی‌کند و تا فرد دیگری معرفی شود و طی پروسه‌ای از مجلس رأی بگیرد نصف عمر دولت گذشته و تا وزیر جدید به مبانی اداره وزارتخانه آگاهی پیدا کند عمر کارکردش تمام است. از طرف دیگر تاکنون و در دولت‌های مختلف 40 جایگزینی و 25 استیضاح صورت گرفته، اما همانطور که گفته شد هیچ نتیجه‌ای برای دولت، مجلس و مردم نداشته، چرا که وصله‌پینه کردن دولت هیچ تاثیری ندارد و حتی به ضرر دولت و ملت است. در مورد اتقاقاتی که ظرف این 40 سال افتاده من در مناظرات سال 92 نیز گفتم که علت عدم موفقیت این دولت‌ها بیشتر این است که با شعار‌هایی می‌آیند و با پس گردنی می‌روند. علت اصلی نیز این است که 90 نخست وزیر و رئیس‌جمهور که از مشروطه تا کنون داشتیم همه به جای اینکه دنبال رضایت مردم باشند؛ دنبال رضایت صاحبان قدرت، سیاسی احزاب و گرو‌ها بودند و لذا توفیقی در خوشنامی نداشتند. برخی با معارضه سیاسی افتخاری برای خود به‌وجود آوردند، اما افتخاری برای ملت نیاوردند و ملت از آنها عبور کرد. دولت‌های پس از انقلاب، نخست وزیر‌ها و روسای جمهوری که از پی هم آمدند و رفتند هیچ وقت نتوانستند رضایت عامه مردم را به‌دست بیاورند، اما تا بخواهید تئوریسین داشته و دارند. اکنون در دولت آقای روحانی آدم‌هایی پیدا شده‌اند که در دفاع از سیاست اقتصادی دولت بیان می‌کنند که نشر اسکناس هیچ ارتباطی با تورم ندارد و کشور با چاپ اسکناس و توزیع آن میان مردم اداره می‌شود. حداقل ما تا امروز چنین تئوری را در کتاب‌ها و اداره کشورهای دیگر نداشتیم. زمانی که ما بیان کردیم پایه پولی کشور را تضعیف و حقوق فقرا را ضایع کردید و به نفع حقوق اغنیا عمل شد همه سر خود را به زیر می‌انداختند، اما اکنون سرها بلند شده و می‌گویند این هست و جز این نیست.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که رئیس‌جمهور با وجود انتقادات بسیاری که نسبت به نحوه عملکرد دولت وارد می‌شود اساسا مشورت پذیر نیست و آنچه صلاح ببیند انجام می‌دهد، به نظر شما این رویکرد چه آسیب‌هایی به جامعه می‌رساند؟

من اسم اشخاص را نمی‌آورم چون حضور ندارند حقوقشان ضایع می‌شود، اما پاسخ شما را بدین نحو می‌دهم؛ کسی که با حمایت گروه‌های سیاسی به قدرت رسیده و خود عقبه اجتماعی نداشته به همین روزها گرفتار می‌شود. قدرت سیاسی متعلق به گروه‌ها و اشخاصی است که خود عقبه سیاسی داشته باشند. علت اصلی این امر نیز آن است که وقتی عقبه اجتماعی داشته باشند به محض انجام هر حرکتی به عقبه خود نگاه می‌کنند، لذا کسانی که عقبه ندارند همان‌طور بی هدف حرکت می‌کنند، از عقبه جدا می‌شوند و در فکر خود بهترین عمل را انجام داده‌اند. در سیاست اگر تصمیمات با رضایت عامه اتخاذ نشود این سیاست حتما به گور خواهد رفت و حتما در هر مساله‌ای که می‌خواهد مطرح شود عقبه اجتماعی باید از آن دفاع کند. گروه‌های سیاسی در تعارض با یکدیگر به قدرت رسیده‌اند، اما همین گروه‌ها چه راست، چه چپ؛ عقبه اجتماعی ندارند. لذا 5 دولت بعد از انقلاب هیچ نجاتی پیدا نکردند الا اینکه در دولت‌های دوم دچار گرفتاری‌هایی شدند که پیش‌بینی نمی‌شد.

البته دولت اصلاحات حد فاصل سال‌های 76 تا 84 از مقبولیت عمومی و عقبه اجتماعی برخوردار بود.

من پیش از این نیز گفته بودم که چپ نمی‌تواند دولت نگه دارد و راست نمی‌تواند ملت نگه دارد. در دولت اصلاحات نیز مردم در تعارض با دیگران به رئیس دولت اصلاحات رأی دادند و رأی خیلی خوبی هم دادند، اما این رأی استحفاظ نشد و نهایتا شرایطی شکل گرفت که همان کسانی که ابتدا از وی حمایت می‌کردند، کم‌کم علیه او مدعی شدند و در آخر دوره دوم هم عبور از رئیس دولت اصلاحات را مطرح کردند که عکس‌العمل شدید اجتماعی را در پی داشت.

در حال حاضر بر خلاف دولت اصلاحات که جامعه پشت رئیس‌جمهور بود، با گذشت یک سال و نیم از تشکیل دولت مردم از عملکرد رئیس‌جمهور و دولت نا امید شده‌اند؛ دلیل این امر را چه می‌دانید؟

باید توجه داشته باشیم که بحران در کشور ایران از گذشته نبوده بلکه این مدیریت‌ها بودند که بحران آفرین بوده‌اند. اینکه امروز عده‌ای نگرانی این را دارند که دولت فرو بپاشد یا اینکه رئیس‌جمهور عکس العمل دیگری از خود نشان دهد مشکل مدیریت در کشور است. تاریخ نشان داده جریان‌های سیاسی اگر دولت مورد حمایتشان موفق شد از آن طلبکار می‌شوند، اما اگر موفق نشد شروع به تخریب می‌کنند. البته عامه مردم بسیار مواظبند که کشورشان را حفظ کنند و وارد بازی سیاسی گروه‌ها نشوند. کشور حفظ می‌شود، اما این گروه‌ها، افراد و اشخاص هستند که به ضرر و علیه یکدیگر وارد می‌شوند گرچه در این امر مردم از آنها تبعیت نمی‌کنند. مطمئن باشید که مردم از تصمیم‌هایی که در دولت، مجلس و قوه قضائیه گرفته می‌شود آگاهند و می‌فهمند که کدام به نفع زندگی و کدام به ضرر آنهاست. این در حالی است که اکنون گروه‌ها و احزاب از اعتبار اجتماعی منفی میان مردم برخوردارند.

اینکه فرمودید چپ‌ها نمی‌توانند دولت نگه دارند و راست‌ها ملت را؛ چگونه تشریح می‌کنید؟

دولت‌های چپ و راست را در ایران می‌شناسیم. مرحوم مصدق چپ بود و نتوانست دولت را نگه دارد و گرفتار شد، حزب ایران نوین چپ آمریکایی بودند که کل نظام حکومتی را واگذار کردند. پس از انقلاب نیز در دهه 60 نخست وزیر وقت، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس چپ بودند که ملاحظه فرمودید که دولت نگهداری نشد و اصلا ساختار اداره کشور تغییر کرد و از نخست وزیری به ریاست جمهوری رفت که عکس‌العمل اداره آن دوره بود. پس از آن مرحوم آیت‌ا... هاشمی به عنوان معارض دولت قبلی آمد و مطابق میل راست گرایان حرکت کرد و دیدید که در دوره اول چه شد و در دوره دوم نیز با تورم 49 درصد و گرفتاری‌های ایجاد شده جای خود را به دولت اصلاحات داد. دولت اصلاحات از نیروهای چپ استفاده کرد، به نحوی که در دوره اصلاحات دولت و مجلس در اختیار چپ‌ها بود، اما آنها نیز نتوانستند دولت را نگه دارند و پس از مدت معین دولت راست بسیار تندی روی کار آمد. دولت راست احمدی‌نژاد نیز که نتوانست ملت را نگه دارد بالاجبار با عملکردهایش دولت را به آقای روحانی واگذار کرد. در این راستا تجربه ملی شواهد بسیار زیاد تاریخی در این زمینه دارد که از بزرگان قابل ذکر می‌توان به امیرکبیر، مصدق و... اشاره کرد. تقسیم قدرت سیاسی به عنوان حرکت ملی کار اشتباهی است. مردم چپ و راست نیستند بلکه خواهان زندگی در صلح و ثبات و موفقیت کشور هستند. شاهد خواهید بود که در تعارضات سیاسی که برخی درست می‌کنند و مردم را بدان مشغول می‌سازند هیچ نفعی برای جامعه نخواهد داشت و عمر آدم‌های سیاسی بین 3 تا 5 سال است. اگر می‌بینید برخی از سیاسیون به جامعه بر می‌گردند در تعارض با دیگران است و الا عمر سیاسی این افراد خیلی ادامه پیدا نمی‌کند. نگاه قاعده جامعه، زحمت کشان و فقرا برای اداره کشور به آمریکا و اروپا، صندوق بین‌المللی پول و رایانه نیست. تا چشم دولت به قاعده جامعه پیوند داده نشود دولت هیچ حامی محکمی پیدا نخواهد کرد.

بسیاری معتقدند سیاست‌های اقتصادی غلط دولت علت اصلی بروز بحران اخیر در کشور است، ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

من معتقدم با تغییر افراد اتفاقی نمی‌افتد و باید روش‌ها تغییر کند. این روش استقراض از جیب فقرا روش شکست خورده‌ای است. رویکرد اقتصادی باید با نگاه کمک به قاعده جامعه باشد تا ارتباط بین دولت و جامعه برقرار شود. نمی‌شود که هر روز دست در جیب فقرا کرد و گفت بیایید از من حمایت کنید. اینجا سیاست‌های اقتصاد به نقطه‌ای مشترک می‌رسد یعنی اینکه روش‌های گول زدن مردم باید کنار گذاشته شود. اینکه اشخاص را به عنوان تیم اقتصادی دولت تغییر دهند گول زدن مردم است. هیچکدام از این دولت‌ها که آمدند اقتصاددان نبودند و همه گفتند که گروه‌های مشاور دارند، اما وضع بدین صورت در امده است. نگاه و روش دولت با رویکرد گذشته قطعا با شکست رو‌به‌رو خواهد شد. لذا با تغییر اشخاص، گروه‌ها، رئیس‌جمهور و مجلس هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

اختلافات در سطوح بالایی دولت و علنی کردن آن در فضای جامعه چه تبعاتی برای دولت خواهد داشت؟

من جزء گروه‌ها، دولت و مشاورین نیستم و اطلاعات زیادی ندارم و این صحبت‌هایی که می‌شود را نمی‌توانم بفهمم که احقاق حق است یا تعرض به دیگران. اگر احقاق حق باشد که مظلوم نمایی است، اگر تعرض به حقوق دیگران باشد نیز تعرض به اداره کشور است. این بحث‌ها بین گروه‌های سیاسی همیشه ادامه داشته و همیشه ملت سر دورراهی بوده که آیا اینها احقاق حق، مظلوم‌نمایی یا طلب قدرت می‌کنند، اما آنچه مسلم است این حرف‌ها در ادره کشور هیچ تاثیری ندارد. اکنون جایی برای این سخنان نیست و این اختلافات باید در زمان دیگری مطرح شود.

اخیرا سازمان نظام مهندسی با مشکلات و حواشی متعددی رو‌به‌رو شد که تحولات آن چندی در صدر اخبار قرار گرفت. به عنوان نخستین رئیس این سازمان تحلیل شما از این حواشی و تحولات چیست؟

من در 5 دوره سازمان نظام مهندسی حضور داشتم؛ 3 دوره رئیس تهران و 5 دوره رئیس شورای مرکزی بودم، اما حرف اصلی در این زمینه این است که به جای اینکه قاعده جامعه مهندسین در این سازمان فعال باشند کم کم گروه‌های سیاسی در آن دخالت کردند و به فعالیت پرداختند. پس از آن گرفتاری‌های سیاسی گروه‌های چپ و راست به داخل نظام مهندسی کشید؛ تشکیلاتی را به‌وجود آورد که فساد در آن حاکم شد و کم‌کم رقم حقوق‌ها و جابه‌جایی پول خیلی وسیع شد و از 120 هزار عضو جامعه مهدسین تنها 9 هزار نفر در این انتخابات شرکت کردند و اکثرا نیز عزیزان جوانی هستند که در عین عدم پروانه اشتغال، اما حق رأی دارند. البته می‌گویند که فساد‌هایی از جمله خرید و فروش رأی در اینجا رقم خورده که امیدوارم اینگونه نباشد. آنطور که من مطلعم رأی در تهران تا یک میلیون تومان و در مشهد تا 150 هزار تومان خریداری شده است. فکر می‌کنید صاحبان قدرت سیاسی و رانت خواران با هم جمع نشدند؟ ما در دوره اول تا سوم در نظام مهندسی تصویب کردیم که هیچ کس از حق امضای خود استفاده نکند. حالا می‌گویند که افراد حقوق‌های کلانی دریافت می‌کنند که من اطلاع چندانی ندارم. اینگونه نمی‌شود تئوری‌ها را بر عملکرد انطباق داد؛ بلکه منافع گروه‌های سیاسی و رانت خواری با هم هماهنگ می‌شود و گرفتاری به‌وجود می‌آورد. حرف اصلی من این است که امامزاده متولی می‌خواهد و متولی نظام مهندسی نیز آرای مهندسان است. وقتی مهندسان شرکت نکنند این سازمان به دست گروه‌های سیاسی و رانت‌خوار می‌افتد.

با توجه به بحران اقتصادی در کشور و در پیش بودن تحریم‌های ثانویه آمریکا که از 13 آبان جنبه اجرایی به خود می‌گیرد. این تحریم‌ها را بر اقتصاد ایران تا چه حد موثر می‌دانید؟

حتما این هیمنه و هیبت آمریکایی روی سیاستمداران اثر می‌گذارد و امکانات اجرایی آنها قطعا کم می‌شود. قدرت سیاسی باید توانایی داشته باشد که وقتی تحریم از ناحیه خارج صورت می‌گیرد تحریم داخل را بردارد. تمام اقتصاد کشور در اختیار صاحبان امتیاز و گروه‌هایی است که با قدرت سیاسی در ارتباطند. ارز 300 تومانی آن روزها و 4200 تومانی این روزها را چه کسانی دریافت کردند؟ چگونه فاصله میان ارز آزاد و ارز دولتی پر می‌شود؟ این پول‌ها کجا می‌رود؟ من با 60 وزیر و با دولت، مجلس و حضرت امام(ره) در ارتباط بودم. این اتفاقات که رخ می‌دهد و تحریم داخلی ملت از آزادی عملکرد سیاسی و اقتصادی به مراتب سنگین‌تر از تحریم اقتصادی و سیاسی آمریکا است. ما ملتی داریم که دهه 60 را پشت سر گذاشته در حالی که آن روز هیچ کدام از تاسیسات و امکانات امروز، وجود نداشت. به آمار و بخش‌ها نگاه کنید و ببینید که چقدر آمار و ارقام بالا رفته، اما نتایج و فایده اینها فقط به جیب رانت خواران سیاسی و اقتصادی سرازیر شده است. حال باید دنبال اشخاص بدوید و در خارج از کشور آنها را بیابید. تازه اینها جزئی از مسائل است که اتفاق می‌افتاد. در اداره کشور اگر مصوبه دولت و قانون تبعیض‌آمیز وجود داشته باشد، فردی ارز 4 هزار تومانی یا 5 هزارتومانی، دیگری صادرات و فرد ثالثی واردات را در انحصار خود می‌گیرد و با این رویکرد دولت قطعا شکست می‌خورد. از فروردین ماه تا کنون طرفداران آمریکا در کشور چند کلمه را به راه انداختند، مثل جنگ داخلی، تجزیه کشور، فروپاشی نظام، تحریم‌های آمریکا، حمله آمریکا و... اما تشخیص مردم اینگونه است که این مطالب را خودشان باید حل کنند. تا پیش از قضیه بحران ارز و سکه مردم در تعامل با دولت بودند، اما یکدفعه مردم به دولت پشت کردند و خودشان حفظ ارزش پول ملی را به‌عهده گرفتند و به خرید دلار، سکه و خودرو پرداختند چون مطمئن شدند که دولت توانایی حفظ ارزش پول ملی را ندارد و جیب آنها خالی می‌شود. مردم مجموعه این اتفاقات را برای یک کلمه متحمل شدند که کشور حفظ شود. این شعارها و گرفتاری‌ها به مردم اثر نکرده، اما به عوامل سیاسی اثر کرد و بعضی جا‌ها دیدیم که سست آمدند. ان‌شاءا... این دوره به صورت موفقیت‌آمیز با این جمله که کشور غنی و توانمند است و ملت از دولت قوی‌تر و سامان یافته‌تر عمل می‌کند پشت سرگذاشته خواهد شد. ملت نه به خود بلکه به دشمن پشت خواهد کرد که نتیجه آن نیز تصحیح مدیریت‌های سیاسی و اقتصادی در جامعه خواهد بود.

آغاز رقابت داغ در شهرداری تهران ؛ صندلی بهشت به چه کسی می رسد؟

این سومین بار است که شورای یک دست اصلاح طلب تهران وارد وادی انتخاب شهردار می شود و گمانه زنی ها ادامه دارد. محسن هاشمی و عباس جدی ترین گزینه ها هستند و باید دید که شورا به رفتن هاشمی و آمدن یک اصولگرا رضایت می دهد یا برای حفظ تریب خود گزینه مورد حمایت ناطق نوری را به بهشت می فرستند.
گروه سیاست نامه نیوز: شورای اصلاح طلب تهران از امروز برای سومین بار در دو سال گذشته وارد پروسه انتخاب شهردار می شود. بعد از بی ثمر ماندن تلاش های اعضای شورای و مجمع نمایندگان امید برای مستثنی کردن محمدعلی افشانی از قانون منع به کارگیری بازنشستگان و ابقای او در شهرداری راهی غیر از این ندارند. محمد علیخانی عضو شورا پیش تر اعلام کرده بود که  از شنبه 5 آبان ماه وارد بررسی گزینه‌ها خواهند شد. او البته از محسن هاشمی به عنوان یکی از گزینه های تصدی این پست نام برده بود. 

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران اما بدون نام بردن از فرد خاصی گفت که در جلسه هم‌اندیشی روز یکشنبه با حضور افشانی در رابطه با فرآیند انتخاب شهردار آینده تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

به گفته زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر ، تلاش آن ها در این راستا است که تا 24 آبان تکلیف شهرداری را روشن و شهردار جدید را انتخاب کنند. نژاد بهران همچنین گفته است که اگر در این فرصت موفق به انتخاب شهردار نشوند ، یک سرپرست مشخص خواهند کرد. 

بر این اساس باید منتظر ماند و دید که احزاب اصلاح طلب چه گزینه هایی را معرفی می کنند و چه طور در این باره به توافق می رسند. مناقشه ای که بعد از رفتن نجفی از شهرداری میان کارگزاران و اتحاد ملت روی داد هنوز فراموش نشده است اما به نظر می رسد که این بار پروسه انتخاب شهردار با تعامل بیشتری طی شود. شاهد این مدعا آن است که حسین مرعشی سخنگو و عضو شورای مرکزی کارگزاران در مصاحبه ای تفصیلی با خبرگزاری مهر تاکید کرد که حزب متبوعش گزینه ای برای شهرداری تهران ندارد. 

این موضع گیری کارگزاران در قضیه انتخاب شهردار می تواند مفید باشد اگر دیگر احزاب اصلاح طلب نیز چنین رویکردی داشته باشند. خاصه حزب اعتماد ملی که در علی رغم شمار اندک نمایندگان خود در شورای 21 نفره تهران، در به مسند نشاندن افشانی نقش موثری ایفا کرد. البته این نکته را نیز نمی توان نادیده گرفت که موضع اعلامی کارگزاران در صورتی تداوم می یابد که نام محسن هاشمی در فهرست شهرداران احتمالی قرار نگرید. این را از آنجا می توان فهمید که مرعشی گفته استک «وقتی حزب کارگزاران کاندیدایی ندارد، به دروغ نمی‌تواند اعلام کند که کاندیدا دارد چون همه کاندیداهای حزب کارگزاران عمدتاً بازنشسته هستند و فقط آقای محسن هاشمی که رئیس شوراست، بازنشسته نیست؛ برای انتخاب شهردار اعضای شورا باید قانع باشند؛ برای همین، اکثریت شورا باید با بیرون آمدن فردی از شورا موافق باشند.»

بر این اساس باید یک بار دیگر منتظر بروز اختلاف نظر ها در مورد خروج یا عدم خروج هاشمی از شورای شهر باشیم. اظهارات و مواضع محسن هاشمی نشان می دهد که از بهشتی شدن بدش نمی آید. همین تازگی ها در توییتی به موضوع خروج از اعضا از شورا را با حجاب بانوان که نمی توان شل گرفت، کنایه زده بود. او اما برای تکیه زدن بر کرسی شهرداری پایتخت موانعی پیش رو دارد. گذشته از رقابت های احزاب اصلاح طلب برای سپردن این مسئولیت به گزینه دلخواه خود باید نگرانی اعضای شورا از ورود یک عضو اصولگرا را در نظر گرفت.  چنانچه حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر دیروز به این نکته اشاره کرد و به «فارس» گفت : «اعضا دوست دارند آقای هاشمی در شورا بماند چرا که این عمل باعث انسجام شورا می‌شود».

خبرهای غیررسمی اما حاکی از این است که مساله تنها نگرانی از راهیابی مهدی چمران و از دست رفتن ترکیب تماما اصلاح طلب شورا نیست. این طور که گفته می شد بزرگان اصلاح طب نیز با حضور محسن هاشمی در شهرداری موافق نبوده و ترجیح می دهند که فرد دیگری جای افشانی را بگیرد.

همزمان شدن خانه تکانی در دولت و اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان و رفتنی شدن افشانی، عباسی آخوندی را در فهرست گزینه های احتمالی شهرداری قرار داده است. شهردار تهران از نظر جایگاه و اثرگذاری چیزی از وزرا کم ندارد و در هیات دولت کنار آنان می نشیند لذا آخوندی با تصاحب این کرسی چیزی از دست نداده است. کمی واقع گرایی اما کافی است تا دریابیم که او برای رسیدن به این نتیجه شانس چندانی ندارد. هرچه باشد به تازگی از قطار کابینه پیاده شده و نمی تواند روی حمایت دولت در این زمینه حساب کند. حمایت مخالفان دولت از شهردار شدن آخوندی را می توان مصداق این ادعا دانست. مثلا جبارکوچکی نژاد نماینده منتقد دولت روحانی و نزدیک به جبهه پایداری اخیرا تاکید کرده است که « اگر شورای شهر تهران رویکرد تخصصی را دنبال کند، نگاه سیاسی نداشته باشد، حتما آقای آخوندی را به عنوان شهردار جدید انتخاب می کند.»

اعضای شورا اما قطعا در انتخاب شهردار ملاحظات سیاسی خود را دارند و بعید است که همه رقابت های حزبی درون جریانی خود را کنار گذاشته و به آخوندی به عنوان گزینه مورد حمایت ناطق نوری رای دهند. 

با همه این اوصاف محسن هاشمی و عباس آخوندی از گزینه های احتمالی دیگر - سیدکامل تقوی نژاد، پیروز حناجی، جواد امام، علی ربیعی و مونسان – جدی تر به نظر می رسند. با این وجود، باید منتظر ماند و دید که در بررسی ها و رایزنی های این هفته چه کسی بیشتر مورد اقبال اصلاح طلبان شورا قرار می گیرد.

سفر محمود واعظی به شلمچه

محمود واعظی رییس دفتر نهاد ریاست جمهوری در دومین روز از سفر خود به خوزستان وارد شلمچه شد و از نزدیک در جریان زیرساخت ها و ارائه خدمات به زوار قرار گرفت. وی ضمن گفت و گو با زوار و موکب داران نسبت به موانع مطرح شده دستوراتی را صادر کرد. حضور محمود واعظی با ورود مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مشاور رییس جمهور همراه بود و در جلسه اربعین شرکت کردند.